The Geneva Watch Auction XI

Helt syke priser .... Var estimatene virkelig for lave, eller er hele greia blitt galskap?

Auksjoner der kjøper (og selger forsåvidt) er anonyme, har de siste årene blitt fristed for lyssky økonomi.
Et enkelt eksempel er å selge en gjenstand, til seg selv (gjerne til en høy pris), beholde en periode, for å så selge den på nytt - igjen til seg selv.

At en BLRO går for 3 ganger retail (eller dobbelt av Chrono-priser), sier jo sitt...

• Wow
Reaksjoner: Callahan
Gratulerer!
80DECBE2-359F-4BA7-943D-B55D5AD40766.png
3EF7D928-22BD-44CF-8B4F-591026A174E1.png
A7A7B5A4-C1E7-4DD0-83DB-BDBC75FC1BDB.png

Prisene er altså bokstavelig talt kriminelle. Men hvis man gjør dette, taper man ikke 25% til auksjonshuset?
"Spør for en venn" ;)

Auksjoner der kjøper (og selger forsåvidt) er anonyme, har de siste årene blitt fristed for lyssky økonomi.
Et enkelt eksempel er å selge en gjenstand, til seg selv (gjerne til en høy pris), beholde en periode, for å så selge den på nytt - igjen til seg selv.

At en BLRO går for 3 ganger retail (eller dobbelt av Chrono-priser), sier jo sitt...

Prisene er altså bokstavelig talt kriminelle. Men hvis man gjør dette, taper man ikke 25% til auksjonshuset?
"Spør for en venn" ;)

All hvitvasking har vel en form for kostnad/gebyr, uansett om det er gjennom et auksjonshus, restaurant eller bilvaskeri.

Det som skjedde under denne auksjonen er intet nytt. Og så må vi huske at de menneskene som gir bud i disse auksjonene som oftest ikke er av den typen som påvirkes av konjunkturer.

Om man er keen på en titt innenfor veggene i slike auksjoner anbefaler jeg å lese denne reportasjen jeg gjorde fra fjorårets utgave:

Det som skjedde under denne auksjonen er intet nytt. Og så må vi huske at de menneskene som gir bud i disse auksjonene som oftest ikke er av den typen som påvirkes av konjunkturer.

Om man er keen på en titt innenfor veggene i slike auksjoner anbefaler jeg å lese denne reportasjen jeg gjorde fra fjorårets utgave:
Neida, det er for såvidt ikke noe nytt fenomen. Men ikke desto mindre shady :)

Veldig kul artikkel med mye fin humor: Ser at "«dele på to og plusse på syv»-regelen" nevnes; trodde ikke den var alment kjent.
(Bruker den dessverre ikke i praksis :(

Denne treffer også veldig godt:

"Og slik ender det: En Patek Philippe Nautilus i stål går for drastisk mye mer enn de fleste superkompliserte mikromekanikker i edelt metall." Problemet er at selv billig-superkompliserte-mikromekanikker" er for dyrt ...

• Liker
Reaksjoner: Nicolai