Trenger råd/hjelp i forbindelse med klokkekjøp

Mannen vil helst ha kronograf, og helst ikke Rolex. Likevel skal dere ha på han en SD. Jeg tillater meg å synes at det er ganske respektløst overfor trådstarter.

Det er respektløst? Her bruker vi av vår fritid på å prøve og hjelpe en vilt fremmen mann med et klokkevalg også er takknemmeligheten at vi blir kalt respektløse? Beklager om jeg virker grinete, men i mine øyne er det mer respektløst å stille et spørsmål og etter flere gode forslag fremdeles ikke komme med et lite takk eller tilbakemelding på forslagene.
 
Det er respektløst? Her bruker vi av vår fritid på å prøve og hjelpe en vilt fremmen mann med et klokkevalg også er takknemmeligheten at vi blir kalt respektløse? Beklager om jeg virker grinete, men i mine øyne er det mer respektløst å stille et spørsmål og etter flere gode forslag fremdeles ikke komme med et lite takk eller tilbakemelding på forslagene.

+1

Føler ikke at man er respektløs fordi man tar seg tid til og prøve og hjelpe noen og fine en bra klokke...

Syns ikke anbefalingene her har vært annet en vedig bra og folk prøver bare og hjelpe..

:)
 
Det er respektløst? Her bruker vi av vår fritid på å prøve og hjelpe en vilt fremmen mann med et klokkevalg også er takknemmeligheten at vi blir kalt respektløse? Beklager om jeg virker grinete, men i mine øyne er det mer respektløst å stille et spørsmål og etter flere gode forslag fremdeles ikke komme med et lite takk eller tilbakemelding på forslagene.

Jeg synes ingen av delene er respektløst. Feil ord. Men at det er bom på det OP spør etter har jo Fossdal unektelig rett i. Når det er sagt så liker jeg godt å drive litt misjonsarbeid selv ;)
 
Jeg synes ingen av delene er respektløst. Feil ord. Men at det er kraftig bom på det OP spør etter har jo Fossdal unektelig rett i. Når det er sagt så liker jeg godt å drive litt misjonsarbeid selv ;)

Whatever - når du spør en gjeng komplette klokkenerder om råd får du aldri objektive svar.

Det er det som er så bra! :cool:
 
Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal irritere et annet menneske hva som blir foreslått her på denne tråden. Når trådstarter ønsker tips, så får han vel selv klare å luke bort det han ikke liker. Vi har alle en fri vilje og at det skal være respektløst å poste det man liker i en tråd som denne kan jeg ikke se. Er også enig med Mathfjeld her, det er om ikke respektløst, men uhøflig å ikke delta og svare på en tråd man selv har startet. :)
 
+1 til Aquatimer chrono, den var kanon tøff! Ellers om den er i dyreste laget så er jeg enig i at PO chrono er et godt valg;)
 
Om kronokravet kan frafalles finnes og en personlig favoritt i samme klassen. Krystallkrans med lume, gmt, skrudd bakside og skrudd krone, ca. samme dimensjoner som Aquatimeren. Ikke et dykkerur. Driftsrestindikator, Spring Drive kontinuerlig urverk. 72 timer driftsreserve. Ikke for alle, men noe naboen ikke kommer til å ha:

SBGE001.jpg


Masse bilder på http://timeuniverse.com/photodatabase/watches/grand_seiko/SBGE001/index.html

Offisiell info: http://www.grand-seiko.com/collection/9r-springdrive/SBGE001.html

Video (pass på å velge 720p) http://www.youtube.com/watch?v=ksS0LooZFO8
 
Det er respektløst? Her bruker vi av vår fritid på å prøve og hjelpe en vilt fremmen mann med et klokkevalg også er takknemmeligheten at vi blir kalt respektløse? Beklager om jeg virker grinete, men i mine øyne er det mer respektløst å stille et spørsmål og etter flere gode forslag fremdeles ikke komme med et lite takk eller tilbakemelding på forslagene.

Det er jeg, ikke trådstarter som kaller det respektløst. Mener du jeg burde føle takknemlighet for at du svarer på noe helt annet enn hva trådstarter spør om? Jeg noterer det. Så neste gang du lurer på hvilken Daytona du skal kjøpe, og jeg svarer ar du bør kjøpe en Certina - om du ikke takker, skal jeg føle meg snurt da?;)
 
Det er jeg, ikke trådstarter som kaller det respektløst. Mener du jeg burde føle takknemlighet for at du svarer på noe helt annet enn hva trådstarter spør om? Jeg noterer det. Så neste gang du lurer på hvilken Daytona du skal kjøpe, og jeg svarer ar du bør kjøpe en Certina - om du ikke takker, skal jeg føle meg snurt da?;)

+1!!!!!!

Fra nå av skal jeg anbefale Speedmaster Professional. Uansett og alltid... ;)
 
Hehe, Sub eller Speedy Pro er jo stort sett svaret på alt ;)

Men, må si meg enig, anbefale Rolex SD når trådstarter har slike kriterier er rimelig off.
 
Uffda. Generelt kan vel trådstarter reagere på vegne av seg selv, hvis han mener noe er irriterende? Blir fort dårlig stemning om andre skal reagere på noe som andre tipser en annen person om?
 
Det er jeg, ikke trådstarter som kaller det respektløst. Mener du jeg burde føle takknemlighet for at du svarer på noe helt annet enn hva trådstarter spør om? Jeg noterer det. Så neste gang du lurer på hvilken Daytona du skal kjøpe, og jeg svarer ar du bør kjøpe en Certina - om du ikke takker, skal jeg føle meg snurt da?;)

Jeg mener ikke at DU skal være takknemlig for noen ting, men ja, jeg synes trådstrarter bør være takknemelig for ALLE svar som kan gjøre valget av ny klokke enklere. Jeg sier ikke at jeg føler meg "snurt" fordi trådstarter ikke har kommet med tilbakemelding, men når noen kritiserer meg for å hjelpe blir jeg irritert.

