Størrelse på AP RO

Bare for å spørre dere andre AP RO-aficionados der ute: Hvorfor ble det AP RO og ikke PP Nautilus?

Fra en som først valgte RO i stedet for Nautilus, og så solgte den og valgte Nautilus likevel:

De første gangene jeg prøvde Nautilusen ble den altfor flat og tynn. Jeg hadde trodd den skulle være mer som et Rolex sportsur.

Så jeg valgte 15300 i stedet. Den ble derimot altfor stiv i lenken for mine tynne håndledd. Lekker lenke, lekker klokke, men låsen er for tykk og lenken for stiv. Føltes som å gå med en armring.

Så nå er jeg tilbake på Nautilus, og såre fornøyd.

Om jeg skulle gått for RO igjen tror jeg kanskje det hadde blitt en 15202, pga komforten.

Forøvrig synes jeg blåfargen i Nautilus gjør seg langt bedre enn den grå skiven på ROen jeg hadde. Synes den hvite 15300 er lekker!

En Nautilus på hånden er en sensuell opplevelse, intet mindre :cool:

DSC_3752.jpg
 
Du kan jo kjøpe Nautilus 5711 også nårsomhelst men 2-3gr prisen av en RO:)

Jeg synes komforten med 15300 er helt rå, den passer perfekt på min hånd hvertfall.. Den kjennes ay den er der, da klokken tross alt veier litt. Men såklart, Nautilusen merker man jo ikke engang.
Jeg sier: Ja takk, begge deler:) må dog vente litt med Nautilusen av naturlige årsaker..
 
Redigert:
Tråden handler om 15300 vs 15400 - og størrelsen, så jeg burde nok ikke blandet 15202 inn i dette.

Men, når vi nå er inne på 15202;
Dekorering av urverk er flott. Likeså at det er supertynt. Cal 2121 er vel det man kan kalle marginalt tynnere enn cal 3120. Og det er ikke in-house. Dette verket bygger i sin helhet på JLCs cal 1120 fra 60-tallet. Ikke noe negativt med det - snarere tvert om, men etter to år med relativt kraftig indoktrinering om hvor "viktig" det er med in-house-verk har jeg nok blitt påvirket ...

For spesielt interesserte vil jeg anbefale denne artikkelen. Thepurists.com er rimelig grundig i sin gjennomgang, og her er siste avsnittet for den som ikke orker å lese alt: Only time and many samples in the field will tell, but based upon this pre-series specimen, I think this new caliber has the potential to prove itself worthy to join the pantheon of "the greatest automatic movements ever made."

Ingen eier sannheten, så her koker det nok ned til smak og behag og, ikke minst, følelser. Med en AP RO tråkker man uansett ikke feil i salaten - fritt sitert etter en kjent bidragsyter her inne;)

Jaeger cal 920/VC cal 1120. Går i surr sjæl ofte jeg også.
 
Takk, @Timekeeper. Det gikk litt raskt i svingene. VCs 1120 er VCs variant av JLCs 920 - trur eg.

I motsetning til de fleste andre her inne går jeg ikke rundt og husker alle disse caliber-numrene, men slår opp på nettet når cal.nr skal skrives. Og da går det ikke så rent sjeldent litt over styr.
 
Redigert av en moderator:
@Kristian76

Nautilus er en flott klokke jeg mer enn gjerne vil eie, men prisforskjellen til RO er så stor at svaret gir seg selv - for min del. Nå vil jeg ikke bytte, men om klokkekontoen en dag blir så full at den nesten sprekker kan RO-en fort få ny samboer i boksen.
 
Redigert av en moderator:
Jeg valgte 15400 av den enkle grunn av at den satt som et skudd første gang jeg prøvde den.
AP vokste fort på meg og jeg ville ha "nyeste modell", enkelt og greit.

Har prøvd 15300 og det er ikke kjempestor forskjell på armen spør du meg, dog noen detaljer jeg personlig liker bedre med 400.

Etter en stund på armen er jeg fortsatt lykkelig hver gang jeg ser ned på den:)

Off topic:
Om det blir en AP gtg (eller gtg generelt på østlandet) setter jeg stor pris på å få være med.
Veldig dårlig på å poste på forumet, men følger med hver dag:)