Sportsklokke til maks 10K

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Trondheim
Nå er jeg ute etter en litt sporty klokke, en som vil se bra ut med litt slitasje.
Jeg har egentlig ingen preferanser, chrono er ikke en nødvendighet, ei heller COSC.

Det eneste som er viktig er at den er automatisk, gjerne med exibtion-back, og en form som gjør det lett å bytte rem/lenke.

Jeg har egentlig bestemt meg for en Epos, tittet tidligere på Oris F1, men hvis dere vet om noen fine alternativer ser jeg meg meget fornøyd!

epos3388m.jpg

Et par utvalgte fra Hamilton. Alle får du tak i for under $1000

Hamilton X-wind
1288262273_large_Khaki_Aviation_X-WindAutomatic_H77616133.jpg

Khaki Aviation (46mm)
1288260524_large_Khaki_Aviation_Pilot46mm_H64715135.jpg

Field Team Earth
1288252237_large_Khaki_Field_TeamEarthAuto_H60455533.jpg

Sinn U1

Denne har ikke gjennomsiktig baklokk, men den har et top grade ETA 2824-2, anti-magnetisk kasse av u-båt stål som også er tilnærmet 100% motstandsdyktig mot korrosjon, herdet bezel (1500HV) som er 6x hardere enn vanlig 316L stål (220-240HV), vanntetthet på 100 bar/1000m og safirglass med dobbel anti-reflektiv coating (på innsiden og utsiden av glasset). AR-coating har en tendens til å bli ripet opp fordi den har en betydelig lavere hardhetsgrad enn glasset. Sinn har løst dette problemet ved å legge på en AR-coating (1800HV) som er nesten like hard som safirglasset (2000HV).
I praksis så har du ripefritt all the way.

Søker du litt rundt om på nettet så finner du plenty med reviews og mange flotte bilder.

Du kan lese mer på produsentens hjemmeside.

Sinn U1

616466f22599908b2d2cdcc0.jpg

sinn-u1-watch.jpg

U1SDR-3.jpg

IMG_0142.jpg

Forhandlere:

Chronomaster (UK)

Sinnwatches (Belgia ?)

Watchbuys (USA)

Kjøper du fra Belgia eller UK så kan du trekke fra ca 15% VAT ;)

Hva med Longines HydroConquest? Disse får du helt ned i 7500,-
Kikket selv på en slik forrige gang jeg var innom den lokale klokke-pusheren, da en blå utgave.

L3.641.4.56.6 - 39mm
L3.641.4.56.6.jpg

L3.642.4.56.6 - 41mm (er merket End-of-life hos Longines, men mulig den ligger på lager hos noen urmakere)
L3.642.4.56.6.jpg

Takk til alle!

Ragamuffin:

Jeg hadde en Hamilton Aviation som jeg var veldig glad i, absolutt en fin klokke- helt til jeg fant Eterna sin Kontiki, endte med at jeg solgte den og kjøpte Eternaen.

Hamilton X-vind er litt for travel ved første øyeblikk for min smak, det blir litt som en Breitling, altfor mye tall og smådetaljer, blir nesten litt svimmel av alt.

Jeg skal uansett titte på litt flere modeller fra Hamilton, det har seg ikke slik at jeg bare kjøper denne sportsklokken i løpet av året!

Sponon:

Takk for et langt innlegg, en Sinn U1 med sort bezel er noe jeg har tittet på lenge!
Hele poenget med en sportsklokke i mitt syn er at den skal tåle å få noen riper uten at du gråter deg til søvn hver kveld etter uhellet.

Dette er vel noe en ikke vil oppleve ved å ha en mini-ubåt på armen, hvertfall ikke i min situasjon, problemet med denne klokken er at (jeg tror) den er litt for upersonlig for min del, avventer litt på denne til jeg får sett den personlig.

