Skjønnheten og udyret

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Innlegg
1.563
Ingen kan vel beskylde meg for å ha en ensidig klokkesmak :rolleyes: Noen kan kanskje mene at den spriker, men det er gøy å prøve litt forskjellig...er det ikke?
Noen ganger blir klokker kjøpt på impuls og rekker knapt innom boksen før de ryker ut igjen, men denne gangen har jeg trua. Kjøpet av disse to har jeg da også brukt litt lenger tid på å tenke igjennom.

Skjønnheten kommer fra Japan. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle ha beveget meg litt mot independent, men pris og tilgjengelighet har vært en liten brems for dette. Da er det deilig at noen klokkemakere har gitt klokkeinteresserte en mulighet til å smake på denne verdenen uten å måtte pantsette hus og familie.
Hajime Asaoka sin filosofi bak sitt "budsjettmerke" Kurono Tokyo er nettopp at denne skal være tilgjengelig for folk flest, ihvertfall når det gjelder kroner og øre. Tilgjengeligheten har vel i praksis vært litt begrenset ved at disse stort sett rives unna på noen minutter.

20210703_004655.jpg


20210703_005748.jpg


Jeg er glad i litt sporty klokker, så Chronograph 2 ble den klokken jeg valgte.

20210703_011046.jpg


20210703_011547.jpg


20210703_012134.jpg


20210703_013910.jpg


20210705_101640.jpg


20210705_105609.jpg


Dette blir på ingen måte noen review eller dyptgående omtale, men snarere noen tanker om førsteinntrykk.

Det første som slo meg da jeg åpnet boksen var at "den var jammen liten". 38mm er da også ganske mye mindre enn mange av klokkene jeg har i boksen. Det var også størrelsen jeg var litt skeptisk til når jeg bestilte den i februar. Det skjer mye på skiva og det kan fort bli litt mye på den lille skiva.
Etter noen timer på hånda så var skepsisen borte. Jeg skal ikke si at tachymeter-, telemeter- eller pulsskalaen er veldig lettlest;), men de passer kledelig inn på en ryddig og symmetrisk skive. Skiva er det som virkelig gjør denne klokka for meg, fargenyansene i kobber, mørkebrunt og sølv passer perfekt sammen og de blankpolerte viserne (der minuttviseren og sekundviseren på kronografen krommer seg mot skiva) blir prikken over i'en. Datovisning er praktisk, men kanskje ikke helt nødvendig, likevel plager det meg ikke nevneverdig.

For mer teknisk info så beskriver Kurono dette bedre selv:

https://kuronotokyo.com/pages/kurono-chronograph-2

Dessverre så var originalremmen litt i korteste laget. I 25-30 grader så liker jeg at skinnremmer ikke sitter klistret til huden, strengt tatt er vel ikke skinnrem og klam hud noen god kombo i det hele tatt. Når det kommer til remmen så er den av god kvalitet, men kanskje litt kjedelig? Så mens jeg venter på Kurono sin Hiroshige rem så får jeg midlertidig bruke den på en kanvasrem som kanskje ikke passer mer enn sånn passe til klokken.

Hiroshige strap
Hiroshige strap.jpg


20210705_190350.jpg



Udyret eller kanskje heller beistet har jeg hatt noen uker. Dette er en klokke som ble handlet brått og kanskje litt på impuls, men det er en klokke jeg har hatt lyst på i lang tid. Når jeg ser tilbake i posthistorikken min her inne på TS så ser jeg at dette var en av de første litt dyrere klokkene jeg vurderte å gå til anskaffelse av og det er faktisk det samme eksemplaret jeg så på for nærmere 6 år siden som jeg nå endte opp med å kjøpe.
@Hammerfjord flashet en slik ved noen anledninger og det ble en klokke jeg har hatt lyst på siden. Hans er i polert titan med skinnrem, mens min er i børstet titan med gummirem. Den polerte fremstår kanskje mer eksklusiv, men dette er en råtass-klokke så jeg er veldig fornøyd med at den er børstet:cool: Alle trenger vel en bølletøff diver som tåler mer trykk enn den noen gang kommer til å utsatt for....

20210701_085442.jpg


Det ble en GP Sea Hawk II Pro.
3000m og to heliumventiler er selvfølgelig en nødvendighet.

20210702_135640.jpg


20210703_004057.jpg


Lume som en lommelykt:D

20210703_004439.jpg


I eventyret så ble udyret til en prins og denne klokka har også flere sider ved seg enn man først skulle tro. For det første så er den ikke så stor og voldsom på hånden som man først skulle tro. På grunn av materialet er den også lett og fin på hånden. Til kortermet er dette en deilig sommerklokke. Tykkelsen kommer man likevel ikke helt unna, 20mm glir ikke veldig lett under ermet!

Takk for titten fra disse veldig ulike men samtidig veldig morsomme klokkene:)

20210703_012354.jpg


20210705_185543.jpg
 
Redigert:
Gratulerer med to kule klokker! Herlig med valg utenfor den boksen vi litt for ofte befinner oss i :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Gratulerer. Det var litt av en duo. :love:
Tøffe valg. GP ser vi dessverre alt for lite av.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Gratulerer med 2 fine klokker!
Fordelen med din børstet GP utgave er at du kan bruke sin titan lenke siden den er børstet.
Jeg hadde selv gjerne kjøpt lenken men polert/børstet blandingen er ikke så heldig.
Prisen var ganske høy men siden den er CNC laget og i titan, burde man ikke forvente noe annet.
Eller man finner en del 22mm remmer på markedet som skal tilpasse seg på disse bøyde baretter: som perlon og "elastic parachute".

Gp.JPG
 
Gratulerer med 2 fine klokker!
Fordelen med din børstet GP utgave er at du kan bruke sin titan lenke siden den er børstet.
Jeg hadde selv gjerne kjøpt lenken men polert/børstet blandingen er ikke så heldig.
Prisen var ganske høy men siden den er CNC laget og i titan, burde man ikke forvente noe annet.
Eller man finner en del 22mm remmer på markedet som skal tilpasse seg på disse bøyde baretter: som perlon og "elastic parachute".

Vis vedlegg 256094

Takk for det. Jeg skulle gjerne hatt lenken, men den er vel ikke så lett å få tak i? (Og hvis prisen på lenken alene kommer på omtrent det samme som resten av klokken så er det ikke så veldig aktuelt :oops: )
Men skulle du tilfeldigvis komme over lenken så er jeg takknemlig for tips:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for det. Jeg skulle gjerne hatt lenken, men den er vel ikke så lett å få tak i? (Og hvis prisen på lenken alene kommer på omtrent det samme som resten av klokken så er det ikke så veldig aktuelt :oops: )
Men skulle du tilfeldigvis komme over lenken så er jeg takknemlig for tips:)

Jeg fikk forslag om å bestille den fra GP butikken i Galleries Lafayette/Paris en del år siden.
Prisen var omtrent 10 tusen NoKr men der snakker vi om Euro kurs etc.
Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en GP forhandler.
GP har fortsatt kanskje en del på lageret.
Thune står på listen av autoriserte forhandlerne på GP sin nettside.
Greit å vite hvis du trenger service også: din klokke ble sikkert produsert en god del år siden og børstet utgaven kom før polert utgaven.
Begge to ble tatt ut av produksjon en stund siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Jeg fikk forslag om å bestille den fra GP butikken i Galleries Lafayette/Paris en del år siden.
Prisen var omtrent 10 tusen NoKr men der snakker vi om Euro kurs etc.
Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en GP forhandler.
GP har fortsatt kanskje en del på lageret.
Thune står på listen av autoriserte forhandlerne på GP sin nettside.
Greit å vite hvis du trenger service også: din klokke ble sikkert produsert en god del år siden og børstet utgaven kom før polert utgaven.
Begge to ble tatt ut av produksjon en stund siden.

Takk for info. 10k ville absolutt vært innafor hvis jeg skulle hatt meg lenke, jeg mener jeg på et tidspunkt hørte en pris på mange ganger dette beløpet :oops: Ja klokken begynner å bli noen år gammel, men har vært inne til "rens/smøring" (hva det nå innebærer) i nyere tid. Som du sier tenker jeg at det kan være greit å ta en service om ikke så lenge og da er det vel Thune som er aktuell. Tidligere var det vel urmaker Erik Ødegaard GP, men han har kanskje gitt seg?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for info. 10k ville absolutt vært innafor hvis jeg skulle hatt meg lenke, jeg mener jeg på et tidspunkt hørte en pris på mange ganger dette beløpet :oops: Ja klokken begynner å bli noen år gammel, men har vært inne til "rens/smøring" (hva det nå innebærer) i nyere tid. Som du sier tenker jeg at det kan være greit å ta en service om ikke så lenge og da er det vel Thune som er aktuell. Tidligere var det vel urmaker Erik Ødegaard GP, men han har kanskje gitt seg?

Jeg vet ikke om service med Ødegård.
Nå har jeg eid min i 8-9 år og har ikke notert spesiell behov for service enda.
Men jeg må vel sjekke nøyaktigheten snart: kan si ifra senere.
Utgaven din ble startet i produksjon fra 2004 om min fra 2005.
Klokken min ble sparsom brukt med mange andre i rotasjon, GP urverket er av høy kvalitet og holder tiden godt.
Det er ikke sånn at oljene tørker fort i en supertett kasse som tåler såpass som den og smuss bygger seg ikke så mye hvis klokken er ikke på daglig bruk. Rotoren har keramisk kulelager, det husker jeg godt.
Du burde bli veldig fornøyd med din over årene.
Få "Haute Horlogerie" varemerker har laget en såpass ekstrem klokke og jeg vet ikke om noen som har 2stk He ventiler.
GP gikk skikkelig langt ut med denne.
Det er et stykke av historie og klokken fikk mye skrytt fra en del franske dykkere som sammenlignet den med andre kjente varemerker de prøvde. GP var best i test.
Da tiden, kritikken var bare på sin høy pris når det gjelder lenke utgaven.

Her er en annen fransk "review" fra en fornøyd eier.
GPdive.jpeg

GPdive2.jpeg
 
Jeg vet ikke om service med Ødegård.
Nå har jeg eid min i 8-9 år og har ikke notert spesiell behov for service enda.
Men jeg må vel sjekke nøyaktigheten snart: kan si ifra senere.
Utgaven din ble startet i produksjon fra 2004 om min fra 2005.
Klokken min ble sparsom brukt med mange andre i rotasjon, GP urverket er av høy kvalitet og holder tiden godt.
Det er ikke sånn at oljene tørker fort i en supertett kasse som tåler såpass som den og smuss bygger seg ikke så mye hvis klokken er ikke på daglig bruk. Rotoren har keramisk kulelager, det husker jeg godt.
Du burde bli veldig fornøyd med din over årene.
Få "Haute Horlogerie" varemerker har laget en såpass ekstrem klokke og jeg vet ikke om noen som har 2stk He ventiler.
GP gikk skikkelig langt ut med denne.
Det er et stykke av historie og klokken fikk mye skrytt fra en del franske dykkere som sammenlignet den med andre kjente varemerker de prøvde. GP var best i test.
Da tiden, kritikken var bare på sin høy pris når det gjelder lenke utgaven.

Her er en annen fransk "review" fra en fornøyd eier.
Vis vedlegg 256116
Vis vedlegg 256117
Takk for veldig bra info :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for alle tilbakemeldinger, det er morsomt å dele med likesinnede når responsen på hjemmebane er litt mer avmålt ;)

I dag kom endelig remmen fra Kurono også og det ble riktig så bra. Håndlaget i Olivengrønt skinn (som i mine halvveis fargeblinde øyne grenser til brunt), med et lite dikt fra et kunstverk fra 1840. "The moon indulges into the night in various ways".

Fint ska det værra.....

Uansett passer den klokken veldig bra og passer mitt håndledd bedre enn den litt for korte remmen som fulgte med.

20210713_190659.jpg

20210713_191524.jpg

20210713_191727.jpg

20210713_191758.jpg