Slenger meg på DIY bølgen

Medlem
3. sep. 2012
Innlegg
879
Sted
Bergen
Slenger meg på bøljen med DIY. Plukket en en sliten rimelig Seiko på bukten for en tid tilbake, og planen er å demontere, rense å sette sammen igjen. Grunnen til at jeg prøver meg på dette er at badeklokkesamlingen består av en del Seikoer og skal jeg sende alle dem på service kommer det til koste litt. Mange av dem har 7S26/36 verket som i følge internettet ikke skal være det vanskeligste og skru på. Kommer å oppdatere tråden etterhvert som jeg kommer meg videre.

Første steg:


Klokken var skikkelig skitten, så en liten tur i vaskemaskinen med delene etter urverket er ute.


Glemte å ta et før bilde av klokken før jeg demonterte, men dette får vise at den har blittt brukt godt. Forresten så er det en Seiko SKX013.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Finnes vel en del gode guider rundt omkring til demontering/montering av dette verket :)
Lykke til! Husk masse bilder! ;)
 
Finnes vel en del gode guider rundt omkring til demontering/montering av dette verket :)
Lykke til! Husk masse bilder! ;)

Takk:)
Har studert og printet ut et par allerede. En av grunnene til at det ble dette verket og.
 
Redigert:
Begynt å demontere urverket og delene er endå mindre enn eg forstilte meg!



Blir en pause her. Har ikke et skrujern som passe til å få av rotor skruen. Mumm kor kan man få tak i et så bredt og flat.. mulig eg må slipe ett til.
 
Redigert:
www.cousinsuk.com

Der har de ganske rimelige og gode skrujernsett med alt fra veldig veldig smått til store skrujern som passer perfekt til rotorskruen på disse urverkene. De har også rimelig frakt og dersom du bestiller for under 200 kr slipper du moms. Rask levering også. Maks en uke, men som oftest mindre :)
 
www.cousinsuk.com

Der har de ganske rimelige og gode skrujernsett med alt fra veldig veldig smått til store skrujern som passer perfekt til rotorskruen på disse urverkene. De har også rimelig frakt og dersom du bestiller for under 200 kr slipper du moms. Rask levering også. Maks en uke, men som oftest mindre :)

Takk for tipset!

Fikk det forresten til, måtte bare bruke litt mer kraft:)
 
Liten oppdatering.

Blitt lite til tid prosjektet i det siste, men ikveld har jeg endelig fått av bezelen som satt skikkelig fast.
Har gjort noe fy fy som å prøve og polere kassen litt for å få vekk de værste merkene. Nytt glass et kjøpt inn og skal monteres. Selve utverket må jeg vente litt med å sette sammen igjen fordi jeg venter på noen deler.

 
Mine tre prosjekter, en 7s26-0030, 7s26-0050 til oppussing og en SKX007K1 som skal få sapphire crystall:)



Utrolig hvor artig og avslappende det er og holde på med litt DIY innimellom for å koble av fra resten av maset i hverdagen:) Nå ligger det nye safirglasset å venter på posten, og da blir det nok montert ila. kvelden.

Grunnen til at jeg skifter glasset til safir er av to grunner:
1. Fordi jeg aldri har skiftet glass på en klokke før.
2. Har hatt en Tissot med safir i 10 år som har fått rimelig mye bank og safiren er forsatt like pen. Selv om jeg har hørt mye bra om Seiko sin hardlex.
 

Det nye glasset passet perfekt, men var litt spesielt utformet. Vet ikke helt om jeg liker det, så får prøve den på armen idag og se. Var faktisk en liten overrakelse med og! den grønne bezelinserten:)
 

Det nye glasset passet perfekt, men var litt spesielt utformet. Vet ikke helt om jeg liker det, så får prøve den på armen idag og se. Var faktisk en liten overrakelse med og! den grønne bezelinserten:)


Er det litt stor glippe mellom glass og beazel?
Det kan vel lett bli lomme for støv?

:cool:
 

Det nye glasset passet perfekt, men var litt spesielt utformet. Vet ikke helt om jeg liker det, så får prøve den på armen idag og se. Var faktisk en liten overrakelse med og! den grønne bezelinserten:)

Originalt er det vel en liten fas på glasset. Dette var litt i overkant, men ble ganske kult IMO! :)
 
Originalt er det vel en liten fas på glasset. Dette var litt i overkant, men ble ganske kult IMO! :)

Takk takk @crown guard:)

Glasset har en større fas en orginalen, og det er meget uvant og se på når man er vant til orginalen. Etter å ha brukt den litt så var ikke det så værst alikervel.
Ulempen er jo som du never at det er en større glipe en normalt så det vil nok samle seg mer støv og sånt.
 
Redigert av en moderator:
Jaja etter et problemfritt skifte av glass for noen dager siden på en SKX007 så var tiden inne for å skifte på et oppussingsobjekt. Det gikk ikke like bra.... dog skal nevnes at dette var et aftermarket glass og kvaliteten var sikkert der etter.