39% toll er på importverdien. Så prosentvis økning i utsalgspris vil avhenge av marginene til de autoriserte forhandlerne. Når det er sagt, har de største sveitsiske merkene en global prisstrategi, hvor prisen inklusive alle skatter/avgifter skal være nogenlunde lik uavhengig av hvilke land man kjøper i. Av samme grunn er derfor marginene mindre i land med høye skatter. F.eks har Norge 25% mva mot gjennomsnittlig sales tax i USA på ca 7.5%. Nå er Norge et lite/uviktig marked, og det er usannsynlig at noe mindre marginer her påvirker den globale prisen i særlig grad. Når et større marked som USA blir rammet av en importtoll av denne størrelsen, blir det spennende å se hva strategien blir. Det finns flere muligheter, og det er langt fra sikkert at alle produsenter velger samme strategi:
1. Produsenten kan velge å beholde internasjonal prisstrategi og sette opp prisene for å beholde samme fortjeneste globalt. Det betyr at fortjenesten vil være langt bedre i markeder utenfor USA. Kanskje betyr det bedre tilgang i andre markeder?
2. Produsenten kan velge å beholde internasjonal prisstrategi, men beholde prisene uendret fra i dag. Avhengig av om de ønsker å å beholde samme globale marginer eller ikke, kan dette bety at USA vil nedprioriteres. For merker uten «ventelister» er det rimelig å tro at de svelger mindre marginer på det amerikanske markedet - spesielt kortsiktig da Trump er avhengig av flertall i «huset» ved neste mellomvalg om 1,5 år for å beholde tollsatsene.
3. Produsenten kan velge å gjenspeile tollen med en høyere pris i USA enn andre markeder. Det er rimelig å tro at både produsent og AD vil legge noe av marginene til side, slik at utsalgspris ikke øker mer enn kanskje 20-25%. Igjen, for merker uten «ventelister» vil 20% prisøkning - som ikke går i egen bukselomme - redusere salget betraktelig. Aksjekursen til Swatch Group viser det samme - ned 7.5% siste dagene.
Det som hadde vært litt morsomt, var om noen av de (mer tvilsomme) merkene som i dag er «swiss made», plutselig fjernet logoen på skiven og dermed ble tollfrie.
Det er også noen som nevner gråimport når dette diskuteres. Gråimport er ikke annet enn import utenfor merkenes offisielle importører. Man må fortsatt betale 39% toll for varer produsert i Sveits når man tar produktet inn i USA og det innføres «permanent». Både som småskala-forhandler og privatperson.