Tips og triks - DIY

Medlem
16. juli 2013
Innlegg
7.650
Sted
Noreg
Tenkte kanskje det kunne være lurt å lage en egen tråd for småting man lurer på, ifm. vedlikehold eller andre ting vedrørende klokkene våre, men som kanskje ikke trenger en egen tråd.

Så, det jeg lurer på -

Hvordan smører man kronehalsen?

@Tom Henriksen nevnte at han gjorde dette regelmessig, og lurte på om dette er noe jeg bør gjøre med mine klokker jevnlig?

Mvh.
Thomas
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Jeg gjør dette med mine SeaDweller og Submarinere ca en gang i året, renser kronehals og deretter påfører litt M Pro-7 grease på O-ring. Trenger ikke mye, kun litt jevnt for å holde gummien frisk slik at jeg kan dusje og bade med klokken. Er kanskje ikke 100% etter kravspec. på RSC men har fungert 100% i mange år. Er du usikker - lever klokka til Bjerke, dont blame me. ;) Har nå hatt min SD 16660 som daglig beater siden 1984 og bruker diverse andre innimellom, har aldri hatt problemer.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg gjør dette med mine SeaDweller og Submarinere ca en gang i året, renser kronehals og deretter påfører litt M Pro-7 grease på O-ring. Trenger ikke mye, kun litt jevnt for å holde gummien frisk slik at jeg kan dusje og bade med klokken. Er kanskje ikke 100% etter kravspec. på RSC men har fungert 100% i mange år. Er du usikker - lever klokka til Bjerke, dont blame me. ;) Har nå hatt min SD 16660 som daglig beater siden 1984 og bruker diverse andre innimellom, har aldri hatt problemer.
Tom

Hvor får man kjøpt M Pro-7-fett da?
 
Vurderer å skifte ut bezel på min Longines Hydroconquest,men er usikke på hvordan denne faktisk tas av. Noen som har en god beskrivelse/film som viser hvordan man best fjerner bezel på en slik klokke?
 
Prøv et kredittkort mellom lugs og bezel. Eventulet maskere og bruke en flat kniv.
 
Jeg kjenner ikke til denne modellen konkret, men vil på generelt grunnlag advare mot å bare ta av bezel selv. Rolex (minus keramisk) går greit, men f.eks Seamaster pro går som regel ikke/blir OFTE ødelagt av å ta av. Det finnes spesialverktøy som skal brukes, og som løfter jevnt over det hele. Forskjellige priser og kvaliteter på slike. Alle klokker er forskjellige. Jeg har i disse dager gått så lei av bezeler som ikke vil av at jeg har investert ti lapper på et verktøy til... Bezelavtaging. Og ja, jeg har klart å ta av bezel på seamaster uten å ødelegge den selv, men har nå sett at så mange sitter fast-lært at de lett blir bøyd og dermed ødelagt, at jeg ikke tør å prøve med å løfte kun et sted av gangen. My 2 cents osv :):):)
 
Fant ut at det kanskje er like greit å få en urmaker/noen med kompetanse til å byte denne for meg.

Er det noe en vanlig forhandler/urmaker bør kunne og faktisk vil hjelpe med, eller stiller de seg litt på bakbeina da jeg bytter farge på bezel I forhold til hva den har I dag/original?
 
Ta av bezel trygt...? :):):)

20150819_142846_zpsizejuehe.jpg


 
Redigert: