Skifte bezel Planet Ocean?

Medlem
20. april 2014
Sted
Drammen
Hei!

Jeg har vært så heldig å få hendene på en Planet Ocean gjennom en good guy på forumet. Jeg har derimot lyst til å skifte bezel, men har ikke funnet noen gode "oppskrifter" på å gjøre dette selv. Tok også turen innom et par urmakere i Drammen, men de måtte eventuelt sende klokken videre for å fikse dette.

Noen som kan tipse om en urmaker som tar dette der og da? Eller er det noen i Drammen og omegn som har erfaring på området? Det beste hadde selvsagt vært å finne en metode som jeg fikset selv, så kan jeg bytte så ofte jeg føler for det ;)

Takk for tipset!

Meget hyggelig fyr og fantastisk service :) Skiftet bezel og ga klokken en rask shining, samtidig som han bydde meg på en kopp kaffe. Alt gratis :) Herlig at det finnes sånne mennesker.

Jeg kommer definitivt innom butikken der igjen, og kan anbefale han på det varmeste :)

Hør med Thomas Gulbrandsen, https://www.facebook.com/UrmakerGulbrandsen.

I tillegg til eget verksted holder han til hos Urmaker Christensen på Storo (de er store på Omega).

For å skifte bezel trenger du et spesialverktøy (jeg lært dette the hard way og anbefaler ingen å forsøke dette hjemme uten riktig verktøy).

*Gjør-det-selv-løsning*

Oppdaterer denne tråden med et løsningsforslag.

Selv om jeg var veldig fornøyd med servicen hos urmakeren, ønsker jeg alikevel å ha muligheten til å gjøre dette selv. Googlet derfor litt på verktøyene de bruker (bezel removal tool) og prøvde meg på denne.

Legger ved bilder under for de som er i samme situasjon.

PO1_zps72156710.jpg
[/URL][/IMG]

Herligheten kostet i underkant av kr.200,- alt inkludert
PO6_zps813344a5.jpg
[/URL][/IMG]

Følte det var greit å ha på remmen for få bedre tak
PO5_zps16f4ab71.jpg
[/URL][/IMG]

Plasser den rundt bezelen, skviiis til for å få godt tak, og vri forsiktig rundt og opp, med klokken
PO4_zps0f7b5821.jpg
[/URL][/IMG]

Poppet av med en gang, enkelt og lettvint!
PO3_zps3cf32d3f.jpg
[/URL][/IMG]

Press bezelen forsiktig på, fiks ferdig og "ny" klokke :)
20140710_205351_zps279ab8af.jpg
[/URL][/IMG]

Denne løsningen fungerte veldig fint for meg og min klokke.

Interessant å se at den gummiklossen fungerte. Har lest at den skal være litt vrien å operere.
Noen som har en oransj XL bezel til salgs ? :)