Turmat? Oppskrifter, tips og triks.

Medlem
2. juli 2011
Innlegg
110
Sted
Trondheim
Regner med det er endel frilufts entusiaster her, og jeg mener at god mat absolutt hører hjemme på en trivelig fjelltur.

personlig drar jeg sjelden på tur uten spekemat og alkohol (whisky eller vin).
for meg er det mye fisk på tur, liker å spise det jeg kan skaffe selv, jakter dessverre ikke.

For meg handler det også endel om vekt, drar man innover fjellet/skogen med bil og har camp ved bilen kan man jo ta med seg bortimot det man vil, har hatt mange fine turer med større middager under åpen himmel. lammelår på bål kan anbefales :)

svinesnadder i bilcamp
562623_10151733046200371_849753593_n.jpg


lammeburger med stekt chorizo og cherrytomater på fisketur til fots
934622_10152775599530371_1739880861_n.jpg


flere der ute som liker god turmat? :)

mvh
stian
 
Flott tråd, har ingen gode oppskrifter selv, men tar gjerne i mot tips :) Skal på en fisketur på Hardangervidda en 4-5 dager i sommer, så vekt har en del å si :)
 
Turkongen @Chalshus har sikkert en del tips. Selv er jeg veldig lei Real på tur og er interessert i tips til middager som veier lite, og som gjerne kan prefabrikeres til jakt og andre utflukter.
 
Redigert av en moderator:
Turkongen @Chalshus har sikkert en del tips. Selv er jeg veldig lei Real på tur og er interessert i tips til middager som veier lite, og som gjerne kan prefabrikeres til jakt og andre utflukter.

er selv gått litt lei av drytech mat, men har som regel med noen poser av "ris i basilikum", synes den er ganske grei som tilbehør til ørret.

det enkleste tipset mitt når det gjelder drytech/real turmat er å ha med enten Rørosrømme eller creme fraiche i en beholder som tåler å ligge i sekken. rømmen og fraiche holder seg greit noen dager og hjelper virkelig på den etterhvert kjedelige posematen.
En god klink med meierismør kan også hjelpe:)

mvh
stian
 
Redigert av en moderator:
Nå er jeg riktignok veldig grønn på dette,
men noen (enkle) ting jeg laget med hell under vårens pappapermturer

Kokkaffe (doh!)
Bacon&eple (eplene varmes kun den siste lille minutten)
Pinnbröd - favoritt bland de små hvis det er slike med. Lag deigen hjemme, rull lengder og surr rundt en pinne og stek over ild til den kan tres av pinnen uten at deig sitter igjen.
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl vatten
Spises med fordel med smør

Har ambitioner om turer med litt mer ordentlig opplegg og en/flere overnattinger så følger tråden med glede! Må si det var mye snadder trådstarter dekket på.
 
Redigert:
Bannock. Pannebrød som er latterlig godt når det bakes på Ray Mears' måte.

[video=youtube;7AXYqy5zFLE]http://www.youtube.com/watch?v=7AXYqy5zFLE[/video]
 
Redigert:
Tørrmat er tingen.
Jeg er ikke så fryktelig avansert på tur. Er kanskje endel på tur, men er ikke så lenge på om gangen.
Porsjonspakker++ med Lettkokte havregryn med riktig mengde Nestlé Viking tørrmelk og litt salt. Kan også ha i kanel i blandingen. Pakkes i doble gjennomsiktige plastposer. Smør og sukker har man utenom.

Ellers gjør brødskiver med egnet pålegg god jobb.
Trives også godt med pulverkaffe. Eller teposer.

Man kan knekke noen egg og ha dem i en liten termos. Da holder de seg bra i noen dager.
Gilde Skogsbacon er ferdig pakket i porsjonspakker. Pleier å ha med noen slike pakker.
Spekemat holder seg bra og er godt. Pleier å ha med hele pølser Sognemorr. Ta med det du synes er godt.

Angående fisk. Jeg er håpløs til å fiske, så det kommer eventuelt som en bonus.

Pinnebrød og annet brød er godt. Vannet finner man i naturen og det tørre blander man sammen hjemme.

Også tar man med sjokolade, nøtter og lignende som snacks.
 
Redigert: