Stillingsannonse: David-Andersen søker urmakere med salgserfaring

Tidssonen

Administrator
Forumleder
Medlem
1. okt. 2007
Innlegg
106
da-gull-og-ur-jobbøknad.jpg
 
I en tid med mangel på kvalifiserte urmakere, så ønsker D.A. tydeligvis å benytte denne yrkesgruppen som "butikk selgere" og "vare-eksponerere" - trist. Litt som å sette kirurger til å ta blodprøver.
 
@Gin
Dessverre er det nok slik at veldig mange av dagens ferske urmakere slettes ikke er skikket til å skru på ur (i alle fall ikke uten omfattende kursing). Dette er et direkte resultat av en norsk urmakerutdanning som i følge de fleste i bransjen er for dårlig.

Personlig syns jeg det er ekstremt positivt å se at man ønsker kvalifisert og kunnskapsrikt personale til å også håndtere salgsbiten. Dette er det langt i fra alle som aktørene i bransjen som har skjønt (selv ikke merkene... Og du kan tro frustrasjonen min tidvis er stor når en eller annen marketing-person skal holde presentasjon av en urmodell hos en top tier produsent og ikke er i stand til å svare på selv de mest basic tekniske spørsmål).

Annonsen er kanskje litt upresis, men jeg vil for øvrig tippe at dersom de rette personene tar kontakt vil nok jobben bli tilpasset litt etter evne (og potensiale). "Alle" i den norske bransjen er jo på utkikk etter dyktige urmakere.
 
Redigert av en moderator:
@Fyrsten
Jeg tror dessverre det må erkjennes at det er ytterst få ur-kunder, som evner å stille tekniske spørsmål, som fordrer et svennebrev hos selgeren. Dette har tydeligvis bransjen tatt konsekvensen av, slik at de fleste vi treffer på av selgere hos urmakerene, nå er rene "smykke-selgere" - gjerne jenter i alderen -30.
At utdannelsen av urmakerene er mangelfull, må bransjen dessverre takke seg selv for.

Jeg har selv et "ubrukt" svennebrev som urmaker og er i tillegg utdannet innen markedsøkonomi, men har valgt en helt annen yrkesvei - enn det å selge "smykker" hos en urmaker, til en lav lønn med ugunstig arbeidstid ;)
 
Redigert av en moderator:
Mulig jeg leser helt feil, men jeg kan ikke se at fagbrev som urmaker, ei heller kompetanse om å skru på ur utover f.eks å bytte rem eller batteri, er en kvalifikasjon til denne stillingen.

Men så kan annonsen være noe mangelfullt skrevet også :).

Uansett positivt at det er behov for flere til å jobbe med ur i Norge.