Serviceintervall på Seiko SKX

Medlem
15. nov. 2014
Innlegg
261
Sted
Bærum
Hei,

Jeg bestilte meg en SKX009 fra Creationwatches på torsdag, og lurer litt på hvor ofte disse burde inn på service?
Er det kun ved behov eller snakker vi sånn helst hvert 5. År feks..?
Kan feks Protid i Sandvika ta service på den, med tanke på at de selger seikoer der:)
 
Hei,

Jeg bestilte meg en SKX009 fra Creationwatches på torsdag, og lurer litt på hvor ofte disse burde inn på service?
Er det kun ved behov eller snakker vi sånn helst hvert 5. År feks..?
Kan feks Protid i Sandvika ta service på den, med tanke på at de selger seikoer der:)

De fleste kan nok overhale 7S26. På denne gjøres nok overhalinger etter behov ca. 4-6 år, men det er vel en avveining her ift pris da man gjerne kan kjøpe en ny en for prisen det vil være å overhale en slik klokke. Av det jeg vet om i allefall har de fleste urmakere en startpris, og svært få vil nok overhale den for under 1.500,- om det ikke er snakk om easyfix. Personlig er min SKX009 en beater som kan ta litt ekstra med juling siden jeg ikke har planer om å serve den. Hvis jeg beholder den til overhalingstid, kanskje jeg leker med verket på egenhånd for å lære litt om det før jeg bestiller meg en ny :)
 
Om klokken får så mye sentimental verdi at du vil serve den istedet for å kjøpe en ny, som er det jeg ville gjort da klokkene raskt får sentimental verdi for meg, så har du egentlig to valg:

1. Serve verket. Dette bør være lett for de fleste urmakere, og deler vil være lette å skaffe da det finnes en milliard 7s26 ute i det fri (og om urmakeren er Seiko forhandler, så kan deler enkelt skaffes fra Seiko).

2. Kjøpe nytt verk. Dette koster nok minst og er det jeg ville gjort, verket koster bare noen hundrelapper og kan settes rett inn enkelt og greit.

Seiko utvikler oljene i verkene selv, og det sies at disse er veldig drøye og varer lenge slik at verkene deres i prinsippet skal kunne gå lenge uten slitasje, så jeg tror nok jeg ville ventet en 7-8 år mellom hver gang om jeg skulle serve verket. Og vil du bare kjøpe nytt verk så kan du selvsagt bare vente til den begynner å gå så unøyaktig at det blir plagsomt før du gjør noe. :)
 
Redigert:
Takk for svar:)

Blir nok å bytte urverk når den tiden kommer:)

Syns klokken blir kjempetøff når den får noen år på armen, og får litt scratches:)
 
Vel, mine to 6309 har gått uåpnet siden 85' respektive 87' - brukt/brukes jevnlig og begge holder fortsatt GS/COSC chronometer spec når de er på armen hele tiden.

De 7S26 jeg har hatt lengst er vel ca 20 år nå, og ingen avvik i forhold til da de var nye.

De fleste av mine ETA/ETA-baserte TRENGER service etter 5-7 år, ellers går de dårlig.

Seiko/Orient/Citizen er helt spesielle innen industriell engineering.
 
Hei,

Jeg bestilte meg en SKX009 fra Creationwatches på torsdag, og lurer litt på hvor ofte disse burde inn på service?
Er det kun ved behov eller snakker vi sånn helst hvert 5. År feks..?
Kan feks Protid i Sandvika ta service på den, med tanke på at de selger seikoer der:)
Hei. Hvordan sender CW disse klokkene? Tenker da på kostnader for fortolling osv - hva beløp det seg til?
 
Hei. Hvordan sender CW disse klokkene? Tenker da på kostnader for fortolling osv - hva beløp det seg til?

Det er nok ikke fortolling på det, husker ikke helt hva de hadde skrevet på pakken.
Jeg trodde DHL skulle ettersende faktura til meg, slik som alltid..
 
Jeg har kjøpt tre klokker fra CW og fått momskrav og hyggelig gebyr på en av tre. Fikk da ettersendt faktura.