Tips til oppbevaring av klokker

Medlem
8. juli 2019
Innlegg
89
Sted
Oslo
Hei! Jeg trenger litt tips til hvordan best oppbevare klokkene mine for å unngå skader som kondens o.l.

Jeg har etterhvert fått en samling på 3-4 klokker som jeg oppbevarer i en skuff i klesskapet på soverommet. Der ligger de relativt trygt og mykt.

MEN temperaturen på soverommet vil variere en del i løpet av dagen. Vinduet er som regel oppe om natta, og jeg har installert meg på samme rom som hjemmekontor på dagtid. Temperaturene vil derfor svinge en del i løpet av et døgn.

Med vinduet åpent om natta er klokkene jeg bruker mest, en Tudor BB58 og Hamilton Khaki Field Mechanical som regel ganske kalde å ta på om morgenen. Jeg vet ikke hva temperaturen er der inne om natta, men si 15-16 grader om vinteren. På dagtid vil det sikkert komme opp i 20-22 grader på det varmeste

Jeg har derfor begynt å bekymre meg for om dette er en uegnet måte å oppbevare klokkene på over tid. Jeg er spesielt bekymret for kondens. Dette henger sammen med at glasset på klokkene til tider kan ha en del dugg/fukt om morgenen, eller hvis jeg bytter klokke på kvelden.

Jeg har små barn, noe som begrenser hvor jeg kan oppbevare klokkene mine. Hvis de får tak i dem kan det virkelig gå ille.

Hvordan anbefaler dere at klokkene oppbevares for å unngå skader pga. inneklima. Vil oppbevaringsbokser kunne være til hjelp, eller beskytter de primært mot støtskader o.l.?

Jeg har vurdert å pakke inn klokkene i tøy, men tviler på at det egentlig hjelper,.

Kort og godt - hva er den beste måten å oppbevare klokker for å unngå skader på dem :)
 
Så du er bekymret for 7 graders temperatursvingning?
Det trenger du ikke være, det går bra. Når du tar på deg klokken stiger sikkert temperaturen dens til godt over 30 grader - men den tåler det også...

Men du må ha høy luftfuktighet på det soverommet siden det avsettes dugg på 15 graders metall. Det hadde bekymret meg mer - vanninntrengning eller dårlig ventilasjon?
 
Dette har jeg virkelig ikke greie på, så det er derfor jeg spør. Men, ja. Kanskje vi bør undersøke luftfuktighet på soverommet. Det er litt fuktighet på glasset på klokka når den har ligget en stund. Det er kanskje et dårlig tegn, ja.
 
Dersom man pakker inn klokkene i noe vil du ikke oppleve kondens, det skal uansett være ganske kaldt før du får kondens på en klokke som ligger fritt ute. Får du kondens på klokka f.eks når den ligger på nattbordet vil man nok også ha andre problemer med fukt i rommet. Høy luftfuktighet, dårlig ventilasjon og kald temperatur, enten en av disse eller en kombinasjon. Vi har et såkalt walk in wardrobe og siden denne ikke hadde noe varme fikk vi litt problemer med fukt der inne, så jeg satte opp en panelovn som holder tempen på minst 21 grader og problemet er eliminert.
Jeg hadde for endel år siden et våpen i våpenskap i garasjen, og var litt redd for rust på denne pga fukt, fikk tips om å pakke det inn i et ullpledd og det fungerte.
Forøvrig er anbefalt luftfuktighet inne i en bolig anbefalt til å være under 50, og iallefall ikke over 60.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen