Skomaker

Medlem
10. nov. 2008
Innlegg
1.171
Sted
Ski, Akershus
Jeg ønsker å kjøpe et par Barker eller Church's sko, men før jeg casher ut for slike sko, kan det være lurt å sjekke om det fortsatt finnes skomakere igjen i Oslo som kan fikse/flikke på såler og heler av lær når det har gått en tid.

Kan noen anbefale skomakere som gjør dette? Og da mener jeg ikke den lokale nøkkelfiler/skofikser-sjappa på hjørnet, men en ekte skomaker.
 
Mulig det. Kanskje jeg er litt for streng. Vi snakker jo ikke gummisåler og heler her, og da må det være noen som kan skjære lær på en skikkelig måte.

denne Dagestad virker jo mer i retning av det jeg tenkte på.
 
Jeg har forsøkt forskjellige nøkkelslipere i Oslo, med labert resultat.
Her oppe i dalen har det kommet en hollands skomaker som ser ut til å kunne sitt fag.

Har kjøpt mist to par Barker og det fine der er at du kan levere dem til forhandleren og de blir sendt til Barker i England for en totalrenovering. De blir som nye og så vidt jeg husker kostet det ikke allverden heller. Disse skoene kan du ha til du slutter med sko.
 
Her kan jeg på det varmeste anbefale Church's, MEN disse må du ikke finne på å gå til andre skomakere med. Har gjennom årene kjøpt endel av de, og jeg prøvde meg hos Dagestad i Oslo for å legge på ny såle da de begynte å bli slitt. Han fortalte at han gjerne gjorde det, men da var det ikke lenger mulig å sende de til reparasjon på fabrikken i England. Han mente også at de var raskere enn det han var da han hadde 6 mnd (!) ventetid. Derfor gikk jeg tilbake til Agnar Hagen i Bogstadveien hvor de var kjøpt, og de ble returnert til fabrikken. 1,5 mnd senere kom de tilbake og jeg ble mektig imponert. De blir returnert i ny eske med nye skoposer, begge sålene og helene var byttet, de hadde fått nytt skinn innvendig rundt helkappen, og en liten flenge i den ene tuppen var reparert. I tillegg stod det ikke lenger bare Church stempelet under sålen, men det stod "Rebuilt by craftsmen" preget inn i læret sammen med logoen. Småpirk, men slikt liker jeg. Derfor sender jeg alltid Church skoene mine til reparasjon i England. Tiden ligger på 1-2 mnd, og det koster mellom 700 og 1200 kr pr gang. Nyprisen tatt i betraktning synes jeg ikke det er galt, og de ser spill nye ut hver gang de blir returnert. Det ene paret har vært inne 4 ganger, dette var det første paret jeg kjøpte- de er nå nyreparerte, ser ut som nye- og gleder seg til jul...


Lykke til!
 
Skomaker dagestad er venn av Muttern så han brukes litt. Fy søren så flink han er. Også er det litt allright å vite at de kongelige ofte skor seg med hans arbeider
 
Her kan jeg på det varmeste anbefale Church's, MEN disse må du ikke finne på å gå til andre skomakere med. Har gjennom årene kjøpt endel av de, og jeg prøvde meg hos Dagestad i Oslo for å legge på ny såle da de begynte å bli slitt. Han fortalte at han gjerne gjorde det, men da var det ikke lenger mulig å sende de til reparasjon på fabrikken i England. Han mente også at de var raskere enn det han var da han hadde 6 mnd (!) ventetid. Derfor gikk jeg tilbake til Agnar Hagen i Bogstadveien hvor de var kjøpt, og de ble returnert til fabrikken. 1,5 mnd senere kom de tilbake og jeg ble mektig imponert. De blir returnert i ny eske med nye skoposer, begge sålene og helene var byttet, de hadde fått nytt skinn innvendig rundt helkappen, og en liten flenge i den ene tuppen var reparert. I tillegg stod det ikke lenger bare Church stempelet under sålen, men det stod "Rebuilt by craftsmen" preget inn i læret sammen med logoen. Småpirk, men slikt liker jeg. Derfor sender jeg alltid Church skoene mine til reparasjon i England. Tiden ligger på 1-2 mnd, og det koster mellom 700 og 1200 kr pr gang. Nyprisen tatt i betraktning synes jeg ikke det er galt, og de ser spill nye ut hver gang de blir returnert. Det ene paret har vært inne 4 ganger, dette var det første paret jeg kjøpte- de er nå nyreparerte, ser ut som nye- og gleder seg til jul...


Lykke til!

Takk for tips! Tilbyr Agnar Hagen å gjøre dette også med Church's som ikke er kjøpt der, tro? Har noen fantastiske boots som jeg kjøpte i Church's i Regent St, greit å vite hvor jeg få de fikset etterhvert :D