Skamtilbud og skambud

Medlem
27. sep. 2011
Innlegg
577
Sted
Oslo/ Kolbotn
Se på denne annonsen: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69353819

Ingen innbytte og ingen skambud. Men er det noe som heter "skamtilbud"? Skamtilbud, som når man forlanger i størrelsesorden 15-20 mer enn listepris?

Noen kan sikkert ønske å kjøpe seg ut av ventelister etc, og er ikke så nøye på navnet i sertifikatet. Men vil tro at "keepere" vil ha det i sitt navn, og at flippere synes dette er overpris.

Så hvor går grensen for skammelig, sett fra kjøpers og selgers synspunkt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Min første tanke er at dette ikke er en "kjøpte en Patek og angret, selger derfor etter 2 uker" men heller en "jeg kjøper en Patek for å tjene raske penger" annonse. Derav prisen (som jeg forøvrig ikke har noe forhold til). Skambud vil gjøre at vedkommende ikke tjener de raske pengene han ønsker. Helt sikkert tatt ut i utlandet også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Se på denne annonsen: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69353819

Ingen innbytte og ingen skambud. Men er det noe som heter "skamtilbud"? Skamtilbud, som når man forlanger i størrelsesorden 15-20 mer enn listepris?

Noen kan sikkert ønske å kjøpe seg ut av ventelister etc, og er ikke så nøye på navnet i sertifikatet. Men vil tro at "keepere" vil ha det i sitt navn, og at flippere synes dette er overpris.

Så hvor går grensen for skammelig, sett fra kjøpers og selgers synspunkt?


Er ikke prisen på 5167 m/lenke omtrent 185´? På gummi er iallefall prisen 161´. Og bruktprisene er omtrent like som nypris på PP. Så om denne er momset inn (om den er kjøpt i utlandet?) syns jeg prisen er fair (såfremt det finnes kjøpere av en høyst upopulær lenke påmontert en meget flott klokke).

Hva er nyprisen på en PP sportsmodeller? De finnes ikke. Bjerke har sluttet å sette 5711 blå på venteliste. Det er flere års venteliste på en 5167, og prisene stiger jevnt og trutt. Listepris i Sverige er 175´ + mva +/-valuta for 5167.

Syns faktisk annonsen er ryddig og fin jeg:)
 
mulig jeg tar feil på prisen, men det ble nettopp solgt en, og da hevdet selger at prisen var 167'(på lenke). Men det er mulig det ikke stemmer. Flott klokke, men jeg vet ikke om jeg er helt der enda. Da synes jeg gapet opp til Nautilus er for lite. Annonsen er foreviget ryddig, intet å si på det. Den andre til 175 er borte, ser jeg, så,den havner nok på nye hender skal du se.
 
mulig jeg tar feil på prisen, men det ble nettopp solgt en, og da hevdet selger at prisen var 167'(på lenke). Men det er mulig det ikke stemmer. Flott klokke, men jeg vet ikke om jeg er helt der enda. Da synes jeg gapet opp til Nautilus er for lite. Annonsen er foreviget ryddig, intet å si på det. Den andre til 175 er borte, ser jeg, så,den havner nok på nye hender skal du se.

5167 på lenke koster 186.700 kr.
Å sammenligne Aquanaut med Nautilus blir uansett feil. Gapet opp er ikke så mange kronene nei, men det er to helt forskjellige klokker ment for helt forskjellig bruk også. Er ikke så stor prisforskjell på en Golf og en Passat heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stigar
Med hensyn til listepris (som @MrTime har rett i), så synes jeg prisantydningen er innafor. Når det er sagt, så er 5167 på lenke tungsolgt sammenlignet med gummiversjonen. Da jeg nylig solgte 5167 på lenke, opplevde jeg flere som ikke var nevneverdig interessert i å betale premium for lenken. Derfor måtte jeg, for andre gang på rad, selge en klokke ut av landet.

Mistenker at vedkommende på Finn.no må åpne for å ta innbytte dersom han skal være i nærheten av å oppnå prisantydning.
 
Hvorfor liker ikke folk lenka på 5167?? Jeg synes den ser bra ut. Kan man bytte til gummi, eller er det andre endlinks? Eneste jeg kan se, er at den ser litt "fattigmannsNautilus" ut. For meg spiller ikke det noen rolle, men for ihuga Patekianere er det kanskje annerledes?
 
Enhvers smak er sin egen:) Men designet får mye pepper i de fleste klokkemiljøer. Og jeg er enig. Lenkene til de store produsentenes sportsmodeller er generelt blant de mest behagelige og peneste lenkene tilgjengelig (PP nautilus, VC overseas og AP royal oak). Aquanaut-lenka faller ganske langt utenfor IMO...

Ettersom jeg forstår kan gummirem brukes, men prisen på låsen er visstnok ikke hyggelig. Selve gummirema er relativt rimelig. Så å kjøpe en klokke som koster en del ekstra pga lenka, for så å kjøpe dyr rem/lås er gjerne er dårligere ide enn å kjøpe en rimeligere klokke med gummirem:)
 
Lenken på 5167 er temmelig spesiell. Den er smal ved lugsene, og så bygger den utover mot låsen. Noen vil kanskje finne det fiffig, men e.m.m. er lenken uproporsjonal.

Gummirem kan brukes, ja. Men ifølge Bjerke koster rem og clasp mellom 15-18k.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta