Top grade vs Chronometer.

Medlem
7. juni 2010
Sted
Oslo
Lurer litt på forskjellen her. Lest og hørt litt forskjellig. Er det slik at et top grade verk har de samme modifikasjonene som et chronometer, men forskjellen er at top grade verket ikke har gjennomgått Cosc sertifiseringen? Er verket i teorien det samme mtp presisjon, deler, juveler, robusthet osv? Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Selv om jeg kanskje ikke innehar urmakerkompetanse, drister jeg meg til å svare.
Min erfaring er at et Top Grade verk er like godt som et cosc verk.
Longines sine verk er eksempel på dette.
Se også testene i forrige Watchtime, hvor Rolex Explorer II skårer ikke bedre enn litt mer enn middels når det gjelder presisjon. Mens TH Carrera sitt verk, uten cosc, faktisk er mer presist.
Også modifiserte standardverk, uten cosc er også preise helt i toppklasse.
Mine to IWC'er er eksempler på dette. De har kraftig ombygde og modifiserte eta verk og er mer presise enn de fleste cosc verk.

Tidligere var jeg helt manisk etter ur med cosc. Nå, mange ur senere, vet jeg bedre og velger ur etter produsent og ikke om det er cosc eller ei.

Jeg forstår det slik at Top og chronometer i utgangspnktet er av samme kvalitet, og med de samme delene.
COSC-versjon er bare regulert bedre.
Når det gjelder ytterligere modifikasjoner er visstnok dette noe de enkelte produsenter bestiller direkte fra ETA. En ganske grei (og rimelig enveiskjørt) artikkel om dette her

Så kommer det an på hvilke "pre-fabrikerte" modifikasjoner som blir gjort av ETA, og hvilke som blir gjort av produsenten etter at urverket er levert.
Dette kan nok ha stor innvirkning på både nøyaktighet over tid, og levetid på verket.

IWC er en av de få som gjennomfører relativt omfattende modifikasjoner selv.

Selv om jeg kanskje ikke innehar urmakerkompetanse, drister jeg meg til å svare.
Min erfaring er at et Top Grade verk er like godt som et cosc verk.
Longines sine verk er eksempel på dette.
Se også testene i forrige Watchtime, hvor Rolex Explorer II skårer ikke bedre enn litt mer enn middels når det gjelder presisjon. Mens TH Carrera sitt verk, uten cosc, faktisk er mer presist.
Også modifiserte standardverk, uten cosc er også preise helt i toppklasse.
Mine to IWC'er er eksempler på dette. De har kraftig ombygde og modifiserte eta verk og er mer presise enn de fleste cosc verk.

Tidligere var jeg helt manisk etter ur med cosc. Nå, mange ur senere, vet jeg bedre og velger ur etter produsent og ikke om det er cosc eller ei.

Takker begge for svar :) Dette tror også jeg. Det at det står chronometer på skiven er jo et kvalitets stempel, men først og fremst tror jeg dette er bevisst markedsføring fra produsentenes side om det vi konkluderer med stemmer? Min erfaring er at chronometere er generelt langt dyrer enn top grade baserte ur?

Takker begge for svar :) Dette tror også jeg. Det at det står chronometer på skiven er jo et kvalitets stempel, men først og fremst tror jeg dette er bevisst markedsføring fra produsentenes side om det vi konkluderer med stemmer? Min erfaring er at chronometere er generelt langt dyrer enn top grade baserte ur?

Det er vel i grunnen ganske mye som er bevisst markedsføring fra produsentenes side. Beveger oss vel, som mange ganger før, mot diskusjon om kvalitet vs følelser.