Test for Covid når man skal ut å fly

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
868
Skal fly fra UK til Bergen i neste uke og da skal man teste seg selvsagt. Det er to tester som norske myndigheter godtar, såkalt PCR test eller Antigen Rapid test. Denne skal taes max 24 timer før avreise. En ting er at flere av disse testene lover svar "innen 24 timer". Det kan være problematisk dersom svaret kommer tett opp til 24 timer for man tar gjerne denne testen noen timer før man skal fly, eller dagen før, jeg blir usikker... Men går ut fra at dersom man tar testen på flyplassen kvelden før at man burde være sikker.

En annen sak er at i UK blir jeg i tillegg til PCR test tilbudt noe som heter Rapid Flow test, er dette det samme som Antigen Rapid? Har googlet det men ble ikke klokere, må nok google mer... Mye som er usikkert, og dess mer man leser dess flere motsigelser finner man...
 
Redigert:
Skal fly fra UK til Bergen i neste uke og da skal man teste seg selvsagt. Det er to tester som norske myndigheter godtar, såkalt PCR test eller Antigen Rapid test. Denne skal taes max 24 timer før avreise. En ting er at flere av disse testene lover svar "innen 24 timer". Det kan være problematisk dersom svaret kommer tett opp til 24 timer for man tar gjerne denne testen noen timer før man skal fly, eller dagen før, jeg blir usikker... Men går ut fra at dersom man tar testen på flyplassen kvelden før at man burde være sikker.

En annen sak er at i UK blir jeg i tillegg til PCR test tilbudt noe som heter Rapid Flow test, er dette det samme som Antigen Rapid? Har googlet det men ble ikke klokkere, må google mer... Mye som er usikkert, og dess mer man leser dess flere motsigelser finner man...
Ja, det er en antigentest.
https://pharmaceutical-journal.com/article/feature/how-reliable-are-lateral-flow-covid-19-tests
 
Skal fly fra UK til Bergen i neste uke og da skal man teste seg selvsagt. Det er to tester som norske myndigheter godtar, såkalt PCR test eller Antigen Rapid test. Denne skal taes max 24 timer før avreise. En ting er at flere av disse testene lover svar "innen 24 timer". Det kan være problematisk dersom svaret kommer tett opp til 24 timer for man tar gjerne denne testen noen timer før man skal fly, eller dagen før, jeg blir usikker... Men går ut fra at dersom man tar testen på flyplassen kvelden før at man burde være sikker.

En annen sak er at i UK blir jeg i tillegg til PCR test tilbudt noe som heter Rapid Flow test, er dette det samme som Antigen Rapid? Har googlet det men ble ikke klokkere, må google mer... Mye som er usikkert, og dess mer man leser dess flere motsigelser finner man...
Dette har jeg gjort en del ganger gjennom det siste året mellom USA og Norge. Enkelte tilbydere av antigen hurtigtest gir testresultat innen 24 timer, men de fleste jeg har vært borti leverer utskrift av svaret på 15-20 minutter. Spesielt de som har poppet opp rundt på flyplasser har som regel dette tilbudet. Jeg bruker alltid å ta testen kvelden før avreise for å slippe stress og uforutsette forsinkelser. PCR er i utgangspunktet utelukket pga. behandlingstiden på 1-3 døgn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinn1
Takker for svar! Jeg har ikke reist siden 2019 og det er tydelig at det ikke skal være lett. Bare pga mellomlanding på Schipol må jeg fylle ut en slags erklæring i tillegg til online erklæring inn til Norge. Og så er det usikkerheten at det plutselig kommer et nytt krav siden det er så mange endringer hele tiden. Vel det går sikkert bra, er dobbeltvaksinert i UK og fikk dette registrert på helsenorge etter en online konsultasjon med en norsk lege, så da skal man i utganspunktet slippe karantene, vel det kan jo hende de endrer på det også til neste uke…
 
Takker for svar! Jeg har ikke reist siden 2019 og det er tydelig at det ikke skal være lett. Bare pga mellomlanding på Schipol må jeg fylle ut en slags erklæring i tillegg til online erklæring inn til Norge. Og så er det usikkerheten at det plutselig kommer et nytt krav siden det er så mange endringer hele tiden. Vel det går sikkert bra, er dobbeltvaksinert i UK og fikk dette registrert på helsenorge etter en online konsultasjon med en norsk lege, så da skal man i utganspunktet slippe karantene, vel det kan jo hende de endrer på det også til neste uke…
You bet! Det har vært et mareritt det siste året for oss som av ulike årsaker har vært nødt til å reise litt. Toppet seg i vinter da Danmark over natten endret krav til test fra 72 til 24 timer, og SAS ikke fant det bryet verdt å informere passasjerene som skulle reise neste morgen (gjett om jeg var blant dem). Men tror det går i riktig retning nå, så reisen din bør du neppe bekymre deg for. Flere kollegaer har allerede testet vaksinepass på helsenorge uten problemer ved innreise. Dette onlineskjemaet er null stress, bare følg linken du får oppgitt og fyll ut før avreise.
 
Volvat tilbyr PCR med svar (og sertifikat) samme dag. Iallfall i Oslo, men antar de har samme tilbud i Bergen.

Edit: Du skal _til_ Bergen ja.
 
Oppdatering, er nå på Schipol og reisen har gått greit. Tok en rapid flow antigen test i går selv om dette ikke skal være nødvendig når man har norsk vaksine sertifikat men KLM insisterer så da kostet dette 600 kroner ekstra bare pga at KLM ikke oppdaterer seg på reglene. Ellers var innsjekk ekstremt tregt pga at mange stod i innsjekk i 20-30 minutter, aner ikke grunnen for det tok kun 1-2 minutter for min del. Satser på at ankomstprosedyrer i Bergen ikke tar timevis. Ankomst registrering er unødvendig for folk med vaksine sertifikat.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica og andres