Tanker om Darth Tuna etter 10 måneders eie.

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Nærmer meg snart ett år med Darth Tuna SBBN025, og tenkte derfor å skrive noe ord om hvordan de siste 10 måneders eierskap har vært.

Først og fremst er det ganske imponerende å se at den etter snart ett år i bruk kun går 3 sekunder for fort etter justervesenets nettklokke. Den ble pakket ut den 6. april 2016. Da jeg stilte den på ny under overgangen fra sommertid til normaltid i slutten av oktober, så gikk den på sekundet korrekt, så det ble ikke gjort noen nevneverdig korrigering her - jeg tror faktisk mesteparten av avviket på tre sekunder jeg ser nå, kommer fra at jeg ikke var nøyaktig nok da jeg trykket inn kronen i oktober.

Ellers kan jeg melde at jeg er enda mer begeistret for den nå enn da den var ny. Selv med daglig bruk i strekk på over en måned av gangen så blir jeg ikke lei av det litt spesielle designet, men heller tvert imot. Dette var et punkt jeg var litt bekymret for før jeg kjøpte den. Det er jo ofte slik at klokker med spesielle design kan være friske og artige på armen i korte perioder, men ofte ender opp med å bli litt slitsomme å bruke i det daglige. Faktisk er det slik at jeg liker Darth'en bedre nettopp etter den har vært på armen noen dager. Designet blir ikke slitsomt.

For å nevne noen av tingene jeg hele tiden biter meg merke i og setter pris på: den runde kassen hvor remmene lekkert forsvinner inn under baklokket, uten å skyve kassen "opp" da endene glir fint inn i tilpassede hulrom på baksiden. Den matte, kalde bezelen i keramikk som gir litt av samme følelsen som å ta på en finpusset sten. Den helt vannvittige lumen, eller den sjarmerende og overtydelige timeviseren som er formet som en pil. Tyngden og følelsen av kompromissløs soliditet. Dybden fra glasset og ned til bunnen av skiven. At selve skiven har to dybde-nivåer som separerer markørene fra den inneste sirkelen hvor viserne sitter, hvor timeviseren akkurat toucher borti kanten til høyden hvor markørene sitter. Dette gir en fin følelse av dimensjonalitet til skiven. Ting som dette, og flere jeg ikke bruker mer plass på å beskrive her, kommer sammen til å gjøre dette til en herlig klokke!

Har sjelden vært mer fornøyd med en klokke, eller samlingen forøvrig for den saks skyld. Samlingen består nå av en Darth Tuna, Seiko Sarb035, Seiko Sarb017 og Hamilton Khaki Pioneer. Tanken på å flippe noen av disse har ikke streifet meg det siste året, noe som er et godt tegn. Faktisk har følelsen av tilfredshet over samlingen ført til at aktiviteten min her inne har sunket betraktelig det siste året, noe som er leit, så jeg skal prøve å forandre på dette videre inn i 2017.

Men for å oppsummere: om noen fristes av denne sjarmerende klumpen fra Seiko, så kan jeg varmt anbefale den. Som jo ofte er tilfelle med Seiko, så er det her igjen snakk om mye klokke for pengene. Jeg vil si dette er en klokke som virkelig hører hjemme i samlingen til enhver som liker Seiko, dykkerklokker generelt, eller samlere av klokker med signifikant historie. Historien til designet og hvordan det ble til kan du forøvrig lese mer om her.




25701833794_7fd45d61bf_b.jpg



26306732305_d300b81c43_b.jpg



26389720835_5d9e0fa38c_b.jpg



25669376464_e34bc1b508_b.jpg


26001320820_dbb659b157_b.jpg


25669361944_f0631739a8_b.jpg
 
Redigert:
Herlig!
Takk for at du deler.
Det er en grunn til at Seiko har en høy stjerne her på TS til tross for at de også spyr ut mye masseprodusert ræl.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Kohe321
@UJU Helt klart, de har jo et enormt sortiment hvor store deler ikke er interessant i det hele tatt. Samtidig har de en kjerne av klassikere som for klokkeinteresserte er "pure gold", spesielt blant klokkene som er tiltenkt det japanske markedet. Heldigvis har de tatt til fornuften og begynt å utgi modeller som før var forbeholdt Japan til det internasjonale markedet, som feks. er tilfelle med Grand Seiko. En dag skal en GS inn i samlingen, det er sikkert. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Kan være et poeng å legge til at Darth'en er en ganske stor klokke med sine 49,4mm, og vil derfor ikke passe alle like godt. Når det er sagt så bærer designet uten lugs betydelig mindre og lettere på armen enn hva diameteren på nesten 50mm skulle tilsi. Hadde dette vært et vanlig kassedesign med lugs så ville det vært noe helt annet.

Dette bildet viser greit hvordan den bærer på min arm, som måler omtrent 20cm hvor klokken sitter.

26207932251_fa7f0e0061_b.jpg
 
Nydelig klokke. Flotte bilder og tråd.
Har selv mange mekaniske urverk, men etter at jeg fikk min quarts Seiko Marinemaster 300m så ser jeg at man kan bli fryktelig glad i quartz også. Må innrømme at jeg kunne tenkt meg en Darth tuna også
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Fortsatt like fornøyd med din svarte tuna @Kohe321 ?
Er stadig innom tråden din å kikker på dine bilder :) Digger mine Marinemastere, men skulle gjerne hatt en darth også :)
Hva tror du om neste batteriservice på denne? Må den sendes til japan?
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Fortsatt like fornøyd med din svarte tuna @Kohe321 ?
Er stadig innom tråden din å kikker på dine bilder :) Digger mine Marinemastere, men skulle gjerne hatt en darth også :)
Hva tror du om neste batteriservice på denne? Må den sendes til japan?
Like fornøyd! Den har et merkverdig design som jeg ikke går lei, og som passer til overraskende mange situasjoner.

Neste batteriservice blir vel en gang i 2020, da den er laget i 2015 etter serienummeret å dømme, og batteriet skal holde i rundt 5 år. Har da sett for meg to mulige løsninger:

1. Levere den inn til en forhandler av Grand Seiko og la de ta seg av forsendelsen til Japan, om de ikke tar slike ting på "huset" innen den tid.

1. Levere den inn til Thomas Gulbrandsen, en urmaker jeg har vært strålende fornøyd med, som på tross av det sjeldne monocoque-designet sannsynligvis vil få kunne åpnet og byttet batteri.

Tror uansett ikke det vil by på problemer, og så er det bare en gang hvert femte år. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch
Like fornøyd! Den har et merkverdig design som jeg ikke går lei, og som passer til overraskende mange situasjoner.

Neste batteriservice blir vel en gang i 2020, da den er laget i 2015 etter serienummeret å dømme, og batteriet skal holde i rundt 5 år. Har da sett for meg to mulige løsninger:

1. Levere den inn til en forhandler av Grand Seiko og la de ta seg av forsendelsen til Japan, om de ikke tar slike ting på "huset" innen den tid.

1. Levere den inn til Thomas Gulbrandsen, en urmaker jeg har vært strålende fornøyd med, som på tross av det sjeldne monocoque-designet sannsynligvis vil få kunne åpnet og byttet batteri.

Tror uansett ikke det vil by på problemer, og så er det bare en gang hvert femte år. :)

Du kan også sende den til meg. Jeg skal få batteriet byttet når det trengs:D
 
Like fornøyd! Den har et merkverdig design som jeg ikke går lei, og som passer til overraskende mange situasjoner.
Neste batteriservice blir vel en gang i 2020, da den er laget i 2015 etter serienummeret å dømme, og batteriet skal holde i rundt 5 år. Har da sett for meg to mulige løsninger:
1. Levere den inn til en forhandler av Grand Seiko og la de ta seg av forsendelsen til Japan, om de ikke tar slike ting på "huset" innen den tid.
*2. Levere den inn til Thomas Gulbrandsen, en urmaker jeg har vært strålende fornøyd med, som på tross av det sjeldne monocoque-designet sannsynligvis vil få kunne åpnet og byttet batteri.
Tror uansett ikke det vil by på problemer, og så er det bare en gang hvert femte år. :)

Gå for nr2. Spander den samtidig en rens av kasse og bytte av pakninger så har du en god samvittighet for de neste 5 år :)
Kul kloke, har veldig god sans for denne modellen :)