Swatch Group prøver igjen å nekte andre sine urverk => ny info

Stowa bruker også Durowe verk i enkelte klokker.

Håper SWATCH en gang i fremtiden stopper all leveranse av ETA til utenforstående. Få vekk alle disse wannabe produsentene som voldtar Swiss Made trademark! En skam!

Ja, håper produsenter som sinn, archimede, doxa, ball osv blir borte! Så kan de ekte sveitsiske produsentene fortsette å leve på urgamle design i 50 år til!

Ser at flere og flere går over til Miyota 9015 som en erstatter for ETA-2824-2 iallefall. Dette skal vistnok være noe billigere, lettere og vedlikeholde og er også ett mer moderne verk i forhold til det gamle eta.

Ja, håper produsenter som sinn, archimede, doxa, ball osv blir borte! Så kan de ekte sveitsiske produsentene fortsette å leve på urgamle design i 50 år til!

Sinn er ikke Swiss Made.

Jeg tenkte mer på produsenter som holder til i østre asia jeg da. Kasse, urskive, visere, lenke m.m er produsert i asia. Hiver inn et ETA verk og kaller klokka for swiss made. Kvalitetskontroll finnes ikke, og klokkene er overpriset...

Men det er nok lov per idag. Swiss made varemerket er desverre ikke verdt papiret det er skrevet på. Det er ikke eksklusivt slik som mange tror swiss made er.

Selv om SWATCH stenger alle ETA dører, så betyr det ikke nødvendigvis slutten for microbrands. Men de må gjerne ty til asiatiske urverk, og swiss made har en mulighet til å bygge opp sitt gamle rykte igjen.

Ser at flere og flere går over til Miyota 9015 som en erstatter for ETA-2824-2 iallefall. Dette skal vistnok være noe billigere, lettere og vedlikeholde og er også ett mer moderne verk i forhold til det gamle eta.

Kan du nevne noen her feks?

For min del skjønner jeg egenltig at Swatch Group gjør som de gjør og prøver å få ETA helt for seg selv ;) Uansett er det jo spennende å se hva som kommer ut av det, og hvordan mange andre produseneter vil løse dette? Blandt annet Tag Heuer og Breitling bruker jo ETA verk i bøtter og spann (jada, mange andre er det jo også). Begge merkene jeg nevner har fått eget verk på banen og skal fortsette å få fler i fremtiden, men disse har jo nå først og frems laget chrono-verk. Rekker de å lage standar 3handsverk før Swatch Group stenger døren? Som da igjen er bra nok til å gå inn å levere varene fra start, og uten barnesykdommer i 7år?

Er også positiv til at Swiss Made blir Swiss Made som i "gammledager", men en del klokkedeler hos mange produsenter vil nok bli produsert i andre land pga lavere produksjonskostnader..dessverre!

Det kan jo tenkes at SG ønsker å stramme inn ETA for å prøve å gjøre det mer eksklusivt. Nå er det jo ETA i alt som tikker. Om de strammer inn og gjør litt forandringer vil de kanskje klare å forsvare en prisøkning?

Det kan jo tenkes at SG ønsker å stramme inn ETA for å prøve å gjøre det mer eksklusivt. Nå er det jo ETA i alt som tikker. Om de strammer inn og gjør litt forandringer vil de kanskje klare å forsvare en prisøkning?

Jeg tror nok du er inne på noe her Mathfjeld, er ganske så sikker på at en del av denne planen er å få høyere status og eksklusivitet rundt ETA og deres urverk! Vet ikke om det er så mye planer om å øke prisene på standarverkene, det blir nok vanskelig å forklare og få goodwill for uten en del fornadringer! Er nok viktigere for de med status og eksklusitivitet rundt egene produkter ;)