Tvinge patina

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
948
Sted
Oslo
Hei,

Fikk meg ny bronseklokke nå, og lurte på om noen her inne har eksperimentert med å tvinge frem patina. Fremgangsmåter og tilbakestilling hvis resultatet ikke blir bra. Har lest litt på watchuseek og ellers på nettet uten å klare å bestemme meg for om det er noe jeg skal begi meg utpå.. Noen innspill?
 
Litt avhengig av hvilken effekt du ønsker så er bruk av eddik, kokte egg, bading i saltvann og "liver of sulfur" (vet ikke hva det heter på norsk) det vanligste.

Med kokte egg og eddik legger du klokken i en lufttett boks med f.eks. en fille dynket i eddik ved siden av (må ikke komme i kontakt med hverandre). Kokt egg hakkes opp og legges f.eks. i en skål ved siden av. Morsomt å eksperimentere litt, og forandringene kommer ganske fort (les: i løpet av noen timer). Liker du ikke finishen den får er det bare å vaske med sitronsaft så blir den som ny.
 
Med sitronsaft mener du dynke/nedsenke i noe sånt som sitrondråpene man får på flaske? Må vel ikke være ferskpresset? :p Og bare en bomullsfille e.l etterpå, eller må det skrubbes direkte for å få tilbake til original stand? Min har myntkantbezel eller hva man skal kalle det, så litt spent på hvordan det er å angre seg på patina som samler seg i de små rillene..
b18-pvd-03_zpsd1228a18.jpg
 
Usikker på hvordan jeg ville løst det der, men det finnes endel info om dette på WUS, spesielt i Armida A8 tråden jeg vanket litt i da jeg fremdeles hadde denne klokken. Denne var jo av messing, er din av kobber altså? Pen sak forresten! Tror fremgangsmåten er å bare ta sitronsaft på q-tips og så er det bare å gnikke i vei. Ville kanskje prøvd på undersiden først dog ;)
 
Det er bronse (kobber og tinn), og ikke messing (kobber og sink). Og det er det som gjør meg bittelitt reservert, for vet ikke om de to oppfører seg helt likt, messing oksiderer bl.a. mye raskere sånn jeg forstår det. Og det ser ikke ut som om alle bidragsytere på WUS alltid skiller mellom dem. Vet ikke om det er fordi fremgangsmåtene og resultatene er like eller fordi folk ikke vet at det er en forskjell. Man blir jo litt paranoid ved tanken på å legge en ny klokke i en lukket pose med et knust kokt egg. (Må dessuten gjøre det en gang dama ikke er hjemme så hun ikke tror jeg har er blitt gal, hehe.)