Selvbygg og noen blonde spørsmål

Medlem
28. des. 2020
Innlegg
8
Sted
Larvik
Jeg møtte noen komplikasjoner da jeg satt sammen ei klokke for første gang tidligere i år, og problemene skyldes at jeg har fått dårlig kvalitet så langt jeg kan skjønne. Etter å ha knotet med improvisert verktøy, skjelvende hender, manglende finmotorikk og lupebriller som har for kort fokusavstand til å få plass til å jobbe, klarte jeg til slutt å få klokka ferdig ;) Ikke som selvtrekkende riktignok, for lageret til rotoren var så slarkete at jeg måtte demontere den... Først trodde jeg "alt" var i orden og klokka gikk fint noen timer før viserne begynte å kræsje. Monterte dem på nytt og de så parallelle ut med god klaring, men så stoppet den igjen. Denne gang hadde sekundviseren endret vinkel så den kræsjet i glasset. Fikk ikke orden på dette før jeg hadde bestilt og montert et annet sett visere. Nå var alt vel trodde jeg, men etter noen døgn stoppet den plutselig igjen, denne gang uten at viserne var på linje! Urverket (Seagull 2130) går noen ganger presist (-3-4 s/d) i dagesvis før stopp, andre ganger stopper klokka ofte og starter ikke igjen før jeg har stilt den på nytt. Hjelper ikke å "riste" på den vanligvis. Jeg har konkludert med at jeg får kjøpe et nytt urverk, og se nærmere på det jeg har når jeg har lært meg mer. Det leder til spørsmålene:

- Hvordan siler folk seriøse fra useriøse på steder som e-bay? Firmaet som solgte urverket hadde gode, skarpe bilder, god kunderating og var flagget av e-bay som bra, men de sendte meg urverk med ødelagt rotorlager og elendig gange. Har ikke fått svar på klage og gidder ikke rote mer med det.

- Cousins UK skal ha nesten alt man trenger blir jeg fortalt. Skal handle en del verktøy i tillegg til nytt urverk. Men det ser ut til at man må være i bransjen for å registrere seg som kunde. Er det bare å krysse av for ok på reglene deres og late som, eller har jeg misforstått og det er egne sider for privatkunder?

- Jeg har kjøpt et stort lommeur fra 1920-tallet (Universal Time Keeper som skal gå greit) som prosjekt for å begynne å lære meg å foreta service. Noen med tips til hvor jeg leter best etter ev. deler som ny fjær og kanskje glass? Skal kjøpe flere lommeur som treningsobjekter tenkte jeg - noen merker/modeller som egner seg bedre enn andre? I et prisleie der jeg ikke er alt for redd for å ødelegge noe og deler er mulig å skaffe greit?

Ps.: Fluebindestikke fungerer utmerket som skruestikke for å holde stammen når den skal kuttes til riktig lengde :)
 

Vedlegg

  • DSC02798.JPG
    DSC02798.JPG
    163,2 KB · Visninger: 0
  • DSC02951.JPG
    DSC02951.JPG
    95,4 KB · Visninger: 0
Når det gjelder verktøy så er det ikke alle typer verktøy som trenger å være «proff», men klart ting som skrujern, kasseåpnere og slikt må være topp kvalitet. Dersom man kjøper Bergeon er man jo trygg uansett. Når det gjelder Cousins så registrerte jeg meg der uten problemer så det går helt sikkert bra, prisene der er gode og utvalget er enormt.