Tudor Date-Day har stoppet

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
840
Sted
Lillestrøm
Heihei..

Som tittelen tilsier. Klokken har stoppet. Den er fra medio 1970.

Jeg har prøvd å trekke uret helt opp, og sveivet klokken lenge. Ingenting skjer.


Noen som har noen gode råd, som kan ordne saken? -Kjedelig å måtte levere til urmaker etter 3 dager :/
 
Heihei..

Som tittelen tilsier. Klokken har stoppet. Den er fra medio 1970.

Jeg har prøvd å trekke uret helt opp, og sveivet klokken lenge. Ingenting skjer.


Noen som har noen gode råd, som kan ordne saken? -Kjedelig å måtte levere til urmaker etter 3 dager :/

Dette er vel egentlig imot alt som er anbefalt å gjøre, men:

For en liten tilbake stoppet den ene Tissoten min. Dette var veldig rart ettersom den har hatt service relativt nylig. Ettersom jeg kun har det aller mest essensielle av urmakerverktøy tilgjengelig nå (resten ligger pakket ned frem til vi flytter inn i ny leilighet i Juni) og jeg ikke har noen god arbeidsplass så hadde jeg ikke mulighet til å gjøre en alt for grundig analyse.

Det jeg gjorde, og som fungerte, var at jeg tok ut urverket og "kickstartet" sekundviseren (altså at jeg hjalp den igang med en pinsett). Klokken startet opp igjen og har gått helt fint siden da. Gangreserven er også fortsatt god. Hva som hadde skjedd aner jeg faktisk ikke, men dersom den stopper igjen kommer jeg til å undersøke saken nærmere.

Alt er selvfølgelig avhengig av hva som er galt med klokken. Har fjæra røket så kommer du nok ikke unna urmaker eller DIY. Når hadde klokken sist service?
 
@acnorway - Jeg skal åpne den, og ta en titt i kveld. Vil nok ikke ta ut verket, så går det ann å "kickstarte" uten å foreta denne operasjonen?

Servicehistorikken er dessverre ikke kjent.
 
Redigert av en moderator:
Har det blitt noen fine bilder eller kommentarer på hva som feilet "babyen"?

:cool: