Skifte visere på 260 år gammelt lommeur

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
868
Har et lommeur som en urmaker daterte til 1760, av merke Weldon, London, tipper dateringen er gjort ved hjelp av sølvstempelet. Altså produsert i en tid da engelske urmakere var verdensledende, klokken har gått i arv i minst 5 generasjoner og er nok delvis årsaken til at jeg ganske tidlig fikk interesse for klokker og mekanikk.

Da min far eide klokken pleide vi av og til å trekke den opp, og den tikket avgårde, fascinerende å se en så gammel klokke fremdeles i såpass tilstand at den fungerte selv etter et kvart årtusen, selv om den selvsagt er slitt og unøyaktig. De siste 20 årene har den ikke blitt trukket opp da vi ble anbefalt å ikke gjøre dette pga dens alder og skjørhet.

En ting som alltid har plaget meg er at viserne ikke matchet, minuttviseren var helt tydlig ikke original, timeviseren ser original ut. Så jeg har i endel år vært på utkikk etter en viser/sett av visere som kan passe, men har aldri funnet noe på tross av timevis tråling på Ebay. Men sist helg fant jeg et sett visere som så ut til å kunne passe, de var noe tynnere og mindre gedigne enn den jeg tror er den originale timeviseren, men dersom de passet helt klart bedre enn det settet som stod på.

Så jeg handlet inn disse viserne, kostet et par hundrelapper og var avertert som NOS. Disse ankom i dag og jeg kunne ikke vente med å sjekke om de kunne passe, og det gjorde de etter litt modifikasjon. De var begge litt for lange så laget de kortere ved å kappe de noen mm. Timeviseren var for trang så den ble forsiktig filt ned ca 0.15mm slik at de kunne presses på, minuttviseren passet men var også litt trang så den sitter noe høyere på spindelen, kunne filt på denne men lot det være, summa summarum er jeg fornøyd med resultatet. Jeg vil fortsatt se om det er mulig å finne en minuttviser som kan matche den originale timeviseren men nå ser iallfall klokka bedre ut med matchende visere.

Slik så den ut før viserne ble skiftet:

E0jcffw.jpg


Filing av timeviser:

nykP00x.jpg


Resultatet:

oK75Enr.jpg


1bTEQfC.jpg


AFSB1Gx.jpg


vlLDEY4.jpg


CvfPZfE.jpg
 
Redigert:
For et klenodium:) Fin fasong på viserne - men passer lys messing så godt på denne skiven da?
Ville prøvd feks blåneringsvæske som vil gjøre dem mørke blå/sorte. (Usikker på om denne væsken virker på annet enn jern/stål..)
Urin eller salmiakk er også et probat middel, det vil gjøre dem sorte..
 
Joda, ytterkassen kan sees på bilde nummer 4.

Jeg visste ikke at det var hele 5 Weldon klokkemakere i London, klokka jeg har er nok laget av Sam Weldon, som også er oppgitt å ha laget den siste av klokkene under.

Det er en ting jeg ikke forstår på dette lommeuret, det står tallet "3" i et vindu på skiva, lurte på om det kan være dato, men ser at det står "3" eller "30" på de andre klokkene jeg har sett også så det er neppe dato...

Et fascinerende fakta mht disse gamle lommeurene er hva de kostet da de var nye, har lest at de gjerne kostet en hel årslønn, noe som setter de i samme kategori som f.eks Patek Philippe i dag. Siden man kan kjøpe disse 250-300 år gamle klokkene i dag for typisk 15-30.000 kroner kan man neppe påstå at de har holdt seg godt i pris, lurer på om man vil si det samme om Patek en gang i framtiden?

Når det gjelder om skiva originalt hadde forgylte eller messing visere vet jeg ikke, jeg tenkte det samme at det er vanskelig å avlese viserne slik de er mot bakgrunnen i sølv, men har søkt opp andre Weldon lommeur på nettet og det kan virke som dette var standard på disse klokkene, her er et par foto av tilsvarende Weldon klokker, den første er visstnok fra 1762 og den andre fra 1759:

w8rGkRw.jpg


WmpsMBU.jpg
 
Redigert: