Toll fra Sveits til USA på 39%

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.978
Sted
Ingensted
Lurer på hvordan dette vil påvirke det globale markedet for ur? Økt tilgang på nye ur utenfor USA? Økte priser på brukte ur i USA? Blir spennende å se hva som nå skjer.
 
Redigert:
Flaks at alle produsentene har økt prisene med ca. 100% de siste fem årene da, så de har plenty å gå på!

Jeg har stor medfølelse med mange industrier som rammes av vilkårlig toll, men den sveitsiske klokkeindustrien har vært så opportunistiske på prisfronten de siste åra at de fortjener dette. Fuck'em.
 
Flaks at alle produsentene har økt prisene med ca. 100% de siste fem årene da, så de har plenty å gå på!

Jeg har stor medfølelse med mange industrier som rammes av vilkårlig toll, men den sveitsiske klokkeindustrien har vært så opportunistiske på prisfronten de siste åra at de fortjener dette. Fuck'em.
Ikke så ofte vi ser likt på ting @kvasbo, men her er jeg faktisk helt enig med deg. De har melket pengekua så voldsomt de siste årene at den ser ut som en anemisk anorektikter. De har godt av å få seg en i trynet så kanskje de finner veien tilbake til jordkloden igjen.
 
Kanskje sveitserne må gjøre noen tiltak for å selge sine klokker på andre markeder? Kanskje det norske?

8
 
Det har nok gått treigere enn forventet, så tiltak må til for å bli kvitt restlageret…

IMG_0202.jpeg
 
Lurer på hvordan dette vil påvirke det globale markedet for ur? Økt tilgang på nye ur utenfor USA? Økte priser på brukte ur i USA? Blir spennende å se hva som nå skjer.

-Det burde absolutt vise seg å ha vært en god investering om man skulle sitte på en rekke pent brukte ur innenfor USAs grenser, ja.

Så er jo spørsmålet om et 39% påslag i prisen på spikerstål vil ha noe å si - er det ikke omtrent det påslaget man allerede må påregne for å kjøpe de ettertraktede modellene 'brukt' i annenhåndsmarkedet?

Om noe, burde jo etterspørselen etter ur som kan 'tas ut' for umiddelbart videresalg gå ned, og dermed gjøre det noe enklere for folk som ønsker å kjøpe slike å betale Trump + Rolex heller enn Rolex + tilfeldig fyr med kontakter?

For 'normale' produsenter av ur burde det dog være mer grunn til bekymring siden de har priset seg inn i stratosfæren i et forsøk på å se hvor langt man kan tøye veblen-strikken før den ryker. Her kan det nok være mange som må ta en vesentlig del av tollen i form av reduserte marginer om de fortsatt ønsker å ha et nærvær i det amerikanske markedet - og det vil de nok, for det kommer jo et etter Trump, og det ville jo være synd om forbrukerne hadde lagt seg til andre vaner i mellomtiden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
For 'normale' produsenter av ur burde det dog være mer grunn til bekymring siden de har priset seg inn i stratosfæren i et forsøk på å se hvor langt man kan tøye veblen-strikken før den ryker.

Kan ikke skjønne at Omega kan legge på en eneste cent.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
For 'normale' produsenter av ur burde det dog være mer grunn til bekymring siden de har priset seg inn i stratosfæren i et forsøk på å se hvor langt man kan tøye veblen-strikken før den ryker.

Enig i alt du skriver her. 39 prosent fra eller til på de store statusklokkene har nok ikke så mye å si for mange, men om amerikanerne vil betale 50 000 for en Oris er vel heller tvilsomt.
 
39% toll er på importverdien. Så prosentvis økning i utsalgspris vil avhenge av marginene til de autoriserte forhandlerne. Når det er sagt, har de største sveitsiske merkene en global prisstrategi, hvor prisen inklusive alle skatter/avgifter skal være nogenlunde lik uavhengig av hvilke land man kjøper i. Av samme grunn er derfor marginene mindre i land med høye skatter. F.eks har Norge 25% mva mot gjennomsnittlig sales tax i USA på ca 7.5%. Nå er Norge et lite/uviktig marked, og det er usannsynlig at noe mindre marginer her påvirker den globale prisen i særlig grad. Når et større marked som USA blir rammet av en importtoll av denne størrelsen, blir det spennende å se hva strategien blir. Det finns flere muligheter, og det er langt fra sikkert at alle produsenter velger samme strategi:

1. Produsenten kan velge å beholde internasjonal prisstrategi og sette opp prisene for å beholde samme fortjeneste globalt. Det betyr at fortjenesten vil være langt bedre i markeder utenfor USA. Kanskje betyr det bedre tilgang i andre markeder?

2. Produsenten kan velge å beholde internasjonal prisstrategi, men beholde prisene uendret fra i dag. Avhengig av om de ønsker å å beholde samme globale marginer eller ikke, kan dette bety at USA vil nedprioriteres. For merker uten «ventelister» er det rimelig å tro at de svelger mindre marginer på det amerikanske markedet - spesielt kortsiktig da Trump er avhengig av flertall i «huset» ved neste mellomvalg om 1,5 år for å beholde tollsatsene.

3. Produsenten kan velge å gjenspeile tollen med en høyere pris i USA enn andre markeder. Det er rimelig å tro at både produsent og AD vil legge noe av marginene til side, slik at utsalgspris ikke øker mer enn kanskje 20-25%. Igjen, for merker uten «ventelister» vil 20% prisøkning - som ikke går i egen bukselomme - redusere salget betraktelig. Aksjekursen til Swatch Group viser det samme - ned 7.5% siste dagene.

Det som hadde vært litt morsomt, var om noen av de (mer tvilsomme) merkene som i dag er «swiss made», plutselig fjernet logoen på skiven og dermed ble tollfrie.

Det er også noen som nevner gråimport når dette diskuteres. Gråimport er ikke annet enn import utenfor merkenes offisielle importører. Man må fortsatt betale 39% toll for varer produsert i Sveits når man tar produktet inn i USA og det innføres «permanent». Både som småskala-forhandler og privatperson.
 
Hvis ikke dette blir en ny vir av historien om den russiske oligarken og slipset:
A: "Se det fine nye slipset mitt. Det betalte jeg 5000 rubler for"
B: "Da ble du lurt. I butikken der borte på hjørnet får du akkurat samme slipset for 10,000 rubler".

8
 
  • Haha
Reaksjoner: Tannhjulet og holmby