Tips til en uke i sentrale Japan?

Hvalrossen

Støttemedlem
Medlem
25. feb. 2012
Sted
Oslo
Skal til Japan i April, og tenkte ta en uke fri. Elsker å være i Japan, og er interessert i tips
på interessante/stemningsfulle/tradisjonelle japaske steder. Utgangspunktet er Kanazawa i
Ishikawa-regionen (?), på vestkysten i sentrale Honshu. (Har vært der en dag tidligere,
og fått med meg Kenroku-en; noe annet å finne på her?)

Finnes det noen high-lights rundt i sentrale Japan som er verdt en dag eller to
for en Japan-elsker? Gjerne noe off-beat/tradisjonelt. Har fått med meg Fukuoka, Hiroshima, Tokyo og Kansai-regionen tidligere (og setter veldig pris på særlig sistnevnte).

Ikke akkurat tradisjonelt, men vice sin doku om gaspar noe i Japan bør ses før du drar ned.
Passe sinnsyke greier.

Hadde det vært meg som skulle på tur ville jeg prøvd å fått besøkt det sinnsyke "utestedet" med alle lysene. Et "selfie" derfra slår i min bok alle turistattraksjon-selfier:)

Hvis du liker historie og arkitektur, er Kyoto vel verd et besøk. Det gamle keiserpalasset med sitt berømte "nattergal"gulv (gulvplankene er montert slik at gulvet knirker avsindig for hvert steg, noe som gjorde det umulig for snikmordere å komme forbi vaktene. Praktisk når veggene er laget av papir.) gjorde ihvertfall stort inntrykk på meg, i tillegg til de mange templer og andre historiske bygg i regionen. Ellers er jo fiskemarkedet Tsuki-ji (?) i Tokyo veldig spennende, om du ikke har vært der. Stå opp tidlig :)

Redigert:
Hvis du liker historie og arkitektur, er Kyoto vel verd et besøk. Det gamle keiserpalasset med sitt berømte "nattergal"gulv (gulvplankene er montert slik at gulvet knirker avsindig for hvert steg, noe som gjorde det umulig for snikmordere å komme forbi vaktene. Praktisk når veggene er laget av papir.) gjorde ihvertfall stort inntrykk på meg, i tillegg til de mange templer og andre historiske bygg i regionen. Ellers er jo fiskemarkedet Tsuki-ji (?) i Tokyo veldig spennende, om du ikke har vært der. Stå opp tidlig :)

Tusen takk @Entropy og @Hopalong. Har fått med meg mange templer etc i Kyoto (herlig by), men ikke keiserpalasset.
Morsom historie med knirkingen; makes sense. Tsukiji er glimrende og jeg fikk spist den beste sushien i mitt liv der. Når det gjelder storbyer så synes jeg nesten at Osaka er kulere enn Tokyo; mindre, men de to sentraene (?) er enda mer ekstremt urban nightmare enn Tokyo.
Kansai er rett og slett bra med Kyoto, Osaka og Kobe. Noe mer off-beat/off the beaten track i sentrale Japan?

Redigert av en moderator:
Bumper denne. Flyr inn til og ut fra Nagoya (med nitriste Finnair; billigst slik). Virker å være en industriby uten severdigheter. Noen tips? (Er klar over at min favoritt Osaka (m/Kobe, Kyoto, etc.) er en time eller halv-annen unna med Shinkansen, men føler ikke for å safe med et velkjent sted hvor man føler seg hjemme.)

@Entropy: hvor er den baren med alle lysene?

Redigert av en moderator: