Trenger tips til Rhodos-reise med småbarnsfamilien

Medlem
7. aug. 2017
Innlegg
373
Sted
Vestlandet
Hei, godtfolk!

Jeg har blitt invitert i bryllup på Rhodos til høsten, og driver i den forbindelse å planlegge reise for hele familien (2 voksne og 3 småbarn). Hvis det er noen her som har gode råd så settes det stor pris på om de blir delt!

Pga at jeg bor i utkantnorge er charterfly eneste reisealternativ. Det kan virke som at charterselskapenes hotellutvalg enten tilbyr hoteller midt i Rhodos by eller på store resorts hvor de prøver å presse inn allslags (for oss) unødvendige fasiliteter som all inclusive buffet, barneklubb, disco, spa, karaoke og show og alt mulig.

Sikkert vanskelig å få i pose og sekk, da jeg kanskje har motstridende ønsker for beliggenhet:

- Gåavstand til (sand)strand
- Gåavstand til cafe/restaurant og enkel kiosk/dagligvare. (Ønsker ikke å være låst til utelukkende hotellets spisetilbud).
- Rolige omgivelser

Anbefaler dere å bare velge et av charterselskapenes hoteller, eller er det bedre å kjøpe kun flybilletter for så å finne overnatting på annen måte?
 
Nå har jeg aldri vært på Rhodos, men på mange av de andre øyene der nede, både med og uten unger, så skal forsøke å komme med noen generelle tips.

Skjønte ikke helt det der med at du bruke charter.
Jeg bor et godt stykke unna Gardermoen og reiser aldri charter.
Kommer du deg til Athen, går det plenty innenriksfly til Rhodos, både tidlig og sent.
Om du velger rutefly, slik jeg alltid gjør, står du fritt mht. datoer og eventuelt stoppesteder underveis, og det kan være en del penger å spare på å flytte datoer en dag eller to frem eller tilbake.
Hva med å legge inn et par dager i Athen for å se Akropolis og småshoppe litt på Monastiraki ?
Akkurat nå har Aegean Airlines (det greske SAS) nyttårstilbud på reiser både til Hellas og innenriks der nede, så om du hiver deg rundt, kan du få en grei pris.
Ellers pleier jeg å bruke søkemotoren til Finn for å lete opp flybilletter, og det hender jeg finner bedre priser der enn hos flyselskapene og vice versa.

Bosted leter jeg opp på nettet, enten via Booking.com eller rett og slett Google maps.
Da ser man hvor bostedet er og hvor det ligger i forhold til butikker, strender osv..
Jeg bestiller sjelden via Booking.com, men søker heller opp bosteder og kontakter dem direkte for en bedre pris.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Nå er det en stund siden vi var på Rhodos, men da var vi på Tui Blu Atlantica Aegian Park. Hotellet var veldig bra, men all inclusive og bamseklubb tiltrekker seg småbarnsfamilier og alle måltider blir lett hektiske. Vi var der midt i høysesongen, så kan være det er litt roligere på høsten. Området rundt hotellet var ikke det mest spennende, litt småbutikker bare. Kort vei til strand (grovkornet sand)
Rhodosby er veldig fin og verdt et besøk. Gode shopping muligheter og masser av spise/drikke-steder. Usikker på badestrender i umiddelbar nærhet der, men som @El Gringo skriver; google maps funker veldig bra til enkel research.
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Takk for svar! Jeg er i full gang med å reise på Google-kartet. Grunnen til charterfly, @El Gringo, er egentlig kun at vi foretrekker direktefly når vi reiser med ungene (også er det litt ekstra komplisert denne gang, da fruen og jeg reiser først også kommer svigers en uke seinere med ungene)
 
Takk for svar! Jeg er i full gang med å reise på Google-kartet. Grunnen til charterfly, @El Gringo, er egentlig kun at vi foretrekker direktefly når vi reiser med ungene (også er det litt ekstra komplisert denne gang, da fruen og jeg reiser først også kommer svigers en uke seinere med ungene)
Jo, jeg ser den fordelen, men jeg finner gode forbindelser til høsten med kun 1 mellomlanding og total reisetid under 7 timer.
Mine egne unger har vært med siden 5-årsalderen, og det går fint an å gjøre turen behagelig og spennende også for de minste.
Flyplasser er ganske så spennende for unger om man legger til rette med litt god tid, en tur innom en butikk for innkjøp av bestikkelser o.l.. :)

Edit: Et lite tips; om en av svigersene har f.eks. dårlige bein eller rygg, tilbyr Star Alliance transferservice der man blir hentet ved ankomstgate og skysset videre til avgangsgate med "golfbil" så man slipper å traske rundt og tenke selv.
Vi har benyttet det mange ganger, og det fungerer helt suverent.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Har ingen tips, men barn. Jeg hadde betalt en del ekstra for å slippe mellomlandinger og korte ned timetallet på reisen så forstår absolutt ønsket om direktefly.

Er det ikke mulig å handle bare fly gjennom charterselskapet?
 
Et tips er å styre unna TUI Family Life Atlantica Aegean Blue Resort.
Der er det pakket med uoppdragne briter som kan gjøre livet surt.
 
@UJU hehe!det hadde jeg faktisk merka meg, etter å ha googla Rhodos og fant din reisedagbok fra noen år tilbake.

Takk for svar alle! Har leita litt, og begynner å lande.

Nå er billetter bestilt. Det blir kun fly via charterselskapet, også gjenstår det å finne et utleiehus som skal tilfredsstille forventningene og fordommene til kone, unge og svigers..
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen