Tatt tilbake klokke etter salg, klokken er "moddet".

Medlem
28. sep. 2010
Innlegg
75
For en tid tilbake solgte jeg en klokke som kjøper ikke var fornøyd med, da den gikk for fort. Den hadde service i 2013, men dette har jeg desverre ikke kvittering på, bare min egen samvittighet.
Kjøper tar denne til urmaker, og får beskjed om å reklamere på service. Jeg, i min naivitet, trodde at denne var åpnet, og at den så ut som et helvete inni.
Det kom senere frem at den ikke var åpent, mne urmaker anbefalte reklamasjon fordi han ikke hadde verktøy for å åpnet klokka, hvorpå kjøper ber om hjelp fra meg til å løse problemet.
Jeg refunderer pengene, og får klokka tilbake.
Kjøper har i mellomtiden sydd med hvit tråd på hver ende av en tykk skinnreim, uten å opplyse om dette før retur. Reima er blitt perforert, og i mine øyne, ikke særlig pen etter dette.
Kjøper mente dette var helt nødvendig da skinnet på undersiden hadde løsnet.

Er det ikke da på sin plass at kjøper er med å betaler for en ny reim, hvis det er å oppdrive?

Kjøper var veldig på med å klage over for sen levering (brukt feil postsending), flink til å klage på at den gikk for fort, flink til å mase på å få pengene refundert, men ikke veldig flink til å opplyse om at klokka hadde blitt "moddet".

Hva sier medlemene her?

Mvh.
 
Redigert:
Rett og rimelig at han hoster opp en rem uten modifikasjoner, men spørsmålet er hvor langt man vil dra prinsippet.
 
Enig med ChristianN her, kjøper burde stå for ny reim. Hadde han opplyst om dette på forhånd kunne dere ha kommet til en ordning som var fornøyelig for dere begge, men når han unnlater/glemmer å fortelle om "fiksingen" burde han ta det på sin egen kappe.
 
Reima hadde en liten flik av skinnet på undersiden som hadde løsnet. Kanskje på 3-4mm i hjørnet. En lett fiks med en klikk tec7 eller noe annet fleksibelt lim.
Blir spennende å se hvor mye den koster. Kritthvit "søm" på tykk sort reim er ikke min greie.

Velvel, den som lever får se.
 
Hvor mye man skal legge i dette kommer vel an på hva slags rem det er.

Er det en OEM alligator som må kjøpes fra AD til noen tusen?
Eller snakker vi om en generisk Hirsch eller lignende til 150 kr?
 
Er enig med prinsippet på samme måte som flere av posterne men hadde det vært meg så hadde jeg latt reim moden skli. Han hadde tydeligvis tenkt å beholde klokken helt til han så hvor fort den gikk og jeg hadde spurt meg selv som selger hvorfor kjøper ikke visste dette allerede før han betalte for klokken
 
Bagatell. Drit i det. Synes du det er verdt all støyen? Virker som du er mer forbannet på returen enn på reima.
 
Retur av klokken er ikke noe problem, mye enklere det enn å hjelpe en å hjelpe en kjøper som ikke klarer å finne en urmaker som kan justere en klokke
Det lureste er vel som Spacecowboy sier, bare å drite i det. Og det gjør jeg, fra nå av.

Hei hopp gummisnopp!