Svidd Outlander

Medlem
8. april 2008
Innlegg
1.468
Sted
Kirkenes
Tenkte jeg skulle lufte et problem med bilfolket før jeg løper til forhandler og demonstrerer min uvitenhet.

Jeg har en halvt år gammel Mitsubishi Outlander 2.2 TD som har gått litt over 3000km. Av og til, spesielt i fuktig vær og i særdeleshet dersom jeg har gitt han litt ekstra kamfer, går jeg ut av bilen og inn i skyene. Det ryker/damper noe infernalsk innenfor høyre bakhjul, ser ut til å komme fra fremre del av eksospotta (altså ikke fra eksosrøret) og det lukter svidd. Brentlukta har vært der fra første kilometer, forståsegpåere antydet da at det bare var litt "nybilbelegg" (?) som ble brent av. 2999km senere sitter jeg i den hvite røyken og begynner faen meg å lure.

Ingen lamper lyser. Peila nettopp oljen og de har fylt raust på (litt over maksnivå), kan det ha noe med det å gjøre?

Fjerndiagnoser mottas med takk. :)
 
Er vel muligens en katalysator der, de er varme. Veldig varme. Svidd betyr at "noe" som ikke skulle vært varmt blir varmt.

Mtp at du har en ny bil ville jeg anbefalt å dra til forhandleren med problemet, man skal ikke måtte fikse slikt på nye biler.

Og det kan absolutt være noe olje som har gått ned på katalysatoren, men 3000km med problem er litt i overkant, slikt blir borte relativt fort....

Off to the dealership you go!
 
Her skal jeg trå varsomt, for jeg har virkelig ingen greie på hva som skjer under panseret på en bil...

MEN, på en VW Caddy vi hadde i firmaet hadde vi samme "problemet". Jeg, som har brukt opp tålmodigheten min for et langt liv hos Møller, dro i harnisk for å si akkurat hva jeg synes om drittbilen. Det viste seg at den, som mange andre dieselbiler, hadde en ekstra dieselvarmer, og denne fant det for godt å slippe ut eksosen i hjulbuen. Spesielt på kalde dager og etter mange korte turer (hvor den ikke får blåst ut et-eller-annet-filter) veltet røyken ut.

I følge stakkaren som fikk en skyllebøtte var dette helt normalt og et par-tre mil på motorveien skulle løse problemet. Det viste seg å stemme...
 
Hm. Det har jo blitt endel småkjøring. Får sjekke på nytt etter en tur på "motorveien"...:)
 
Hmmm. Hvis det hadde vært et "nybil-belegg" f.eks på partikkelfilteret burde det vært brent bort for lengst.
Jeg har lite erfaring med Mitsubishi men det kan jo være som Mogens nevner en ekstra "webasto" Den har en
selvrensingsprosedyre som skjer etter at bilen har stanset. Men ikke hver gang...
 
Bakhjul, lukt og røyk? Det er ikke bremsene som henger på?

Kom deg på verksted...
 
En webasto av noe slag kan jo selvsagt tenkes, de har en tendends til å lufte ut rundt hjul...
Men det skal ikke være en "sky av røyk", bare en liten dose eksos kombinert med en summing.
 
Common rail diesler har en varmeveksler til drivstoffet som pleier å ligge horisontalt under dørkplata. Hvist det blir fuktig på overflaten av kjøleren vil fuktigheten fordampe som hvit vanndamp.
 
Kommer det fra skjøten høres det kanskje litt rart ut?

Har vært ute for at pakkeplast, merkelapp,eller noe slikt (var ikke min bil) ikke har blitt tatt av eksosen på fabrikk før montering. Det luktet svidd en stund fram til det ble funnet.
 
Bilen er kjøpt ny i Norge? Har vært borti noe liknende, og da røk den i starten pga av det nye tectylbelegget under...
 
Tett partikkelfilter? Vi har Opel Combo på jobben, disse lider av det samme, og ryker noe infernalsk ut av hjulbuene innomellom.
 
Nå tok jeg en timilstur i tørt vær med tidvis full kamfer, og vel hjemme er det ingen lukt og ingen røyk. Satser på at Mogens hadde rett og at bilen bare er daukjørt til og fra barnehagen. Takk for alle innspill.
 
Har samme bilen selv, men har ikke merket noe til det du beskriver. Så, normalt er det nok ikke. Men, vi får håpe at det har løst seg nå :)