Toll og moms når kvittering mangler

Medlem
23. mai 2012
Innlegg
348
Sted
Oslo
Mulig dette har vært diskutert før men det eneste jeg klarer å finne er noen tråder om fortolling. Konklusjonen har vært at klokker skal tolles inn.

Jeg har fått et tilbud av min onkel om å få hans pent brukte Omega AT, det takket jeg selvfølgelig ja til. Klokken er kjøpt i USA og han bor i England. Jeg skal reise over neste måned for å besøke han og ta med klokken hjem.

Han har alt av bokser, håndbøker og stemplet garantikort fra AD. Men han finner ikke kjøpskvitteringen.

Jeg vet at jeg må gå på rødt for å tolle inn klokken. Men hvordan skal jeg få dokumentert verdien?

Jeg har ikke lyst til å smugle inn klokken. Istedenfor å få en godfølelse hver gang jeg ser klokken på håndleddet kommer jeg til å få følelse av å gjort noe jeg ikke burde ha gjort hvis jeg ikke gjør det rette. Rett og slett føle meg som tjuvpakk.

Setter veldig pris om noen kan hjelpe meg med dette!
 
Hvis klokken er brukt så er det bruktverdien som brukes som grunnlag for merverdiavgiften, akkurat som om du skulle kjøpt den brukt fra utlandet. Du trenger altså ikke kvitteringen, men det er kanskje greit med en bekreftelse fra onkel om at dette er en gave - altså, at den er din.

Bruktverdien, ja hva er så den?
 
Det er jo for jævlig at en gave skal momses sønder og sammen? Kan ikke onkelen din skrive en kvittering på 5999,- så tar du den med deg gratis?
 
Takk for svar Minuteman og MINUTE_REPEATER.

Syntes dette er en vanskelig situasjon. Kan sikkert få onkel til å skrive en kvittering på 5999,- og ta den med gratis, men har jeg mitt på det tørre hvis jeg skulle møte på en vanskelig toller som plutselig kan mene at klokken mye mer verdt?
Kan jeg få problemer pga. av dette?

Burde jeg takstere klokken hos en forhandler i England før jeg reiser tilbake? Da får jeg jo vite hva den er verdt brukt.

Hva mener dere?