Kristafaa:

Takk for bidrag, men denne klokken blir litt for mye "homage" etter min mening.
MEN, jeg tittet på noen andre modeller fra Longines, nemlig Conquest.

Denne var veldig stilig, selvom jeg tror jeg må venne meg til 12 sifferet.

Longines-Conquest-2.jpg

Ja, tøft med den glatte keramiske bezelen. Men det er noe med den sub-dialen og 12 som ikke stemmer helt i mine øyne.

...

Kristafaa:

Takk for bidrag, men denne klokken blir litt for mye "homage" etter min mening.

Longines-Conquest-2.jpg

Stilig klokke det, ja :)

Men, bare av nysgjerrighet; hvilken klokke mener du at Longinen som Kristafaa foreslo er en hommage av?

Mente ikke at det var en direkte homage, men den minner meg altfor mye om Suben og Sea Dwelleren.

Jeg skulle kanskje ikke valgt å bruke ordet homage, prøvde å gjemme det bort ved å bruke hermetegn.

Har prøvet diverse klokker som ligner på sub/gmt master/ sea dweller og det føles falskt ut for meg.

Ikke misforstå, jeg mener ikke at det er en stygg klokke, eller at folk som liker disse klokkene er noen "tufser"- men for meg passer det ikke i det heletatt.

Stilig klokke det, ja :)

Men, bare av nysgjerrighet; hvilken klokke mener du at Longinen som Kristafaa foreslo er en hommage av?

Jeg ville likt å se denne i en litt renere versjon, der bare det mest nødvendige på skiven er der.
Det tror jeg kunne blitt en meget pen klokke.

Har allerede en PO. ;)

Nei, jeg tror jeg heller mest mot Eposen, selv om jeg ikke har bestemt meg helt for fargene.

epos3388m.jpg

3388_7_b-1.jpg

3388_8_b-1.jpg

Dette er alltid vanskelig!

Jo forsåvidt, har heldigvis god tid til å bestemme meg.
Den blir ikke kjøpt før om en måned eller to.

Har allerede en Monaco på vei, også planlegger jeg å kjøpe en Reverso hvis det blir tur til storbyen neste måned.

Uansett; Jeg liker den med sort bezel best, er det noen som har erfaring med PVD?
Hvordan ser det ut når ripene dukker opp?

Jeg kjøpte denne av en kompis/TS medlem. Vil si jeg er utrolig imponert over den flotte finnishen og kvaliteten på denne klokken. At man kan få en ny slik klokke ca 4000-5000 kr vil jeg nesten påstå er det beste kjøpet man kan gjøre for så mye penger. Jeg er imponert! Det er uten tvil mye klokke for pengene!

b843c922.jpg

Helson er noe jeg har snust på en liten stund, men de har ikke noen med ETA igjen i nettbutikken akkurat nå. Hvis det skulle dukke opp når jeg skal kjøpe ender jeg sikkert opp med en Helson å. :)

Helson er noe jeg har snust på en liten stund, men de har ikke noen med ETA igjen i nettbutikken akkurat nå. Hvis det skulle dukke opp når jeg skal kjøpe ender jeg sikkert opp med en Helson å. :)

Både Buccaneeren og Sharkmasteren kommer med ETA-verk :)

Man skal ikke kimse av Miyota-verket da, etter hva jeg har hørt.

sier bare go for helson, skal garantert ha alle modeller, sharkmaster og buccaneeren etter jeg fikk min shark diver i dag! snakk om godt kjøp:)

Både Buccaneeren og Sharkmasteren kommer med ETA-verk :)

Man skal ikke kimse av Miyota-verket da, etter hva jeg har hørt.

Uff, så var det dette med fordommer.
Jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe Miyota, har ikke så stor tro på kinesernes mekaniske verk, må nok vente til de har ETA inne i nettbutikken igjen.

Ps. Jeg vet jeg kanskje virker som en idiot når jeg har sånne fordommer, så du har all rett til å kalle meg hva du vil.;)