Singapore

Medlem
29. aug. 2011
Innlegg
432
Sted
Tromsø
Reiser til Singapore om vel en mnd da jeg må brenne av en Amex CT. Blir i 5-6 dager og tar gjerne imot tips til ting jeg burde få med meg samt hvor jeg burde bo. Reiser alene.
 
En av mine favorittbyer!

Bo
- Westin
- Parkroyal on Pickering
- Fullerton Bay
Disse er de jeg har bodd på selv og vært veldig fornøyd med. Det morsomme med Singapore er at du har et vanvittig spekter av hoteller. Vil du føle deg som en koloniherre fra 1800-tallet = Raffles. Vil du ha verdens mest Instagramvennlige hotell: Marina Bay Sands. Vil du ha sol og strand: Sentosa. Shopping: Shangri La Orchard.
Men vær forberedt på at Singapore er generelt dyrt, spesielt hotell.

Spise
- Restaurant Alba i Duxton Hill. https://www.alba1836.com/ Her har jeg fått det beste italienske måltidet i mitt liv.
- Din Tai Fung. Michelinrestaurant på et kjøpesenter? Som er billig? Jada! Mener å ha hørt dette var den første Din Tai Fung som åpnet utenfor Taiwan. Dumplings er greia. Åpen glassvegg til kjøkkenet hvor man kan se hvordan de lages. Fascinerende og fantastisk! https://www.dintaifung.com.sg/ Denne anbefaler jeg spesielt.
- Chili Crab - grisete og kanskje ikke min favoritt men regnes for å være "nasjonalretten" i Singapore og noe man må spise mens man er der. Dette får du mange steder.
- My Awesome Cafe - for en lett lunsj eller en kaffe hvis du har vært i China Town. Gode sandwicher, kaffe og juice.
- Penang Seafood restaurant - for noe litt annerledes. Ærlig talt dette er ganske spesielt men kan være en kul opplevelse. Malaysisk/Kinesisk sjømat. Jeg spiste sjøsnegler i nudler sist jeg var der. Det var ikke saus til. Det var ikke noe særlig.
- China Club - hvis du kjenner noen som er medlem og kommer inn. Veldig kult!
Det morsomme med Singapore er at det er ikke den ting du ikke får. Det er relativt billig å spise ute og variasjonen i både pris og type mat er enorm.

Gjøre
- Dra på Raffles og kast peanøtter på gulvet og drikk Singapore Sling som Hemingway. Turistete og overpriset men gøy og en ting man må ha gjort.
- Club Street - relativt kort gate med et utall barer og restauranter. Her er det liv om kveldene og det er hit de fleste lokale/expats drar.
- One Altitude - Glem Marina Bay Sands. Køen er lang og drinkene er de dyreste i verden. Dra heller på One Altitude som faktisk er det høyeste bygget i Singapore og se ned på Marina Bay Sands fra takterassen. Beste utsikt i Singapore https://www.1-altitude.com/
- Clarke Quay / Boat Quay - her er det mange som går for å ta en drink på kveldene etter jobb. Blir ganske livlig torsdag til lørdag. Bare sett deg ned og driv litt people watching.
- Orchard Towers, også kjent som "Four Floors" - dette er morsomt. Kjøpesenter på dagtid og bordell/nattklubb på kveldstid. 4/5 etasjer med ulikt tema og en kjent turistdestinasjon. Har kun vært der en gang med en gjeng kollegaer og sånn jeg forsto er det opp til deg å gå opp til damene. Du får altså være i fred hvis du ønsker. Hvis du tør kan du gå helt opp i øverste etasjen og besøke Crazy Horse som går for å være "Four Floors Specialty". Du kan jo se hva du synes om "damene" der oppe :p
- Sentosa Island - nydelig halvøy med bademuligheter, golf +++ Universal Studios ligger også her uten at jeg har vært der.
- East Coast Park - hit drar de fleste lokale i helgene for å slappe av eller trene. Lei en sykkel eller ta en joggetur langs sjøen på en av de milelange sykkelveiene. Vil kanskje anbefale å ikke bade da vannet er ganske forurenset akkurat rundt Singapore grunnet mye skipstrafikk.
- McRitchie Reservoir - Singapores naturreservat og eneste jungel. Store fine stier å gå på mens du fortsatt føler at du er midt i jungelen. Og det er du faktisk. Massevis av dyr, aper, slanger, edderkopper og alt man ellers finner i en jungel. De har også en veldig kul treetop walk jeg anbefaler. https://www.nparks.gov.sg/gardens-p...central-catchment-nature-reserve/treetop-walk
- Singapore Botanical Gardens - sentralt rett ved Orchard Road. Visstnok en av verdens eldste botaniske hager. Fantastisk flott og stort anlegg hvor man finner roen. Flott å bare spasere rundt og ta inn opplevelsen. Verdens største samling av orkideer hvis du er interessert i det.
- Gardens by the Bay er kanskje en av de mer kjente attraksjonene men jeg ville faktisk ikke anbefalt det da jeg synes det var ganske kjedelig og ikke kan sammenlignes med Botanical Gardens eller McRitchie.
- Shopping - ikke den ting du ikke får i Singapore. Har dessverre aldri hatt tid til klokkeshopping mens jeg har vært der men de har alt du kan tenke deg på de litt finere kjøpesenterene som finnes stort sett overalt.

