Tips til stressfri tur, god mat og lite turister?

Medlem
2. juli 2011
Innlegg
110
Sted
Trondheim
kall meg hva som helst, men jeg har sett meg lei på russere som ferier på samme plasser som meg i europa, de er jo faktisk verre enn amerikanere!

Til sommeren/sensommeren ønsker jeg en ferie der hvor man kan virkelig slappe av og ta det med ro. Bare spankulere rundt i trygge gater uten at man blir overøst med tilbud om sex og dop eller truet.
Finnes dette stedet enda? uten at man må være mangemillionær for å betale for noen uker?

Jeg er ekstremt glad i praha, men begynner å bli noen reiser dit de siste år, samt at man føler seg ikke alltid helt trygg der til alle døgnets tider om man ikke holder seg til de mest kjente gatene.
Har vært i San diego, los angeles og san fransisco, men meh.
Ellers er jeg glad i frankrike og tyskland, da spesielt pga mat.

Noen plasser i Italia som kan anbefales? En badestrand eller andre ting å gjøre er et stort pluss.

mvh
stian
 
Kansje den lille byen Cavtat (nære Dubrovnik flyplass) kan passe. 20 min til Dubrovnik for by-liv, og behagelig tempo i selve Cavtat med bla. Sous vide restaurant. Kroatia er ingen høydare på mat generelt, men vi fant noen svært gode spisesteder i Dubrovnik i tillegg til restauranten jeg nevnte i Cavtat.

Om man blir rastløs er det hertz sentralt i Dubrovnik og da er veien kort til flere steder i Montenegro.
 
Jeg har vel nevnt det et sted her før, men gjør det gjerne igjen. Grado, nord i Italia. Byen er delt, ene siden er bilfri. Masse historie i byen, samt mange gode restauranter i trange bakgater. Strand er det også her. Grado er en halvøy, der man kjører på moloen for å komme ut til "sentrum". Tror kanskje to uker helt er litt drøyt, men om du leier bil, finner du mange andre koselige småbyer langs med kysten sydover. Om du vil se Venezia, er det en time unna, men vær obs på enorme mengder turister, severdigheter og duebæsj! Kanskje også ta en tur oppover i alpene derfra? Det er lite folk i alpene på sommertid, så man slipper å stå i kø for en titt fra utkikkspunktene.
Da jeg var i Grado, var ikke turismen plagsom, og man fikk en avslappet ferietur.

Av hotell i Grado kan jeg anbefale Laguna Palace, be om et rom i høyden, ut mot marinaen. Da får du en stor, fin terrasse der du kan nyte varme kvelder med noe godt i glasset. I toppetasjen har de en god restaurant, spaavdeling og treningssenter.

God tur:)
 
Hvis du er på utkikk etter et avslappende sted kan jeg anbefale Madeira i Portugal. Virkelig et sted der man får ladet batteriene. Fantastisk mat og meget bedagelig tempo.
Og selvfølgelig god vin:)

I Italia kan jeg anbefale Sardinia, var der sist sommer. Der også er maten og vinen tipp topp! De skryter også av å ha Europas beste strender. Tildels enig dersom man ser bort ifra alle strandselgerne. Tar man båten ut mot øyene nord for Sardinia mot Korsika, vil man finne noen helt strålende bortgjemte oaser med hvit sand og krystallklart vann.
 
Redigert:
Ischia i Napoli-bukten er en perle. Så og si fri for utenlandske turister. Veldig autentisk, utsøkt mat, gode bademuligheter og en fin base for utflukt til Vesuv og Pompeii.

Har vært på tur til Ischia snart ti ganger, og blir aldri lei. Aberet er at det skorter noe på engelskkunnskapene blant lokalbefolkningen, men det bidrar jo bare til sjarmen.