Selge SUB på Qxl - er det lurt?

Langtransport skrev:
At det ikke er lurt å sende Rolex til US er ikke bare et rykte. Det er ikke lov.
Ja, faktisk, så utrolig det enn høres ut... Kopipasta herfra:
US Customs skrev:
The Rolex trademark recordation with Customs indicates "Import of Goods Bearing Genuine Trademarks or Trade Names Restricted." This means that genuine Rolex products can only be imported with the permission of the trademark owner, Rolex Watch U.S.A. Inc. A private individual can hand carry one Rolex watch from a trip overseas without obtaining permission. Bring in more than one, and they will all be seized as a trademark violation. Purchasing a Rolex from overseas by mail is also a trademark violation.

Faen meg en helt sinnsyk verden. Det er det klammeste eksempelet på markedsmakt jeg har sett. Makan. Rolex kan kysse seg sjæl bak! 8) :D Jeg er ikke helt sikker på det juridiske i det der heller. Høres i overkant drøyt ut...

xe3l skrev:
Faen meg en helt sinnsyk verden. Det er det klammeste eksempelet på markedsmakt jeg har sett. Makan. Rolex kan kysse seg sjæl bak! 8) :D Jeg er ikke helt sikker på det juridiske i det der heller. Høres i overkant drøyt ut...
Det var det jeg også tenkte, derfor jeg måtte gjøre litt research - fikk helt sjokk da jeg fant ut det der. Spesielt i USA som liksom skal være det frie markedets høyborg.....

Kan nesten ikke tro det. Hvis jeg skulle på 4 ukers USA-ferie, og pakket med meg bla en Daytona og en GMT-master på NATO for å ha noe å bytte på, så ville jeg altså risikere beslag fordi jeg har krenket varemerkeretten. Selvom tekstens tale er klar, så synes jeg det der høres så drøyt ut at jeg ikke kan skjønne at det er holdbart hvis problemet virkelig skulle komme på spissen. Det høres virkelig grovt urimelig ut, nærmest en krenkelse av eiendomsretten til den enkelte klokkeeier. Merker at jeg faktisk blir litt forbanna :D :twisted: .

Med forbehold om at det er lenge siden jeg leste om dette: Jussen bak er den amerikanske varemerkeloven, Lanham Act fra 1946. Kort fortalt er det forbudt å innføre varer med et varemerke som er likt eller kan forveksles med et som er registrert, uten at varemerkeeieren samtykker. I utgangspunktet vel og bra, fordi det forvansker import av piratprodukter og ulovlige kopier. Siden mange selskaper - som Rolex - har datterselskaper i USA, kan disse registrere et varemerke og dermed hindre paralellimport. Det er unntak fra forbudet for en personlig gjenstand. Følgelig kan man, som xe3l sier, risikere å bli fratatt øvrige klokker av samme merke. Skal man reise til USA med flere ur, lønner det seg mao å ta med forskjellige merker. Hvor stor denne risikoen faktisk er, aner jeg ikke.

Det gjelder ikke bare Rolex, men alle registrerte varemerker.

Jurist Hopalong?

Regelen ser jo rimelig klar ut.. det spørs bare hvordan den håndheves og om det er noen andre unntak for personlige eiendeler? Håper ikke dette innebærer at jeg må pakke kun én Levi's-bukse, én Champion-boxer osv. til neste USA-tur 8)

Jeg har selv opplevd å havne på et svett lite venterom sammen med en gjeng meksikanere ved innreise til USA (riktignok i passkontrollen) fordi jeg hadde kun et referansenummer til returbilletten, og ikke full utskrift av billett og reiserute... Amerikanere er glad i firkantet utøvelse av diverse regler for grensepassering.

DJM skrev:
Jurist Hopalong?

Ja, men jeg kan knapt mer immaterialrett enn det jeg leste i Knoph i forrige årtusen.

Jeg søkte litt om Lanham act, og lurer på om det jeg skrev overfor i beste fall var upresist. Interesserte kan lese litt her, og være takknemlige for at vi ikke tilhører den ordrike anglo-amerikanske rettstradisjon. Jeg får lete litt til.

Det som er en bieffekt av hele tingen er også man ikke kan "bytte inn" klokker i USA, fikk bra tilbud om å bytte inn 2 rlx mot en ny DSSD. Selgeren sa att det ikke var noen risiko og att man bare sendte pakken merket med "swiss watches return to owner" men tørte ikke ta risikoen =(

Ellers for dem som kjøper på nett "grey market" i USA er det litt kjipt da de fjerner garantikortet men gir en 1-3 års garanti på nettbutikken så man kan sende klokken tilbake om den slutter virke. Men da risikerer man den blir tatt i tollen også. Aldrig vågat kjøpe ny klokke på den måten.