Service hos uavhengig urmaker av AP Royal Oak. Konsekvenser?

Har egentlig trådstarter fått svar på spørsmålet om AP kan nekte å ta service/overholde garantien hvis en uautorisert urmaker har tuklet med urverket?

Forbrukerloven er en fin ting, men hvis dette er policy hos AP er det vel fint lite å gjøre med det?
Jeg vil tippe at AP sender en fin ekstraregning hvis de må bytte ut deler de mener ikke hører hjemme i klokken.
Noen med egne erfaringer?

• Liker
Reaksjoner: nudos
Har egentlig trådstarter fått svar på spørsmålet om AP kan nekte å ta service/overholde garantien hvis en uautorisert urmaker har tuklet med urverket?

Forbrukerloven er en fin ting, men hvis dette er policy hos AP er det vel fint lite å gjøre med det?
Jeg vil tippe at AP sender en fin ekstraregning hvis de må bytte ut deler de mener ikke hører hjemme i klokken.
Noen med egne erfaringer?

Nei, egentlig ikke.

Men flg fremgår av nettsidene til AP:
"The following are not covered by the product or service warranty: normal wear and tear, anomalies relating to a shock, abnormal use, incorrect handling, work carried out on the watch by someone other than an AP Authorized Repair Center, failure to observe the recommended water-resistant service."

Det gir vel svar på om AP kan nekte garantiservice. Det kan de. Om forhandler er fritatt for ansvar etter forbrukerkjøpsloven (ved "mangler") er en annen sak.

Dersom en uautorisert service også skulle bety at AP kan nekte service ved et Autorized Repair Centre for evig tid, noe jeg forsåvidt synes faller på sin egen urimelighet, så burde det ha stått presisert i klartekst på nettsidene.

Ekstraregning kan vel kanskje tenkes. Men som du skriver, her må vel noen med egen erfaring melde seg før vi får et klart svar :)

Det er nevnt ovenfor at Lov om håndverkertjenester gir en reklamasjonsrett på to år fra avslutningen av oppdraget. Imidlertid er det er det også her slik at "Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre ... er lengstefristen fem år." (§ 22).

Mao. har du også fem års reklamasjonsrett på service fra klokkeprodusenter som anbefaler service med vesentlige lengre intervall enn hvert andre år. Typiske anbefalinger for mekaniske klokker ligger jo rundt fem år...