Skader på urverk: Carrera 1887 - Kan jeg virkelig ha vært så uheldig?

Medlem
22. aug. 2012
Innlegg
307
Hei,

For en liten måned siden solgte jeg min Carrera 1887. Salget gikk smertefritt, og selger var (og fortsatt er) en sjelden finn.no goodguy.

Hadde hatt klokken i ca. 1.5 år. Den var litt fusk med kronografen, så jeg hadde den på service i sommer. De mente den hadde fått en slagskade, og jeg endte med å betale 2000,-. Klokken var fortsatt under garantien på 2 år da, men jeg så ingen grunn til å krangle.

Solgte klokken 3-4 måneder etter service. Den hadde da vært i bruk i rotasjon med andre ur siden service. Vet med sikkerhet at den ikke har fått noen direkte slagskader. Bare med på reiser på armen og jeg tar alltid klokkene av når jeg gjør aktiviteter med risting og risiko for støt.

Klokken fungerte 100 % når jeg overleverte den til kjøper. Et par dager etter salget får jeg en telefon fra kjøper om at kronografen ikke alltid fungerte på minuttene. Da det kun er få dager etter kjøpet synes jeg det er for tilfeldig om dette har skjedd i kjøpers eiertid. Jeg tilbyr meg derfor å koste en eventuell reparasjon. Butikken som hadde den ikke sier de skal se på klokken på nytt. Klokken blir levert på "feil" butikk, ikke den jeg sa han skulle gå og hvor jeg hadde hatt siste service.

For et par dager sider får jeg denne beskjeden:

Klokken er fortsatt i Sandefjord og det viser seg at en skive er ødelagt og en må bytte ut denne samt en krone og noen pakninger. De skal sende et mer detaljert prisoverslag på mandag, men antok at det vil komme på rundt 7000,- og vil ta ca. en måned.


Hvordan er dette mulig? Ødelagt skive, pakninger og krone. Klokken fungerte altså fint, men minuttene på kronografen gikk ikke som de skulle. Også litt rart at det er tilsvarende feil som jeg tidligere har betalt for å fikse.

Kan det ha skjedd i postgangen?

Vet dette bare blir spekulasjon, men noen med kjennskap til mekanikken, @Greg @Arcticboy, skal det så lite til før dette skjer?
 
Redigert av en moderator:
Hei,

For en liten måned siden solgte jeg min Carrera 1887. Salget gikk smertefritt, og selger var (og fortsatt er) en sjelden finn.no goodguy.

Hadde hatt klokken i ca. 1.5 år. Den var litt fusk med kronografen, så jeg hadde den på service i sommer. De mente den hadde fått en slagskade, og jeg endte med å betale 2000,-. Klokken var fortsatt under garantien på 2 år da, men jeg så ingen grunn til å krangle.

Solgte klokken 3-4 måneder etter service. Den hadde da vært i bruk i rotasjon med andre ur siden service. Vet med sikkerhet at den ikke har fått noen direkte slagskader. Bare med på reiser på armen og jeg tar alltid klokkene av når jeg gjør aktiviteter med risting og risiko for støt.

Klokken fungerte 100 % når jeg overleverte den til kjøper. Et par dager etter salget får jeg en telefon fra kjøper om at kronografen ikke alltid fungerte på minuttene. Da det kun er få dager etter kjøpet synes jeg det er for tilfeldig om dette har skjedd i kjøpers eiertid. Jeg tilbyr meg derfor å koste en eventuell reparasjon. Butikken som hadde den ikke sier de skal se på klokken på nytt. Klokken blir levert på "feil" butikk, ikke den jeg sa han skulle gå og hvor jeg hadde hatt siste service.

For et par dager sider får jeg denne beskjeden:

Klokken er fortsatt i Sandefjord og det viser seg at en skive er ødelagt og en må bytte ut denne samt en krone og noen pakninger. De skal sende et mer detaljert prisoverslag på mandag, men antok at det vil komme på rundt 7000,- og vil ta ca. en måned.


Hvordan er dette mulig? Ødelagt skive, pakninger og krone. Klokken fungerte altså fint, men minuttene på kronografen gikk ikke som de skulle. Også litt rart at det er tilsvarende feil som jeg tidligere har betalt for å fikse.

Kan det ha skjedd i postgangen?

Vet dette bare blir spekulasjon, men noen med kjennskap til mekanikken, @Greg @Arcticboy, skal det så lite til før dette skjer?

Har klokken fått en støtskade er det mulig at en av skivepillarene dine brekker hvis man er uheldig. Som regel er en skive (vet ikke med 1887) festet til verket med kun to pillarer. Hvis en av disse knekker er det mulighet for at skiven henger såpass løst at den kan slepe på verket. Det er sannsynlig at den løse skiven kan ha dratt i stykker minutthjulet til chrono.

At de andre delene skal byttes (pakninger og krone) er noe som regel leverandør alltid anbefaler å bytte slik at de er sikre på at klokken er 100% når levert tilbake til kunde. Er dermed ikke helt sikkert det er nødvendig å bytte, men heller noe de gjør for å sikre kvaliteten på reparasjon.

Her er det nok dog spesielt skiven som er dyr da de anbefaler ny fremfor å lodde på ny pillar. Kan jo eventuelt høre om noen ønsker å lodde den for deg i stedet, men vet ikke hvor mange som kan skru på 1887.
 
Redigert av en moderator:
På baksiden av skivene er det et par pinner "pillarer" som man dytter ned i verket for å feste skiva fast. Hvis en av disse har brukket kan det jo muligens være at skiva er løs og presser seg opp i minuttviseren til kronografen.
 
Uten å ha sett hva som har skjedd, samt ingen spesifikasjoner av hva "skade" er i dette tilfellet, blir svaret kun spekulering. Du har fått to gode svar allerede, og jeg blir svar skyldig... Det med å levere klokken feil sted er imidlertid en feil gjort av kjøper. Mener jeg. Det bør kunne få konsekvenser for en fordeling av regningen.
 
@TubaTom og @Superlite har rett. Jeg tror skivepilaren(e) har røket. Jeg kan reparere dette, til langt under 7000 kroner. Det er ikke noe problemer knyttet til hverken urverk eller klokken ellers. Det er mange urmakere som kan fikse dette.

:)
 
Redigert av en moderator:
Hei alle sammen,

Takk for raske og gode tilbakemeldinger. Jeg tar det videre med kjøper og finner en løsning som både han og jeg synes er akseptabel. Han skal tross alt leve med klokka i mange år.

Kanskje blir det en stopp på Bjørnsen.