Tissot PR200

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Innlegg
1.571
Inspirert av en tråd om "Trofaste følgesvenner" har jeg fått lyst til å vekke en gammel klokke til live igjen.
Klokka det gjelder er en Tissot PR200 (quartz) som jeg fikk av mine foreldre i 1997. Klokka er ikke behandlet pent og har vært hardt brukt men den gir meg en del minner om en "svunnen tid".
Det er vel kanskje 4-5 år siden den stoppet og batteriskifte hjalp ikke stort, trykkerne virker ikke helt gode og lumen på viserne (time og minutt) har løsnet og ligger som små flak mellom glasset og skiva. Som dere skjønner er den ikke akkurat i god stand og jeg ser for meg at urverket bør skiftes(?) og at jeg må ha nye visere.

Er det noen som har noen tips om hvor man bør henvende seg for en slik jobb og hva noe slik kan koste? (Er det noen her inne som gjør slik?) Jeg har prøvd å google litt for å finne ut hva slags urverk det er i denne men finner det ikke helt ut. Jeg er fullstendig klar over at kostnaden på ingen måte forsvarer klokkas verdi men den har vært med på mye moro og fortjener noen runder til ;)

Legger ved et bilde som viser den slitte og ikke helt rene klokka.

 
Det er et standard ETA G10.211 quartz verk i klokka di som det er fortsatt mulig å få tak i. Viserne klarer urmakeren å relume så de trengs ikke å byttes:)
 
Det er et standard ETA G10.211 quartz verk i klokka di som det er fortsatt mulig å få tak i. Viserne klarer urmakeren å relume så de trengs ikke å byttes:)

Takk for svar. Nå har jeg googlet litt mer selv og ser at mange skriver at det er et ETA 251.262 i Tissot PR200. Burde klokka vært åpnet for å sjekke med sikkerhet hva slags urverk det er i den? Uansett er vel dette også et standard urverk som er lett å få tak i?

Når det gjelder viserne trodde jeg kanskje det var vanskelig å relume siden viserne ikke er "hele" under lumen, men bare en ramme rundt lumen.
 
Mulig du ha rett der ang verket. Kanskje det var PRC200 som har den jeg tenkte på. Jeg skifta et verk på sånn for noen mnd siden. Jeg ser ihvertfall at de har den her. Når det gjelder å relume viserne så er ikke det noe problem hvis du går til den rette urmakeren. :)
 
Mulig du ha rett der ang verket. Kanskje det var PRC200 som har den jeg tenkte på. Jeg skifta et verk på sånn for noen mnd siden. Jeg ser ihvertfall at de har den her. Når det gjelder å relume viserne så er ikke det noe problem hvis du går til den rette urmakeren. :)

litt off-topic. @Superlite, hvor mye ligger en slik relume-jobb på? :)
 
Redigert av en moderator:
Etter en tur hos @Arcticboy ble denne trofaste følgesvennen som ny. Ny lume og nytt urverk gjorde susen.
Veldig god jobb der altså. Siden jeg ikke liker å kaste ting så får det heller være at det koster mer å reparere gamle klokker enn de har i nominell verdi :)

 
Redigert av en moderator: