Tablet med tastatur?

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.171
Sted
Fredrikstad
Noen som har noen gode tips eller erfaringer med tablet + tastatur?

Ser for meg en Android-basert enhet, og med tastatur som kan brukes i fanget (dvs. uten bord).
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Mener å huske Logitech lager no tastatur, men det er kanskje mest til Apple...?
 
For min del ble svaret Microsoft Surface Pro når jeg så etter det samme. Jeg holdt på å bli småsprø av de elendige løsningene for multitasking og manglende mus på både ipad og android (sammenlignet med windows).

Nå bruker jeg min Surface som fullverdig reisefølge og ikke som "bare til å surfe på". Noen kompromisser er det selvsagt, da det er litt mer knotete å surfe i nettbrettmodus en på en ren tablet. Ikonene er mindre og ting er ikke så simpelt. I tillegg så veier den litt mer en en tablet og prisen bruker man to-tre gangen på. Akkurat det siste er ikke så rart, da en Surface ikke skal konkurrere med en ipad, men heller mot Macbook Air.

Til mitt bruk så var det en lettelse å gå over fra diverse tableter til en Surface. Skal man sitte i sofaen å lese nettavisene så duger en tablet. Skal man multitaske på reise så er Surface tingen IMO.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mitt valg ville uten tvil ha vært en Microsoft Surface. Det er den ideelle krysning mellom PC og tablet. Denne har en kjekk støtte som er intet annet enn sexy. Tastaturet sitter med magnet. (Jeg bruker denne daglig, blant annet nå). Ellers er det som @andres sier; Logitec som lager mye. Du finner sikkert en god kombinasjon. Det viktigste er å legge litt i kostnaden på tastaturet. Pass på at tastene er gode og at du ikke bommer så lett. Store piltaster for eksempel kan være greit...

8
 
Takk for gode tips, men Surface er ikke aktuelt (Windows 10/størrelse/batteri/har 13,3" som jeg må ha til tyngre arbeid uansett).

Android er must.

Så det jeg egentlig spør etter er gode komboer av tablet + tastatur som funker å ha i fanget på farten.
 
Jeg er veldig godt fornøyd med mitt Logitech tastatur til iPad air2. Det er overraskende komfortabelt å skrive på, og jeg klarer fint å holde samme hastighet (touch) som jeg gjør med et standard laptoptastatur. Vet ikke om akkurat dette finnes i android-versjon, men antar det finnes tilsvarende.

Min ipad er i hovedsak en underholdnings- og skrivemaskin, bruker den en god del i møter etc på jobben men utover det synes jeg ikke at opplevelsen kan sammenlignes med en skikkelig datamaskin. (Jeg er egentlig Android-bruker, og synes fortsatt at Apple er krøkkete.) Men det er et finfint supplement, ikke minst på reiser.

DSC_0179-01.jpeg
DSC_0178-01.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Problemet er at en del av disse keyboardene ikke ser ut til å fungere spesielt bra i fanget.

Xperia Z4 med keyboard virker mest aktuelt foreløpig. Men så var det dette med prisen da...

Nexus 9 med originalt keyboard virker også topp, men ikke tilgjengelig i Norge. Ei heller Google Pixel C, som også virker bra.
 
Jeg bruker selv, daglig en ipad pro med logitech create tastatur.
Det fungerer smertefritt, selv med "padda" i fanget.
Et stort pluss er også at tastaturet har bakgrunnsbelysning :D
 
Tidssonen-classic. Denne tråden fikk meg igang på å sjekke noe tilsvarende selv.
Syns tilbudet nå er veldig "flytende" mellom laptop/nettbrett og kjøp er ikke like straightforward som det har(?) vært.
Men når jeg først har lagt noen timer med å sjekke rundt kan jeg kanskje dele noen modeller jeg syns stod ut:

Toshiba Satellite Click Mini L9W (Brett med docking, 9" 1920x1200 skjerm, Win10) 3000,-
Asus Chromebook Flip (10", laptop med vridbar skjerm) 3000,-
Acer Aspire Switch SW5 (Brett med docking, 10" 1920x1200 skjerm, Win10) 4500,-
Lenovo U31-70 (13,3" vanlig' laptop) 5000,-

Idag har jeg en 2011-modell Asus U36 13" og har vært en tro arbeidshest i fire år så burde kjøpt denne:
Asus Zenbook UX305CA (13,3" sprek laptop) 7300,-

Hadde jeg haft dobbel budsjett så frister denne:
HP Spectre x360 13

Det jeg endte opp med nå - for å knyte tilbake til tråden var i første omgang denne,
for å teste ut Win10 på Pad-formatet:
Point of View Mobii WinTab P1005W Hybrid 32GB 1400,-
 
Det jeg endte opp med nå - for å knyte tilbake til tråden var i første omgang denne,
for å teste ut Win10 på Pad-formatet:
Point of View Mobii WinTab P1005W Hybrid 32GB 1400,-
Update 1 år senere, den der var en skuffelse. Samlet støv siden den kom.

Snuser litt på hva som kommer ut av kinaduppeditter, har med hell lest en del på www.techtablets.com og i en jungel av utvalg og reviews endte jeg opp med å bestille en Chuwi Hi13 når den kom ut nå.

Av hva jeg kan se så er det en 13" 3000x2000 pixels Surface Book skjerm "on a budget".
Full pakke med pen og tastatur på vei fra østen as we speak.

https://techtablets.com/chuwi-hi13/