Tips, presse på plexiglass tension ring Rolex 1680

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
869
Bezel på min Rolex 1680 gikk veldig tregt og jeg tok av bezel for å vaske bort skitt som vanligvis samle seg under bezel. Bezel kom av lett, men det gjorde også tension ringen som holder plexiglasset på plass. Det kan virke som denne ringen ikke var presset godt nok på for den skal selvsagt ikke bli med når man popper av bezel. Det gikk greit å separere bezel og ringen, men å få presset på denne ringen viste seg å bli et problem. Det finnes selvsagt spesialverktøy for dette, men det koster mye og det bør være mulig å finne noe som passer uten at skal koste mye. Jeg har et pressverktøy beregnet på å presse på klokkeglass/baklokk men ingen av de "formene" jeg hadde passet da plexiglasset på 1680 er veldig høyt slik at det bunnet på glasset før den kom i kontakt med ringen. Noe måtte finnes som var minst 30.5mm i diameter og som var solid nok til å brukes i pressa, og samtidig dypt nok til ikke å bunne i plexiglasset. Jeg fant en stor pipe fra et 1/2 toms pipesett, men denne passet ikke i pressa, kunne brukt en tvinge i garasjen men syntes det ble litt brutalt da man ikke har kontroll på kraften som blir utført. Etter litt søk på nettet fant jeg dette: https://omegaforums.net/threads/replacing-1680-crystal.88248/ noen hadde brukt toppen av et pilleglass i plast, og at dette er sterkt nok til ikke å kollapse under press.

Fant et pilleglass i hard plast som er ganske standard på vitamintabletter etc, toppen på denne hadde indre diameter på 31.5mm, noe som gjør at det blir 0.5mm klaring mot plexiglasset. Kuttet dette av og brukte det i pressa, etter å ha rengjort klokke og ring, smurt litt siliconfett på pakningen under ringen gikk det smertefritt å presse på ringen, job done.

cHdCmqQ.jpg


XHBRA5E.jpg


XRFlJOR.jpg
 
Redigert: