Avsluttet Swatch Omega Saturn.

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Innlegg
4.344
Sted
ThePromisedLand
Meget pen og velholdt klokke fra feb/2023
Pakken er komplett.

Minstepris kr 2900.
Minste budøkning kr 100
5 min snipper.
Avsluttes i morgen onsdag 14.06.23 kl 19.00
Sendes på kjøpers regning og risk.

IMG_5869.jpeg
IMG_5870.jpeg
IMG_5872.jpeg
IMG_5871.jpeg
IMG_5868.jpeg
IMG_5867.jpeg
IMG_5866.jpeg
 
Redigert:
Kr. 3005,-
Første bud var kr. 2905,-. Med minste budøkning kr. 100,- er vel ikke budet på kr. 3000,- gyldig. Men mitt bud nå på kr. 3005,- er kr. 100,- opp fra kr. 2905,- og dermed gyldig.
 
Selv om det kun manglet skarve 5 kr fra @Matsemann, er dessverre budet ugyldig iht mitt krav om minstebudøkning på 100 kr.
Ergo er @Neseblod sitt bud det siste som nå står seg.

Ser frem til en fight her gutter;)
 
Jeg setter ned foten og tenker vi slutter å fjase, og at gjeldende bud er 3.000 kroner.

Laveste neste bud vil være 3.100 kroner.
 
Jeg setter ned foten og tenker vi slutter å fjase, og at gjeldende bud er 3.000 kroner.

Laveste neste bud vil være 3.100 kroner.
Dette var spesielt. Her har man èn budgiver som forholder seg til auksjonsreglene, og èn som ikke gjør det. Og så er det den som ikke forholder seg til reglene som vinner auksjonen, atpåtil med et lavere bud enn den som forholder seg korrekt til reglene. En skarve femmer er jo ikke poenget, men heller at rett skal være rett. Med forbehold om at jeg har misforstått noe selvsagt.
 
Dette var spesielt. Her har man èn budgiver som forholder seg til auksjonsreglene, og èn som ikke gjør det. Og så er det den som ikke forholder seg til reglene som vinner auksjonen, atpåtil med et lavere bud enn den som forholder seg korrekt til reglene. En skarve femmer er jo ikke poenget, men heller at rett skal være rett. Med forbehold om at jeg har misforstått noe selvsagt.

Jeg vil starte med å innrømme én ting: jeg leste selgers innspill feil, og leste det som at han ønsket å stå fast budet på 3.000 kroner.

Den beslutningen var det i mitt hode veldig enkelt å stille seg bak.

Årsaken er følgende: Fremfor å rapportere eller melde i fra om "feilen" i budet på 3.000 kroner, så velger første budgiver heller å overby seg selv, og dermed indirekte anerkjenne budet fra motparten (som helt åpenbart gjordet en feil og bommet med 5 kroner).

Det fremstår som umusikalsk og ganske fjernt fra det miljøet vi prøver å dyrke frem her på Tidssonen. Og dette kommer i tillegg til det faktum at førstebudet ble lagt inn med 5 kroner "ekstra" – som kanskje var et uskyldig forsøk på humor, men som fort kan bidra til å skape en uryddig budprosess.

Kanskje var jeg for kjapp på avtrekkeren denne gangen, og at riktig beslutning ville vært å la budet på 3.005 kroner være gyldig.

Men samtidig så sover jeg svært godt med den avgjørelsen som ble tatt, og har heller ikke mottatt noen klager fra de involverte partene. Det er i mitt hode det viktigste her.

Samtidig kommer reglene til å bli endret fortløpende slik at vi ikke får denne typen situasjoner senere.