Tilgjengelighet i gode gamle dager..

Medlem
2. mai 2011
Innlegg
908
Min interesse for klokker startet i 2011, men skjøt for alvor fart i 2013. På den tiden kunne jeg uten problem prøve en Submariner over disk hos Lervik. Det var også mulighet for en aldri så liten rabatt.

Har det noen gang i nyere tid vært like stor tilgjengelighet for enda mer ettertraktede klokker? Tenker da Daytona, Nautilus, Royal Oak etc. Hvor lang tilbake må vi før det var mulig for den jevne interessent å plukke opp et eksemplar fra en butikk?
 
  • Liker
Reaksjoner: hardangervidda
Når det gjelder SS Daytona, må du nok tilbake til 70 tallet da de ofte var å finne hos AD - modellen var svært tungsolgt dengang.
Ang. Submariner, så var det ofte venteliste på noen få måneder hos Bjerke på 90 og 2000 tallet..
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Sendte melding (fra min privatmail) til Lervik en lørdagskveld i 2013 om tilbud og tilgjengelighet på 116610LN - fikk pris på 50K samme lørdag. (Veil. 53-54ish). Jeg måtte tenke litt...
Mandagen etter dukket denne opp på min jobbmail og jeg slo til. Det var tider, det :)
Oktober 2013:

1586240708552.png
 
Redigert:
Jeg mener det var relativt god tilgjengelighet på det meste av Rolex helt frem til tidlig 2017-ish...

For meg tok det i hvert fall ikke lang tid å få levert bestilte modeller, klokkene kom stort sett med første månedslevering fra fabrikk.

Sommeren 2015 røk jeg på en Polar som hadde stått i vinduet hos AD hele sommeren, og i oktober 2015 fikk jeg levert en kliss ny Daytona 116520 etter et par ukers venting :eek:
 
Husker ikke nøyaktig årstall, 2016 mest sannsynlig, men da hadde de både hvit og svart Daytona tilgjengelig for prøving og kjøp hos Bjerke i Bergen.

Så helt utilgjengelig har ikke den modellen vært heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Artig. Jeg har enda tilgode å finne en stål daytona i noen av butikkene jeg har vært innom. Det begynner å bli en del, hehe.
 
Var nok tidlig i 2014 jeg fikk min Sub fra Leirvik levert fra på kort og forutsigbar tid. Husker jeg snakket med Jørgensen noen år senere, da var det fortsatt ubetydelig ventetid på Daytona. Dette var selvfølgelig Pre-ceramic og pre CHF -krise :)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Januar 1993: Kjøpte min første Datejust (16234) hos Bjerke, og betalte depositum på Daytona i stål. Nypris på denne den gang var vel under 30000,- men laang ventetid... Ergo sprakk jeg allerede i 1994, og kjøpte en GMT-master rett fra butikk, og uten ventetid i stedet :)
 
Det var gode tider i 2014, da jeg spaserte inn på Urmaker Bjerke i Karl Johan en vakker sommerdag og kunne velge mellom Hulk og Batman. Endte opp med sistnevnte.
Kanskje vi er på vei tilbake dit, tiden vil vise.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Husker ikke nøyaktig årstall, 2016 mest sannsynlig, men da hadde de både hvit og svart Daytona tilgjengelig for prøving og kjøp hos Bjerke i Bergen.

Så helt utilgjengelig har ikke den modellen vært heller.

Jeg mener det var minst et par år tidligere enn 2016 og jeg husker det godt, men det var merkelig nok bare i Norge og folk i andre land nektet å tro meg når jeg fortalte det.
Smått utrolig at etterspørselen i Norge ble mangedoblet på få år rett etter det. Det er dog ikke ukjent at trendprodukter får elleville salgstall i Norge sammenlignet med land med langt flere innbyggere.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
I 2012 tok det typ et døgn fra jeg mailet Lervik til en Sub var hjemme hos meg. Med litt rabatt. Det er ikke SÅ lenge siden...
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Kjøpte i 2016 en 116610LN fra norsk AD for 65500 ink EON. Måtte vente 2-3 uker til de fikk levert fra fabrikk. Veil var da 75900,- ser jeg. Det var tider