Smarthus - Endelig!

Medlem
13. mai 2012
Innlegg
539
Sted
Oslo
Endelig, etter flere monteringsrunder og slit, svette, sverte og noen tårer kan jeg endelig smile og kose meg! Huset har blitt et "smart hus", hvor lys i alle rom styres fra et panel (iPad koblet via en integrert induksjonslader i veggen) + diverse bevegelsessensorer, magnetsensorer og tidsstyringer. Trådløs lyd i alle rom via Sonos, trådløs kameraovervåkning av de fleste kriker og kroker... Ah, deilig! Den følelsen å gå inn på badet og lyset bare slår seg på. Eller hva med å komme hjem, bli hilset på av Siri som spør om jeg ønsker en kaffe? Svarer jeg "ja" hører jeg kverna sette i gang. WIN! Eller hva med å sitte i sofaen og se at lyset i hallen dempes til 50% når klokken passerer 19.30? Jeg kan fortsette og fortsette og fortsette. Poenget er at det er DEILIG, og ikke minst DØDS AWESOME!

Noen flere som holder på med oppsett, eller som vurderer det? :)
 
Har moderne hus, men tanken på cat.6 i hele huset er en for stor turn off.
Kudos for gjenomføringen.
 
Bygger hus nå som skal stå ferdig i uke 7 - smart hus er med i planen og jeg gleder meg helt sykt!

Har også bygd inn høytalere i alle rom + surround i stua, kommer til å se og høres snasent ut :D
 
Spisestue/Kjøkken/Soverom - B&W CCM664SR White in ceiling, Bad - B&W CCM664SR White in ceiling.
TV-stue B&W LCR7 White in wall x 3, B&W CCM663 White in ceiling x 2 og B&W ASW 10cm S2 Subwoofer white.

Har kjørt stereo en noen år i huset jeg bor i nå, men ønsker å teste ut surround. Litt enklere å få med kona når det er bygd inn og ikke synes nevneverdig :)

Når det gjelder smart hus løsning har jeg ikke landet enda. Har lagt inn big box på alle punkter som er aktuelle, resten tar broren min seg av som er elektriker til en brøkdel av prisen :)
 
Kanskje dumt spørsmål her inne, men hvor mye mer koster et slikt anlegg? Er det noen økonomisk gevinst eller er det bare kjekt-å-ha-faktoren som er høy?
 
+/- 100K et sted, litt avhengig av hvilket system du velger, antall punkter osv.
Du kan sikkert spare noen kroner på varmeinnstillinger natt/dag + lys. Men tvilsomt at dette er nok til å forsvare prisen av å sette det opp, hvertfall de første 10-20 årene?

Kjekt-å-ha faktoren er høy mao.
 
  • Liker
Reaksjoner: perfectsense
Kun kjekt å ha faktoren som spiller en rolle for min del :p

Jeg kom på ca 45.000 ferdig montert, men da uten varmestyring. Har to panelovner i hele huset + balansert ventilasjon og det styrer seg selv uansett. Trenger ingen oversikt over det i appen. Jeg bruker heller ikke "motherboard" til flerfoldige tusen, men iPad montert inn i vegg via en induksjonslader fra iPort. Sparte 25k på det også :) Der styres alt via en App som har integrert Spotify, lyssystem osv osv. Funker optimalt!
 
  • Liker
Reaksjoner: perfectsense
@perfectsense Det er mulig å få slike oppsett veldig billig. Alt kommer an på hva du ønsker å styre. Jeg ser på et oppsett som er trådløst og som har mulighet for å styre ALT. Regner med å få styring på lys, temperatur og varsling på brann/røyk til ca 15-20'. Sjekk ut www.fibaro.com
 
  • Liker
Reaksjoner: perfectsense
Har begynt så smått med å operasjonalisere egen strategi om smarthus, og denne videoen er en fin reminder om hvor langt man bør gå...

Mitt mantra er å automatisere formålstjenlige rutiner familien allerede har - fremfor å automatisere nye vi ikke har ennå. DET er så langt en god taktikk.