Service i utlandet

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
619
Sted
Østfold
Jeg har et par klokker fra Christopher Ward, de selger kun via nettsiden sin og har ingen servicepunkter i Norge. Disse har heldigvis urverk som de fleste urmakere kan gjøre service på, men dersom den dagen kommer og jeg må sende klokken til Christopher Ward - hva gjør jeg da? Tolletaten vil kanskje ha et minimum av dokumentasjon på hvordan klokken har havnet i Norge? Må man fylle inn noe før man sender den avgårde? Må man betale moms for servicekostnadene?

Jeg har forsøkt å søke litt på forumet uten å finne det jeg leter etter. Jeg tviler på at dette kun gjelder for CW, og at dette like gjerne kan gjelde for andre produsenter også.
Er det noen som har en oppskrift på hvordan man gjør dette?
 
Tolletaten vil kanskje ha et minimum av dokumentasjon på hvordan klokken har havnet i Norge?

Det tror og håper jeg jaggu ikke Jeg har 2 Stowaer som jeg tenker å sende til Stowa i Tyskland for service, som selvfølgelig er korrekt momset inn for 12 år siden men ikke pokker om jeg har kvittering for momsen.
Må man fylle inn noe før man sender den avgårde?

Ja, du skal deklarere klokken som midlertidig utført for reparasjon. Iflg Tollvesenet er dette noe Posten kan gjøre for deg. Jeg har kun brukt FedEx og dengang var det kun grundig dokumentasjon hos FedEx som gjorde at jeg slapp å betale full moms for erstatningsvaren, for produsenten hadde tolldeklarert den reparerte varen som et nytt salg. Så pass på med papirene!

Må man betale moms for servicekostnadene?

Ja.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og icejeep