Seiko vintage 7548 700b

Medlem
3. jan. 2016
Innlegg
29
Sted
porsgrunn
DF858F81-76E9-47AD-BD43-8B1DD7E13460.jpeg
Har alltid vært fans av SKX serie nå har jeg endelig fått tak i en fungerende quartz 7548 700b.
Har betalt for 1500-, er kanskje litt mye for så gammelt klokke?
Men den ser veldig utslitt ut, bør jeg bruke den som den er?
Mange som mener at den er verdt mer når den er original?
Jeg har tenkt bare bytte ut glass, byttet ut bezel, også pakningene .
En ting som plager meg er vel lumen, den lyser ikke nå lenger.
Og det ruster / smuss på hands.
Jeg har ikke turt å rense det enda, må kanskje få noe tips før jeg begynne å åpne.
 
Redigert:
Jeg tenker at det som betyr noe er at du selv liker klokken. Og hvordan du selv vil ha den :)

Hvis du vil at den skal være vanntett må du nok bytte pakninger. Personlig ville jeg vurdert å bytte glass om det ikke lar seg polere. Kanskje byttet time/minuttviser. Men ikke bezel insert, fordi jeg synes det ser litt rart ut med helt ny bezel insert på en gammel beater.

Du trenger jo ikke bestemme deg med én gang heller. Hiv på en rufsete lær-NATO og bruk den med vigør!
 
  • Liker
Reaksjoner: cmeluk
Hei.
Klokken du har kjøpt er gammel og den har tydeligvis levd et tøft liv. Jeg synes den er kul, og ville latt den være det den er; en gammel kriger. Bytt glass og sett på en røff nato, så blir denne helt topp.
Lumen er tritium på disse gamle seikoene, så ja, den lyser ikke lengre. Visere lar seg ikke rense uten å ødelegge den hvite lumen. Kan isåfall relume, men det er ikke lett om du ikke har gjort det før.
Om du egentlig er ute etter en velfungerende klokke uten riper, rustne visere og død lume, så er en pent brukt skx en nobrainer.
 
Har egentlig tenkt å bruke denne på jobb, siden den er så presist, men da bør jeg kanskje bare bytte glass, og pakningene, og natostraps :)
 
Lumen er tritium på disse gamle seikoene, så ja, den lyser ikke lengre.

Strengt tatt er lysmassen på eldre seikoer promethium som halverer seg på 2,5 år. Tritium halveres på rundt 12. Det er derfor gamle Seikoer er totalt døde mens klokker med tritium ofte har svakt lys enda. Les alt her
https://www.hodinkee.com/articles/l...s-them-glow-and-how-to-spot-their-differences

Om det var min klokke hadde jeg sett etter originale visere og fått dem byttet etter hvert. Rust er sjelden sjarmerende. Bezelen ville jeg beholdt. Har du kjøpt nytt glass er det greit bytte.

Prisen er fin jeg gav mye mer for min 7548-7010 (litt mer sjelden modell og penere) og angrer ikke ett sekund.
CC29417A-5645-4346-A2FA-9FE6119D9E10.jpeg


Gratulerer med tøff klokke

Lars Birger
 
Ser veldig pent ut den der, skal se etter original deler på ebay, jeg tror ikke skal bytte bezel alikevel . Tusen takk for alt tips.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
@cmeluk Urverket i disse er ganske så solid, og en god urmaker kan fint ta service på dem og bytte deler, om nødvendig. Jeg tok en "overhaling" av min da kjøpte den, og i følge urmaker burde den gå fint i overskuelig fremtid :)
 
  • Liker
Reaksjoner: cmeluk
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Jeg har sett på innmaten, det så pent ut. Han har byttet batteri før han har solgt til meg, Tror jeg skal bare kjøpe meg en nato straps eller Z199 fra uncleseiko. Pleier man å betale noe toll når man bestiller fra uncleseiko?
 
Her er den jeg solgte for litt siden, synes absolutt disse kler bruksmerkene:

Vis vedlegg 133972
Til orientering, så brukes den hver dag. Går presist. Brukes til å time runder når jeg går i lysløypene, løper, og til ymse matlaging. Interessant nok så lyse lumen intenst i noen få sekunder, hvis jeg gir den kort lyspåvirkning av nattbordsledlampa, før den blir veldig svak, og borte. Litt spesielt jf ovenstående om prometheus lysmasse contra tritium lysmasse.
 
Moro å høre!
Den bestod en trykktest for ett par? år siden, er vel en sjanse for at den klarer en ny test også.
Da vil den jo være klar for det meste.
Slit den med helsa...