Sigar som gave. Hjelp og tips

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.051
Sted
Erewhon
Hei!

Min bestefar er glad i sigarer og fyller 80 år nå snart. Jeg har overhode ikke greie på sigarer. Derfor spør jeg dere belærte her inne så jeg ikke blir flådd i butikken.

Hva er det man kjøper for å gi noe som er hyggelig å få, og som gjør at man virkelig koser seg i de riktige begivenhetene.

Alle råd er gode råd, og tråden kan endres navn senere for å bli en egen sigartråd muligens?
 
Du kan jo kombinere med en boks gode sigarer og en flaske med noe godt i. Da har han en helaften.
 
Sjekk også ut sigar.com, norsk side som har mye spennende på lager. Skal du fleske til litt er det jo ikke feil med en liten låda med cubanere. Hvor mye ser du for deg å bruke?
 
Har igrunn ikke noe budskjett, men ser for meg at det er hyggeligere å få ti gode, enn èn eksepsjonelt god.

Vil gjerne gi noe skikkelig, men blir det for dyrt blir det lenge til unboxing:)

Hva kjennetegner en god sigar? Jeg er jo heelt uvitende...

Takker for allerede gode svar, forøvrig:)
 
Skal ikke skryte på meg noe som helst kjenskap til sigarer eller merker,
men fått med meg at oppbevaring er særdeles viktig.

Sigarhandeleren jeg var innom sa, kan hende med litt overdrift, at en sigar var tørr i det jeg gikk ut døren fra butikken/humidoren. Uansett sikkert lurt å handle i butikk og så nære innpå anledningen som mulig.
 
Nå er ikke jeg noen ekspert, men du trår vel ikke så veldig feil med en kasse kjente Cubanere ala Romeo Y Julieta. Dersom din bestefar ikke har noe humidor bør du nok heller kjøpe tubos, dvs sigarer in singelforpakning. Da er det jo mulig å kombinere mer også.

Kjennetegn på en god sigar er vel forøvrig som en god whisky, rimelig individuelt. En bedre sigar er dog håndrullet og er vel bare å få i spesialforretninger i Norge. Den tiden da det eneste saliggjørende var sigarer fra Cuba er long gone. Han som driver sigar.com har et eget sigarmerke også, vet ikke hvordan de er, men kan jo være morsomt å prøve for din bestefar dersom han er en kjenner.
 
Enig med mushkin her. Sigar.com er en bra plass å handle, drives av en veldig hyggelig fyr fra Risør. Har handlet av ham mange ganger. Rask levering og god kvalitet på sigarene sine. Kan trygt anbefales :)

Augusto.no er også en plass å handle. Både nettbutikk og butikk i Oslo (Kongens Gate 10). De har litt andre merker også, bla Padron ( fra nicaragua ) som er ett av mine favorittmerker ved siden av Romeo Y Julieta (cuba). Så etter min personlige smak slår ingen av disse feil. Det er mye godt utenfor Cuba.

Smaken er jo veldig individuellt. En sigar jeg synes smaker brukt gymsokk, elsker en kompis av meg.

Skal du kjøpe en hel kasse, så bør de absolutt ligge i humidor, hvis ikke har de tørket ut innen en uke. Så et alternativ er jo å kanskje kjøpe noen single sigarer i tubos (aluminiumsrør) å slenge på en fin sigarlighter eller sigarkutter.

Sigarverden er like stor og fantastisk som klokkeverden :)
 
Jeg er ekspert, med 15 års erfaring :D

Solcigar er et bra tips siden du er Oslogutt, stikk innom for anbefaliger. www.sigar.com er rimeligere og har en meget hyggelig og entusiastisk eier (har vært på noen prøvesmakinger med Håkon). Chess er hans merke og er deleier i fabrikken på den Dominikanske. Anbefaler Chess Extreme.

Davidoff har noen bra, selges både i 1, 5 og 25pakk. Dominikanske sigarer av kjent merke er bankers, dårlig trekk kan forekomme på Cubanske og det er ikke gøy. I tillegg så ser Davidoff alltid bra ut!

Min rank:
Montecristo No.2
Hoyo de Monterrey Double Corona
Hoyo de Monterrey Short Corona
Davidoff Speciale T
Cohiba Robusto

Quintero er forresten helt OK til "daglig bruk" og den rimeligste Cubanske du kan komme over i Norge...tror jeg.

