Tips om nettside

Medlem
28. jan. 2008
Innlegg
15
Hei vil tipse alle medlemmer om denne mailadressen http://www.fagurmaker.no dette er en side hvor noen ildsjeler blandt Norske urmakere jobber for å oprettholde urmakertradisjonen i Norge, som noen av dere kanskje vet er dette en håndverksgruppe som er i ferd med å dø ut i her i landet. I dag er det kjedene som er på vei til å ta over og kompetansen hos mange av disse urmakerene som jobber der er under pari. Mange av disse foretningene er steder hvor jeg aldri ville levert inn mine ur til service. Bor man i Oslo har man jo fremdeles noen av de tradisjonelle foretningene som har oppegående verksteder (eks bjerke, Lie etc), men for oss som ikke bor helt sentralt er dette et større problem. Jeg påstår at det nå er begrenset med urmakere med fagkompetanse og kunnskap til å reparer og utføre service på mekaniske urverk (utenfor oslo). Jeg kan bare nevne at det nå finnes bare 1 godkjent ( fra fabrikken) urmaker som skrur på Omega i Norge så vidt jeg vet. Fremtidsutsiktene ser derfor ikke lyse ut. :evil: Så alle dere som eier kvalitetsur må kanskje forberede dere på å sende klokkene til Sveits eller andre land i Europa når man trenger service eller reparasjoner med de forsinkelser og økte kostnader det vil føre til. I tilegg er det på denne siden en del artikler for de som også er interessert i det som befinner seg på innsiden av disse vakre smykkene som kvalitetsur jo er. :D
 
Jeg støtter "larhat" i hans innlegg.

Dessverre er faglærte norske urmakere i ferd med å dø ut :cry: !

Kontakter man Norges Urmakerforbund, får en høre at dette er en bransjeorganisasjon som ivaretar arbeidsgiverne ! Dette kan bety at et NUF-emblem på døren ikke tilsier at du treffer en urmaker bak disken, men en ekspeditør som kan ha kontakt med en urmaker eller med et urmakerverksted....!

Etter endringene i regelverket på '80-tallet har dette faget dessverre blitt utsatt for store endringer. Kjedebutikkene overtar mer og mer, kampen for å overleve i bransjen er blitt tøffere.

Så nå må vi forbrukere følge med og støtte ildsjelene i "Fagurmakerne Norge" !
Jeg antar også at vi, klokkeiteresserte, er nøye med hvem vi bruker til å etterse klokkene våre og har "våre kontakter" blant urmakere.
Men det å måtte sende sine kjære klokker utenlands for service o.l., burde egt. være unødvendig. Time will show ! ;)