Spørsmål til datanerder

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Kjøpe ny eller oppgradere?

har en stasjonær PC fra 2014.
Den bråker fælt og henger ikke alltid med hvis den blir stressa.

Brukes til film, streaming, nett og konas bildesamling.

den jeg har nå har noe sånn ca fra hukommelsen følgende spesifikasjoner

Intel i7 3,4ghz
16gb ram (ddr3 Boe som heter det)
2gb skjermkort
Ssd 256gb
Kostet ca 10k i 2014

har stor 4K skjerm som jeg ønsker å beholde.

Budsjett kanskje 10k
Ønsker stasjonær
Kan være diger, god plass under kontorpulten.
Lyse bredbånd 300/300 (eller kanskje 500/500 husker ikke)

magefølelsen sier kjøp nytt.
Kaste eller selge gamle (har den verdi?)

Har tilgang til en som kan skru men er lei av å høre på mas om Apple produkter så han kommer inn i bildet etter at denne saken er besluttet og skrevet i stein.

innspill?
 
Jeg trenger skjermkort som gjør at jeg kan streame og/eller se 4K 2160p på en 4K skjerm uten at det flimrer.

Aner ikke hovedkort eller noe mer spesifikt enn dette.
 
Spontant tenker jeg at spekk er grei. Hadde sjekket mer om hva som gjør den stresset. Ram er rikelig. Prøv forskjellige mediaspillere. Evt sjekk hva slags skjermkort du har og vurder oppgradering :)
Kan det være at 4K filmene er i et format som blir ‘konvertert’ i det filmen spilles ?Sjekk fil-format og evt konverter til annet format som støttes direkte av spillere og hw.
 
Redigert:
Jeg trenger skjermkort som gjør at jeg kan streame og/eller se 4K 2160p på en 4K skjerm uten at det flimrer.

Aner ikke hovedkort eller noe mer spesifikt enn dette.
Mente mer ift. hva du har nå. CPU (som kan være flere typer, utfra det du har skrevet) og grafikkkort (hvor det egentlig er umulig å si hva du har ut fra hva du har skrevet) :)
 
Spontant tenker jeg at spekk er grei. Hadde sjekket mer om hva som gjør den stresset. Ram er rikelig. Prøv forskjellige mediaspillere. Evt sjekk hva slags skjermkort du har og vurder oppgradering :)
Kan det være at 4K filmene er i et format som blir ‘konvertert’ i det filmen spilles ?Sjekk fil-format og evt konverter til annet format som støttes direkte av spillere og hw.
Tenker det samme. Test med flere media-avspillere. Sjekk at PCen er oppdatert med de siste video codecene og grafikk drivere. Mulig du også må oppgradere skjermkortet hvis dette ikke funker
 
Mente mer ift. hva du har nå. CPU (som kan være flere typer, utfra det du har skrevet) og grafikkkort (hvor det egentlig er umulig å si hva du har ut fra hva du har skrevet) :)
Dette kan du se lett i DxDiag:
Finn "Kjør" eller trykk på Windows-tasten+R
Skriv inn, uten gåseøyne, "dxdiag".
Du vil kanskje bli spurt om Windows skal sjekke at driverne dine er signert, og at maskinen kanskje må kobles til Internett, trykk "Ja".
Da får du opp et vindu ikke ulikt dette:
Untitled2.png

Finn fanen hvor det står nVidia, ATi eller AMD på (Hos meg er det altså på Display 2, Display 1 er typisk den mindre kraftige grafikkløsningen som følger med hovedkortet ditt), her vil du få opp informasjon om skjermkortet ditt:
Untitled.png

...Hvor vi kan se at det er en traust liten nVidia GTX 1050 Ti som tøffer og går i laptoppen min.