Generelt
- Singapore er 100% trygt. Det finnes ikke kriminalitet. Men følg reglene. De nøler ikke med å kaste ut turister/forretningsreisende som ikke forholder seg til reglene og tygger du tyggis på gata må du regne med å få en heftig bot! Som med alle land skal man ikke glemme at vi er i aller høyeste grad gjester i deres land.
- Husk at de fleste priser er oppgitt uten tax. Taxi, restaurant, hotell - det kommer alltid et tillegg for tax så ikke vær overrasket over det.
- Taxi er billig og trygt og de fleste tar kort. Alltid greit å ta ut litt cash men du kommer langt med kort. Uber funket også bra sist jeg var der.

Vanskelig å huske alt men håper dette var til litt hjelp.

Enjoy! :)
 
Redigert:
Synes @aksgro dekker det aller meste, men jeg kan komme med noen små tips jeg og!

- Hvis du ikke får mulighet til å spise på China Club ville jeg tatt turen til Si Chuan Dou Hua som ligger i 60. etasje i UOB Plaza. Knallbra kinesisk.

- Chicken Rice! Nasjonalretten i Singapore, så latterlig enkelt og så latterlig godt. Anbefaler den på Fragrance Garden Chicken Rice i Lau Pa Sat. Lau Pa Sat er en hawker center som ligger midt i CBD, og et av de mest ikoniske i Singapore.

- Enig ang Chili Crab, og jeg ville anbefalt å spise det på en av restaurante på East Coast. Da slår du to fluer i en smekk.

- Akanoya Robatayaki. Japansk Grill i Orchard Parade Hotel. Dyrt, men top 3 måltid jeg noen sinne har spist.

- Når du er på Orchard Road og besøker The Hour Glass på Takashimaya, for så å dra videre til Ion Orchard og besøker IWC, ALS, JLC, Patek og Panerai butikken, ville jeg spist lunch på CrossRoads Cafe på Mariott hotellet. Uteserveringen her er i knallbra, og Wagyu burgeren med Raclette-ost er enda bedre!

- Oso. Italiensk restaurant som lå i China Town før, men som nå har flyttet til ett hotell i sentrum. Drevet av to italienere som kan sakene sine. De har en pastarett med villsvin som er helt nydelig.


Som du sikkert legger merke til nevner jeg nesten bare mat, men det er det absolutt aller beste med Singapore i mine øyne. Merker at jeg er misunnelig på turen!