Spørsmål om IWC

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
6. des. 2007
Innlegg
52
Sted
Stavanger
Hei

Jeg er fremdeles lysten på å kjøpe en IWC som en dressklokke. Det er Portofino Chronograph jeg kikker på og den ser nesten ut til å være en "budsjett IWC" sammenlignet med en del av de andre modellene til IWC. Hvordan er det med dette merke...bygger de sine urverk fra scratch eller er det klokker som er basert på standard urverk?
 
IWC har stort sett modeller som er basert på andre produsenters urverk. I Portofino Chronographen sitter det et urverk basert på ETA design.

IWC er med andre ord ikke et typisk manufacture.
 
Hei

Det var det jeg trodde. Men når en ser i deres kataloger så får en inntrykk av at de bygger alt selv :) Men hvilke merker er ddet som bygger sine egne utverk? Jeg mener jeg har hørt Patek Philip og Rolex. Hvilke andre?
 
Selv begrepet "manufacture" innebærer ikke nødvendigvis at ALT produseres "in-house" hos produsenten.

Patek har tidligere benyttet urverk fra bla. Vacheron Constantin og Jaeger-LeCoultre, og tror de fortsatt benytter noen urverk som er basert på design fra sistnevnte.

Jaeger-LeCoultre lager alt unntatt glass og skinn/lærreimer in-house.

Det er mange produsenter som har begynt å bygge urverk in-house, men disse benyttes langt fra i alle deres modeller.
 
Og IWC er noen av de flinkeste til å bytte ut deler i eta 7750, (stoppeklokka) eller eta 2892 (3visere +dato). Nesten hele løpeverket er skiftet ut på en IWC!!

IWC har manufaktur i: IWC portugiser automatic (7days, cal.5000).. de nye DaVinci urene. Samt cal. 80110 som sitter i ingenieur.

Men i fremtiden vil IWC bli en fult in-house fabrikant. Det forventes av kundene! Og IWC feirer bursdag i år! Så forvent mange nyheter... men jeg kan ikke røpe noen! :D

Kjøpt deg en IWC du kommer til og bli fornøyd.
Eller enda bedre, kjøp deg en vintage IWC! Da for du garanter et rått urverk og en evig klassisk utsende. Og de er ikke så dyre, enda.
Her er ett bilde av min:

DSC00358.jpg
 
gardkarlsen skrev:
Hei

Og når kan vi forvente noen nyheter? :)


Om det blir noen nyheter IWC eller andre merker kommer med, vil de ganske sikkert bli presentert på enten SIHH Geneve messen 7. -12. april 2008
eller på Basel World messen 3. - 10. april 2008.
 
Og IWC er noen av de flinkeste til å bytte ut deler i eta 7750, (stoppeklokka) eller eta 2892 (3visere +dato). Nesten hele løpeverket er skiftet ut på en IWC!!

IWC har manufaktur i: IWC portugiser automatic (7days, cal.5000).. de nye DaVinci urene. Samt cal. 80110 som sitter i ingenieur.

Men i fremtiden vil IWC bli en fult in-house fabrikant. Det forventes av kundene! Og IWC feirer bursdag i år! Så forvent mange nyheter... men jeg kan ikke røpe noen! :D

Kjøpt deg en IWC du kommer til og bli fornøyd.
Eller enda bedre, kjøp deg en vintage IWC! Da for du garanter et rått urverk og en evig klassisk utsende. Og de er ikke så dyre, enda.
Her er ett bilde av min:

DSC00358.jpg

IWC er IKKE noen av de flinkeste til å "bytte ut deler" i Valjoux. Et raskt søk på veven bekrefter dette ganske raskt. De bruker heller ikke ETA i særlig grad i disse dager, men Sellita- stort sett SW200 og SW500. Fikk åpnet min Pilot chrono fra 2005 for et par år siden hos Christensen, og urmakeren måtte sjekke for å bekrefte at jeg ikke hadde blitt lurt- inni satt det samme verket som satt i Certina sin Pilotserie, et ufinishert ETA verk, da 7750. Etter mye krøll- les annen tråd her inne- er jeg ikke imponert over IWC om dagen. De peiser på med komponenter fra Richemont Group. Baume & Mercier bruker de samme verkene, med de samme skive-, kasse- og remleverandørene- til en billigere penge. Litt som Volkswagen- mye av samme ulla uansett om det er Folkevogn, Audi eller Skoda....


G.

Edit: De gamle IWC'ene derimot, det er saker
 
Redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.