Stygg sak i Polen

Triste greier.

Nå synes jeg alle skal få leke, også rike, men er enig i at sjåføren burde tilpasset farten når det var åpenbart at tilskuerne stod ubeskyttet langs banen.

Koeniggsegg er kjent (iirc) for å være en håndfull "on the limit"...
 
Dette fritar på ingen måte sjåføren for egen risikovurdering og gir ham heller ingen påkjørsrett. Oppegående mennesker burde sett det åpenbare risikobildet, innsett sine begrensninger og tilpasset kjøringen eller avstått fra seansen. Dette er en rikmannslek, med uskyldige barn og unge som innsats.. Kvalmt

Kvalmt og uansvarlig av foreldre å plassere barna usikret så nærme biler i høy hastighet. Enig i at fører virker usikker og uerfaren men det forsvarer IKKE de foreldrene som lar barna stå så nær.

Husker med skrekk en episode for noen år siden, på F1-løp (da med V10) i Tyskland der foreldrene hadde kledd opp en 3-4 åring i fullt Williams-antrekk men penger til ørepropper hadde de ikke. Lydnivået akkurat der vi satt var enormt, under tak.

Jeg hadde aldri plassert meg selv eller barn langs det gjerdet der, aldri!
 
Redigert:
Meget stygg sak, Trondheim er ikke store byen så jeg vet hvem eieren av bilen er og han er vant til ekstreme HK under høyre foten, noe sier meg at det ikke var han som kjørte bilen.

Uansett får vi håpe at de som ble skadet kommer seg på beina og at rånern får straff så hatten passer.
 
Dette fritar på ingen måte sjåføren for egen risikovurdering og gir ham heller ingen påkjørsrett. Oppegående mennesker burde sett det åpenbare risikobildet, innsett sine begrensninger og tilpasset kjøringen eller avstått fra seansen. Dette er en rikmannslek, med uskyldige barn og unge som innsats.. Kvalmt

Veldig, veldig spesielt tankesett all den tid man kjører på en lukket bane.
 
Hvor lukket er banen når det står mennesker tett ved den:confused:

Men la oss være enige om at det er en tragisk og trist sak, og så får "skyldspørsmålet" for hhv bilfører, arrangør osv være opp til påtalemyndighet og forsikringsselskap å vurdere.

Edit: Min mening, etter å ha sett videoen, er at arrangørene har hovedansvaret her, fordi barrierene burde vært bedre - de burde tatt høyde for at bilførere kunne miste kontrollen.
 
Redigert:
Hvor lukket er banen når det står mennesker tett ved den:confused:

Men la oss være enige om at det er en tragisk og trist sak, og så får "skyldspørsmålet" for hhv bilfører, arrangør osv være opp til påtalemyndighet og forsikringsselskap å vurdere.

Edit: Min mening, etter å ha sett videoen, er at arrangørene har hovedansvaret her, fordi barrierene burde vært bedre - de burde tatt høyde for at bilførere kunne miste kontrollen.

Det er ganske åpenbart når man har sett videoen ja.

Om dette var samme sted de faktisk kjørte på tid og hadde publikum på samme sted er det et mirakel at dette ikke gikk mye verre.

Generelt sett er forutsetningen for motorsport at utøver kan fokusere på å kjøre bil mens arrangør sørger for sikkerhet. Dette gjelder i det store og hele all arrangert motorsport, også i dette tilfellet.

Tragisk at folk blir skadet pga utilstrekkelig sikring.
 
Helt klart arrangøren som ikke har gjort jobben her.
1) Ikke tilstrekkelig sikring
2) Ingen kontroll på ferdighet hos bilist. Føreren av den bilen der skulle ikke fått lov til å kjøre etter å ha vist så dårlig kontroll så tidlig på banen.

Lei sak. Vi får håpe utfallet er best mulig og at det ikke blir varige men.
 
Helt klart arrangøren som ikke har gjort jobben her.
1) Ikke tilstrekkelig sikring
2) Ingen kontroll på ferdighet hos bilist. Føreren av den bilen der skulle ikke fått lov til å kjøre etter å ha vist så dårlig kontroll så tidlig på banen.

Lei sak. Vi får håpe utfallet er best mulig og at det ikke blir varige men.

Ang. punkt 2 ser vi dette gang på gang også i Norske arrangementer på f.eks rudskogen osv, men der er banen sikret tilstrekkelig slik at det utelukkende blir materielle skader ved uhell, f.eks ref Sharif og hans Koeningsegg på tur.
 
Skjønner ikke helt at noen kan kommentere sjåførens ferdigheter, det er jo helt irrelevant. Uhell kan skje og skjer på alle motorevents, selv med de mest erfarne førerne. Det man evt kan pålegge føreren som ansvar er å nekte å kjøre i det hele tatt fordi sikkerheten er for dårlig ivaretatt.
 
Forstår hva du mener @Tore, men uenig i forhold til hvaslags tilstelning dette var. Dette blir jo mer som et trackday-event å regne.
At ulykker skjer på profesjonelle løp er naturlig, på slike tilstelninger skal de profesjonelle utøverne naturligvis kjøre mest mulig på max, og i enkelte tilfeller også krysse grensenen sine for hva som egentlig er forsvarlig. På slike løp er det i de fleste tilfeller tatt hensyn til av arrangør.

Å skli rundt på den måten som føreren av den ccx-r`n gjør viser to ting. Sjåføren kjenner ikke bilen, og er i tillegg en som vil vise seg frem.
Når banen er så utrygg som den er, og det er så tydelig å se at dette ikke er en erfaren sjåfør (hvertfall ikke i den bilen) mener jeg at arrangør burde stoppet vedkommende før han fikk lov å slippe løs hestene.
 
Redigert av en moderator:
Forstår hva du mener @Tore, men uenig i forhold til hvaslags tilstelning dette var. Dette blir jo mer som et trackday-event å regne.
At ulykker skjer på profesjonelle løp er naturlig, på slike tilstelninger skal de profesjonelle utøverne naturligvis kjøre mest mulig på max, og i enkelte tilfeller også krysse grensenen sine for hva som egentlig er forsvarlig. På slike løp er det i de fleste tilfeller tatt hensyn til av arrangør.

Å skli rundt på den måten som føreren av den ccx-r`n gjør viser to ting. Sjåføren kjenner ikke bilen, og er i tillegg en som vil vise seg frem.
Når banen er så utrygg som den er, og det er så tydelig å se at dette ikke er en erfaren sjåfør (hvertfall ikke i den bilen) mener jeg at arrangør burde stoppet vedkommende før han fikk lov å slippe løs hestene.

Nå var jo dette i en showoff / moro runde - er jo nettopp det som er poenget med disse rundene, å showe med superbiler.
 
Redigert av en moderator:
Nå var jo dette i en showoff / moro runde - er jo nettopp det som er poenget med disse rundene, å showe med superbiler.

Uansett tragisk for sjåfør og de som er skadet.
Kilder indikerer at sjåfør var eieren av bilen.
Så er det begrepet "erfaring"; hvordan skal dette måles ?; noen trenger mer kjøretrening enn andre, noen lærer fort og andre lærer aldri (jeg sier ikke noe om denne aktuelle sjåførens evner, den diskusjonen kan andre ta et annet sted).
En erfaren sjåfør. etter min mening, ville uansett under disse omstendigheter, når det ikke er race men bare oppvisning, legge inn marginer for å unngå ulykker.
Ansvaret ligger også på de som har latt det arrangeres et slikt "stunt", lisensierte baner/godkjente baner er kvalitetssikrede fra A til Å, for meg ser det ut som at det aktuelle strekket rett og slett er et avstengt stykke av en motorvei. Det at arrangøren hevder at "det ikke har skjedd noe før" er rent tåkeprat, det er ganske vanlig at "det ikke har skjedd noe" ...... før det virkelig smeller.
Jeg tror ikke at en lisensiert sjåfør ville være med på et slikt stunt, i min motorgren ville min lisens ryke på rappen hvis
jeg hadde vært med på noe slikt.
Uansett håper jeg at de skadede får minst mulig mèn og sjåføren får en fair behandling og at både han og arrangør
tar lærdom av dette og ikke minst at alle vi med hurtige farkoster på land og sjø tenker oss ekstra godt om og kjører med hodet.
 
Etter hva jeg skjønner er det en utrolig vanskelig bil å kjøre. HM arvingen i Sverige knuste også en ccr for et par år siden. Men arrangøren kunne med fordel tenkt mer på sikkerhet.