IKKE kjøp mange hvis de ikke lagres i Humidor, da tørker og mister de smak etter max en måned. Kjeller kan være et alternativ, bør lagres i 60-68 % luftfuktighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Tusen takk folkens!Veldig hyggelig.

Jeg skal finne ut om han har humidor, det tror jeg egentlig. isåfall blir det en kasse.

Hvis han ikke har humidor kjøper jeg en 5 stk i rør, og sjekker muligheten for om man kan kjøpe gavekort.

Takk for liste rød, skal gå for noen på den:)
 
www.sigar.com (har vært på noen prøvesmakinger med Håkon).

Da skulle det ikke forundre meg mye om vi har støtt på hverandre. I hvertfall hvis du har vært der de senere år.

Støtter opp om at Håkon er en hyggelig fyr. Ekstremt god service, kjempekurante priser. Jeg handler omtrent utelukkende fra sigar.com. Kanskje litt for hyggelig. Legger litt skylda på han for at jeg har begynt å snuse igjen etter at jeg fikk prøve og fikk et hyggelig tilbud på sigarsnusen hans. :)

Sier du ifra til Håkon at du har fått en cubaner med dårlig trekk så sender han ny på flekken. Bestiller du på formiddagen så har du sigarene i posten dagen etter.

Ellers, om du søker, så er det en egen sigartråd her selv om den ikke er skrevet i på lenge og jeg ikke husker hvor mye som står der.

åja, hiver på min favoritt (eller i hvertfall den jeg oftest ender på): Partagas nr 4.
 
Da skulle det ikke forundre meg mye om vi har støtt på hverandre. I hvertfall hvis du har vært der de senere år.

Jeg tviler, da jeg kun har vært på smaking i Arendal.

Beste minne var for et par år siden, da Håkon stilte med Chess Extreme, Kjetil fra Nøgne-ø med julekolleksjonen og sjokolade fra Heimdal. Alle med lokal produksjon (untatt Cigarene, men eier er jo fra traktene);)

Tikket forresten inn en melding i går kveld om smaking i dag, skulle heller ikke forundre meg om det blir en liten klokkediskusjon med gjengen :D

Kan jeg hilse fra Eski? De fleste Partagas er sterke, runde og gode! Er så heldig å ha noen 898 i skapet...
 
Jeg tviler, da jeg kun har vært på smaking i Arendal.

Beste minne var for et par år siden, da Håkon stilte med Chess Extreme, Kjetil fra Nøgne-ø med julekolleksjonen og sjokolade fra Heimdal. Alle med lokal produksjon (untatt Cigarene, men eier er jo fra traktene);)

Tikket forresten inn en melding i går kveld om smaking i dag, skulle heller ikke forundre meg om det blir en liten klokkediskusjon med gjengen :D

Kan jeg hilse fra Eski? De fleste Partagas er sterke, runde og gode! Er så heldig å ha noen 898 i skapet...

Hehe. Godt poeng. nei, er på bar og Cigar i Oslo jeg har vært.

Tviler på at han kobler navn, det er ganske greit oppmøte på de prøvesmakingene.
 
0296c564-9906-5a22.jpg
Da ble dette innkjøpt! Takker for god hjelp!
 
Så bra, heldig bestefar :)

Kjøpte disse for et par dager siden, artig variant...Chess culebras.
585b5bdd-2898-8e92.jpg
 
qulebras

synes jeg drar kjensel på den cigarpakken der Rød :)
Den var drittøff og hjertelig takk for all prøvesmakinga :)
 
synes jeg drar kjensel på den cigarpakken der Rød :)
Den var drittøff og hjertelig takk for all prøvesmakinga :)

I like måte, som litt avdanka cigarentusiast inspirerte du stort og jeg har vært flere ganger nede i skapet etter ditt besøk :D

Gratulerer med fet Breitling, forresten! Når ser vi en utboksing?

Entropy, ble bestefar fornøyd?
 
Siden han fylte 80 år, synes jeg han hadde fortjent en Montecristo A eller en Cohiba Esplendidos :)
 
Rød, han var veldig fornøyd! Takker alle for god hjelp her.
Går med et ønske om å lage humidor til han.