Seiko vintage - kjøpshjelp

5626-8000 fra 74. Har en fin svak perlemoreffekt i skiven, og logoene er "svevende" Disse er egentlig de billigste KS ene, de har ikke medaljong bak, men designen er veldig ren, tror Taro Tanaka fikk lov aa dra "Grammar of design" helt ut de siste aarene :)

Hva måtte du ut med denne skjønnheten? Ser prisene på King Seiko varierer veldig modell til modell. Har veldig lyst på en Certified Chronometer, men det må i så fall vente litt, for det koster litt mer i god stand.
 
Finnes mange fine vintage seiko på det japanske markedet. Noe av det markedet har etterhvert blitt tilgjengelig på ebay osv.

Mulig jeg tar feil, men min påstand er at veldig mange ur fra det japanske markedet er overpolert og i noen tilfeller sammensatt med deler fra liknende modeller.

Årsaken til det kan være at noen kulturer i østen tilber perfeksjonisme. Hvis man ser på den japanske kulturen ser man at alle etterstreber perfeksjonisme. Dette gjennomsyrer alt fra arbeidsliv til industri. Og det gjennomsyrer også de brukte klokkene som selges på markedet. Perfeksjonismen trumfer purismen.

Bare se på alle de brukte speedmaster'ene man får fra det japanske markedet; har alle ligget 10-20 år i en safe, eller har noen vært flittig med poleringsmaskinen.

Jeg må bare understreke en siste gang, vis forsiktighet hvis du vil ha et eksemplar som ikke bare er fint, men også er/blir ut fra et samlerperspektiv et interessant stykke horologi/kultur
 
  • Liker
Reaksjoner: matshako
Jeg har kjoept endel klokker fra Japan, og jeg har det inntrykket at Japan er det sikreste stedet aa faa klokker fra, vel og merke Japanske merker. Har bare kjoept en vintage Longines derfra, og den var helt ok. Derimot er det flere andre land i asia man boer vaere forsiktig med aa handle fra:

Philipinene: Klokker herfra har som oftest aftermarket deler saasom skiver, visere etc. Noen selgere opplyser om dette, andre feier det under teppet. Ogsaa mye polerte kasser ute og gaar her. En annen ting er at posten her er utrolig dyr, treg og mye forsvinner under veis.

Soer Korea: Overpolerte kasser og om-malte skiver, gjerne i farger som ikke kom originalt. Svarte, blaa og til og med roede King og Grand Seiko herfra. Hoeye priser paa dritten og.

Hong Kong: Vaer varsom, litt gambling her. Mange bra selgere, men mye franken og forfalskninger ute og gaar. Har kjoept to klokker herfra, og vaert heldig kanskje, men det var ingen dyre klokker. Risken her er som ellers, jo hoeyere status, jo mere fusk.

Thailand: Bor her selv, saa jeg driter vel litt i eget rede her naa, men det er mye rart ute og gaar her. Kommer mye fra India hit, men saa lenge man klarer aa sortere ut disse er det noen selgere her som er ok, selv om prisene kanskje er litt hoeye i utgangspunktet, men det finnes prutningsmonn.

Singapore: Styr unna alt fra Singapore paa Ebay, her er det mye Indisk og kinesisk ute og gaar, og ren og skjaer svindel florerer. Finnes dog bra online butikker, men sjekk noeye for referanser paa forum worldwide foer du sender noe penger, og betal alltid med Pay-pal. Aksepterer de ikke PP, gloem det.

Kina: Say no more....
 
  • Liker
Reaksjoner: matshako
Beklager at jeg ikke holder meg til temaet, men det virker som mye kompetanse er samlet her og jeg søker råd om en annen Seiko klokke. Ønsket er å få tak i en 6139 i god stand, gjerne så tidlig produksjon som mulig. Ebay flyter over av de, men det virker å være mye rart. Er det noen seriøse nettbutikker som driver med slike?
 
Hva er dommen på denne da gutter:
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-KIN...3f2490efd:g:OesAAOSwbsBXlc5P&autorefresh=true

Alt for polert?

Edit: Ser jo den er fra Korea, og ser hva du skrev over her. Kan nok stemme:)
Denne er godt polert. Kantene på disse er knivskarpe originalt.

Jeg har muligens en pen LM og selge, må bare se hva som er igjen etter siste runde med salg.

Du finner noe fin vintage Seiko på min photobucket, de fleste er desverre solgt igjen.

 
Beklager at jeg ikke holder meg til temaet, men det virker som mye kompetanse er samlet her og jeg søker råd om en annen Seiko klokke. Ønsket er å få tak i en 6139 i god stand, gjerne så tidlig produksjon som mulig. Ebay flyter over av de, men det virker å være mye rart. Er det noen seriøse nettbutikker som driver med slike?
Når du sier 6139, går jeg utifra du mener 600X serien, den såkalte "Pogue". Dette er en skikkelig hengemyr. Prisene har gått drastisk opp de siste årene, og dermed har forfalskningene økt i antall i den grad at 75% av alt på markedet er skurv. En tidlig proof/proof/notch JDM i god stand går i dag for 7-800 USD, den nest mest populære 6139 6030/32 for en hundrelapp mindre. Se først og fremst etter at skiven er ekte, veldig mange har AM. Letteste er å se på sub-dialen, ekte har en faset kant med trykket helt ut til kanten. AM har rett kant men samme diameter på trykket, dermed blir det avstand til kanten. Alle blå og sølv har sort inner ring, gule har bare gul. Har objektet hvit ring, er det mest sannsynlig AM, kan være bleket, men da bør skive og bezel være i tilsvarende stand. Unntaket her er merkelig nok klokker levert til Australia og New Zealand men de er relativt skjeldne. Det er desverre ingen merking for å bestemme dette.
Alle JDM har 21 juvelers verk, eksport bare 17. Finnes endel JDM med feil verk, sjekk på bilder, og har annonsen ingen verksbilder styr unna.

Her er noen linker du bør se på:

http://forums.watchuseek.com/f281/h...ronograph-collectors-buying-guide-140803.html

http://www.thewatchsite.com/15-vint...-6139-600x-chronograph-variations-review.html
 
Tusen takk for informativt svar! Seiko er ikke noe jeg har satt meg særlig godt inn i, så dette er meget nyttig.