Tissot antimagnetique

Medlem
7. feb. 2013
Innlegg
5
Hei.

Min første post her.
Jeg fikk denne klokka av min bestefar for mange, mange år siden.

Jeg lurte på om noen visste noe mer om denne? Såvidt jeg har googlet meg til er den fra 1940, ref serienr på baksiden. Beklager dårlige bilder, det er ganske mye riper på glasset.

20130207_225847.jpg


20130207_225748.jpg
 
Tissot er et gammelt og fint urmerke. Serienummer og datering er vanligvis relatert til serienummer på urverket, men denne er nok fra 1950 +-
 
Tissot er et gammelt og fint urmerke. Serienummer og datering er vanligvis relatert til serienummer på urverket, men denne er nok fra 1950 +-

Ok. Jeg er ikke noe ekspert på klokker, så jeg aner ikke hvordan jeg får løsnet bakplata ;)

jeg gikk ut fra denne dateringen, men som du sier, den kan nok være noe yngre enn den skulle tilsi. Iom at dette er minner, er nok affeksjonsverdien mye høyere enn en pengeverdi, men det hadde vært artig å funnet ut noe mer

Jeg tror dette kan være en millitærklokke, da den har glow in the dark på den ene viseren.

67785d1193580708-hello-new-here-forum-tissot_manufacturing_dates.jpg
 
Redigert:
Jeg fant en som er nesten identisk med min på google, der står det at akkurat denne er fra 1943

quadrante23.jpg


Ser ut som jeg må koste på den nytt glass og en generell polish, for den er slitt, ingen tvil.

Grunnen til at jeg sier at den er millitær er fordi jeg sett flere av denne typen på amerikanske forum som omtaler den som millitær.
 
Selgere har for vane å kalle alle ur med sorte skiver og arabiske tall for militære. Der er dog selvsagt mulig for en klokke datert 1943.
 
Der ja, kaliber 27 produsert i perioden 1936-49 i følge Ranfft.de.

Jeg fant også en gammel Tissot i skuffen. Den er i følge din liste fra 1945 og har Tissot sitt første automatverk, kaliber 28.
Omega samlere vil nikke gjenkjennende til samme periode Omega.

Den er lite brukt og har en nydelig grønn patina på skiven, noe bildet ikke klarer å gjengi. Se også bildekopi av Tissot annonse fra 1945 :)


IMAG0036.jpg


IMAG0034.jpg


IMAG0035.jpg