Time is money!

Er det en sammenheng mellom bruken av klokker og smykker?

• Ja

Stemmer: 1 2,6%
  • Nei

Stemmer: 37 97,4%

• Antall stemmer
    38
Hei og gratulerer med bra valg av tema! ;) Hadde vært gøy å se oppgaven når den er ferdig.

Masse bra svar her allerede så jeg svarer for min egen del:

1. Hvem er det som kjøper disse klokkene?
Det varierer veldig. Å ha en dyr klokke er definitivt ikke automatisk synonymt med at man har høy inntekt, men det finnes kanskje noe korrelasjon i enkelte bransjer innen finans, shipping osv. der mitt inntrykk er at kanskje flere er opptatt/interessert i klokker enn gjennomsnittet. Når det er sagt har jeg klokkeinteresserte venner innenfor de fleste bransjer og samfunnslag uten noen spesielle fellestrekk.

2. Hvorfor kjøper de disse?
For min egen del er det fordi jeg er genuint interessert i fascinert av klokker. Jeg kjøper for å bruke dem, men det ligger også en tanke at de skal arves en gang i fremtiden og derfor kjøper jeg stort sett klassiske ur som, jeg tror, vil holde seg godt i verdi.

3. Når blir klokkene kjøpt og eventuelt når brukes de?
Jeg vil gjette at flertallet her inne begynte å interessere seg for klokker i 20-30 årene, men de fleste begynte nok ikke å kjøpe dyrere klokker før de bikket 30. Jeg hadde i hvert fall ikke råd til Rolex mens jeg studerte! ;)
Tusen takk for svar. Dette blir bra! :)

Syns alle svarene her har vært fornuftige jeg, saken er at det finnes nesten like mange svar som det finns mennesker, selv om man selvsagt kan kategorisere ganske mye, med flytende grenser og gråsoner innimellom.

Syns man kan skille ganske kraftig mellom kvinner og menn her, ingen kvinner jeg kjenner ser på klokker som et interessant objekt mht mekanikk, historie etc, men de ser på klokker nesten på samme måte som de ser på smykker generelt, dvs de setter pris på eksklusiviteten, design, kvalitet, pris etc, f.eks mange kvinner liker Rolex da dette er et symbol på et statussymbol.

Noen vil selvsagt være uenig i dette, men tenk; hvor mange kvinner du kjenner samler på klokker, leser seg opp på nettet på spesifikasjoner, historie etc? Sannsynligvis ingen.

Man har også det nostalgiske eller hva man skal kalle det. Om man spør en klokkesamler hvilken klokke de setter mest pris på vil nok mange nevne den som er mest kostbar, men vil tippe det også her vil være store forskjeller. Selv har jeg klokker som jeg vil få 50-60.000 for dersom jeg skulle selge, men om jeg bare kunne beholdt en klokke ville jeg valgt den klokka som min far brukte i mange år og som jeg nå eier, på tross av at salgsverdien på denne kun er 2-3000 kroner.
Enig! Vi synes også at svarene har vært svært fornuftige. Mye verdifull informasjon, som blant annet er med på gi oss en større forståelse i hvorfor mange velger å bruke penger på klokker. Noen investerer, andre samler pga interesse/mekanikk og videre. Vi planlegger også å gjennomføre noen intervjuer senere, og jo mer informasjon vi har innhentet på forhånd, jo bedre forberedt er vi med tanke på intervjuene, og oppgaven generelt. Takk for svar :)