Angående forslaget og SD står jeg på mitt. Sammenlikningen din med Daytona er bare flåsete.

Jeg oppsummerer første innlegget i denne tråden.


Jeg er en relativt røslig kar i 40 årene og klokken bør derfor ikke være for liten (omkretsen på håndleddet mitt er ca 21-22 cm). Klokken må kunne brukes i litt mer formelle situasjoner og kanskje ikke være altfor mye av en fargeklatt..?

- SD passer denne beskrivelsen?

Det jeg (tror at jeg) ønsker meg er:
En solid klokke med automatisk urverk av god helst meget god kvalitet - SD
Mye klokke for pengene - SD
Gjerne (helst?) kronograf. - Ikke SD, men her står det helst og er ABSOLUTT ikke et krav.
Skal ha dato men absolutt ikke lupe - SD har dato men ingen lupe
Klokken skal i utgangspunktet ha lenke, fordel om den har standard dimensjon på lenke og at det eventuelt er lett å bytte denne med reim. - Noen klokker som kler NATO bedre enn en Rolex dykker?
Vanntett minst 100m - SD
Safirglass - SD
Relativt stor klokke, derfor kanskje en fordel om den er i titanium? SD er stor, men ikke titan.
Tror jeg foretrekker å kjøpe en brukt klokke, da har en annen tatt en god del av verditapet og jeg slipper å være så engstlig for å få noen småriper i klokken. Gjerne noe som kan anses som et meget godt kjøp, i hvertfall mye klokke for pengene
Jeg ønsker en litt klassisk og elegant klokke med harmoni med tanke på farger på skive/klokke/visere/bezel - SD


Det den (helst) ikke skal ha:
Plastglass - SD har ikke plexi
lupe - SD har ikke lupe
Buet glass eller hevet glass (det skal ligge plant med kanten rundt eller helst ørlite lavere)
masse farge på skive/visere/bezel - SD

Ønsker helst å unngå Rolex, vet ikke helt hvorfor syns bare de fleste jeg har sett er enten for "gubbete" eller for flashy.. - Ønsker helst å unngå Rolex, les: "helst". Jeg føler mange som er nye i klokkeverden har dette inntrykket, ingen kan i sine rette fem mene at SD er flashy. At den er gubbete kan jeg mer gå med på.

Ikke hvit skive - SD har alltid sort skive.

Om vi legger sammen cons&pros tror jeg ikke SD er så dårlig forslag likevel!

God helg.
 
Jeg mener ikke at DU skal være takknemlig for noen ting, men ja, jeg synes trådstrarter bør være takknemelig for ALLE svar som kan gjøre valget av ny klokke enklere. Jeg sier ikke at jeg føler meg "snurt" fordi trådstarter ikke har kommet med tilbakemelding, men når noen kritiserer meg for å hjelpe blir jeg irritert.

Angående forslaget og SD står jeg på mitt. Sammenlikningen din med Daytona er bare flåsete.

Jeg oppsummerer første innlegget i denne tråden.


Jeg er en relativt røslig kar i 40 årene og klokken bør derfor ikke være for liten (omkretsen på håndleddet mitt er ca 21-22 cm). Klokken må kunne brukes i litt mer formelle situasjoner og kanskje ikke være altfor mye av en fargeklatt..?

- SD passer denne beskrivelsen?

Det jeg (tror at jeg) ønsker meg er:
En solid klokke med automatisk urverk av god helst meget god kvalitet - SD
Mye klokke for pengene - SD
Gjerne (helst?) kronograf. - Ikke SD, men her står det helst og er ABSOLUTT ikke et krav.
Skal ha dato men absolutt ikke lupe - SD har dato men ingen lupe
Klokken skal i utgangspunktet ha lenke, fordel om den har standard dimensjon på lenke og at det eventuelt er lett å bytte denne med reim. - Noen klokker som kler NATO bedre enn en Rolex dykker?
Vanntett minst 100m - SD
Safirglass - SD
Relativt stor klokke, derfor kanskje en fordel om den er i titanium? SD er stor, men ikke titan.
Tror jeg foretrekker å kjøpe en brukt klokke, da har en annen tatt en god del av verditapet og jeg slipper å være så engstlig for å få noen småriper i klokken. Gjerne noe som kan anses som et meget godt kjøp, i hvertfall mye klokke for pengene
Jeg ønsker en litt klassisk og elegant klokke med harmoni med tanke på farger på skive/klokke/visere/bezel - SD


Det den (helst) ikke skal ha:
Plastglass - SD har ikke plexi
lupe - SD har ikke lupe
Buet glass eller hevet glass (det skal ligge plant med kanten rundt eller helst ørlite lavere)
masse farge på skive/visere/bezel - SD

Ønsker helst å unngå Rolex, vet ikke helt hvorfor syns bare de fleste jeg har sett er enten for "gubbete" eller for flashy.. - Ønsker helst å unngå Rolex, les: "helst". Jeg føler mange som er nye i klokkeverden har dette inntrykket, ingen kan i sine rette fem mene at SD er flashy. At den er gubbete kan jeg mer gå med på.

Ikke hvit skive - SD har alltid sort skive.

Om vi legger sammen cons&pros tror jeg ikke SD er så dårlig forslag likevel!

God helg.

Hva sier dere gutter? Skal vi la den ligge nå? Skjønner at det er flere som trenger en fredagspils... :cool: