Spring Drive og følelser

EBH

Medlem
26. jan. 2019
Innlegg
482
Sted
Bærum
Kjøpte meg en Grand Seiko SBGA229 for litt over en uke siden. Har hatt et par GS tidligere, men kun Hi-Beat. Jeg var på forhånd litt usikker på "følelsen" jeg ville få av en Spring Drive, men jeg må si at dette virkelig begynner å smake. Det er rett og slett en deilig følelse av veldig godt håndverk, og da mener jeg ikke bare det som følger av GS sin finish etc. Jo mer jeg leser om dette urverket, dess mer fascinert blir jeg. Ganske enkelt genialt. Det er også utrolig befriende å være trygg på at klokka er dønn presis. Slippe den ukentlige justeringen som på vanlige mekaniske urverk (som forsåvidt har sin sjarm...).

Har dere andre noen tanker om Spring Drive? Synes dere det er "juks", eller er dere som meg imponert? Jeg har en følelse av at Spring Drive med tiden er blitt mer akseptert, men jeg antar det fremdeles er hardcore tilhengere av mekaniske urverk det ute som synes dette er juks eller kanskje kjønnsløst? Jeg er ikke en av dem!

Og selvfølgelig et bilde så ikke innlegget blir for kjedelig (tatt da bilen stod i ro i en trafikkork her om dagen!).

IMG_20190131_153705.jpg
 
Jeg leser også på nettet teorier om at konstruksjonen i seg selv skal tilsi teoretiske lange service intervaller fordi alle tannhjul går bare jevnt i en retning med påfølgende lite slitasje. Bremsemekanismen som regulerer farten på urverket er også elektromagnetisk, så ingen friksjon der heller. Ikke noe balansehjul som svinger frem og tilbake, og tannhjulene går jevnt uten å hakke av sted. Det er vel kanskje en logikk i det. Uansett er det vel sikkert greit å legge klokka inn til service og oljeskift med jevne mellomrom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og trippelj
Greit? Ja.
Waste of money å serve med jevne mellomrom istedenfor å vente til klokka selv gir beskjed? Definitivt.
Tja, det er vel en annen diskusjon av mer generell karakter. Vil anta det er delte meninger om dette også. Selv har jeg aldri eiet en klokke så lenge at dette er en vurdering jeg har vært nødt til å gjøre. Jeg har sendt en klokke til service én gang i mitt liv, men da var det en eldre sak som uansett var moden.